The course focuses on acquiring theoretical knowledge and practical skills necessary for preparing and completing final theses in the field of special and inclusive education. Students will be introduced to the methodology of educational research, including research approaches, data collection, and analysis techniques, as well as mastering the use of academic literature and citation ethics. Emphasis is placed on the content and formal aspects of academic writing and the presentation of research findings. The course also includes applying the acquired knowledge to the development of students’ own final theses, fostering critical thinking and a scientific approach.
Last update: Kadrnožková Monika, PhDr., Ph.D. (22.01.2025)
Předmět je zaměřen na získání teoretických znalostí a praktických dovedností potřebných pro přípravu a zpracování závěrečných prací v oblasti speciální a inkluzivní pedagogiky. Studenti se seznámí s metodologií pedagogického výzkumu, včetně výzkumných přístupů, technik sběru a analýzy dat, a osvojí si práci s odbornou literaturou a citační etiku. Důraz je kladen na obsahovou a formální stránku odborných textů a na prezentaci výsledků. Součástí předmětu je i aplikace získaných znalostí při tvorbě vlastních závěrečných prací, čímž studenti rozvinou schopnost kritického myšlení a vědeckého přístupu.
Last update: Kadrnožková Monika, PhDr., Ph.D. (22.01.2025)
Aim of the course - Czech
V rámci předmětu si studenti osvojí teoretické znalosti a praktické dovednosti potřebné pro přípravu a zpracování závěrečných prací. Seznámí se s různými přístupy ke zpracování odborných textů, včetně jednotlivých kroků přípravy závěrečné práce, práce s odbornou literaturou, zásad citační etiky, jazykových aspektů odborných textů a formálních i obsahových náležitostí závěrečných prací. Důraz je kladen také na zásady efektivní prezentace závěrečných prací. Součástí kurzu je rovněž úvod do metodologie pedagogického výzkumu, který studentům umožní uplatnit vědecký přístup při tvorbě jejich odborných prací.
Last update: Kadrnožková Monika, PhDr., Ph.D. (22.01.2025)
Descriptors - Czech
Úvod do základních principů pedagogického výzkumu a metodologie
1 hod
Základní principy pedagogického výzkumu a metodologie v oblasti pedagogiky.
Práce s odbornou literaturou a zdroji v pedagogickém výzkumu
1 hod
Práce s odbornou literaturou, vyhledávání relevantních zdrojů, citační etika a správné použití zdrojů.
Formální a obsahová stránka zpracování odborných textů v pedagogice
1 hod
Jak správně zpracovat odborné texty v pedagogice, včetně formálních náležitostí a struktury textu.
Metodologie v pedagogickém výzkumu
2 hod
Detailní seznámení s metodologií pedagogického výzkumu, výběr výzkumných metod a jejich aplikace.
Last update: Kadrnožková Monika, PhDr., Ph.D. (22.01.2025)
Course completion requirements - Czech
Zápočet formou oodevzdání návrhu závěrečné práce do strukturované šablony.
Last update: Kadrnožková Monika, PhDr., Ph.D. (22.01.2025)
Literature - Czech
HENDL, Jan. Kvalitativní výzkum v pedagogice. In: Současné metodologické přístupy a strategie pedagogického výzkumu. Sborník 14. konference České asociace pedagogického výzkumu, 2006.
Kvale, S. (2003). The Psychoanalytic Interview as Inspiration for Qualitative Research. In P. M. Camic, J. E. Rhodes, & L. Yardley (Eds.), Qualitative Research in Psychology (pp. 275-297). American Psychological Association. https://doi.org/10.1037/10595-014
MIOVSKÝ, Michal. Kvalitativní přístup a metody v psychologickém výzkumu. Praha: Grada Publishing, 2006. ISBN 978-80-247-136-25.
SMÉKALOVÁ, Lucie, Jiří HUSA, Kateřina TOMŠÍKOVÁ a Tereza POPOVIČOVÁ. Průvodce zpracováním bakalářské i závěrečné práce: od zadání po odevzdání. 2. přepracované vydání. Praha: Česká zemědělská univerzita, 2018. ISBN 978-80-213-2904-1.
ŠVAŘÍČEK, Roman, et al. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: PORTÁL s.r.o., 2007. ISBN 978-80-7367-313-0.
Last update: Kadrnožková Monika, PhDr., Ph.D. (22.01.2025)
Syllabus - Czech
Úvod do základních principů pedagogického výzkumu a metodologie
Práce s odbornou literaturou a zdroji v pedagogickém výzkumu. Citační etika a správné použití zdrojů
Formální a obsahová stránka zpracování odborných textů v pedagogice
Metodologie v pedagogickém výzkumu
Last update: Kadrnožková Monika, PhDr., Ph.D. (22.01.2025)
Learning outcomes - Czech
Po absolvování tohoto kurzu budou studenti schopni získat teoretické znalosti a praktické dovednosti potřebné pro přípravu a zpracování závěrečných prací v oblasti speciální a inkluzivní pedagogiky. Kurz jim poskytne dovednosti v práci s odbornou literaturou, dodržování citační etiky a formální prezentaci výsledků. Studenti rovněž pochopí základy metodologie pedagogického výzkumu, což jim umožní vytvářet kvalitní odborné práce v oblasti pedagogiky.
Last update: Kadrnožková Monika, PhDr., Ph.D. (22.01.2025)