SubjectsSubjects(version: 964)
Course, academic year 2024/2025
   Login via CAS
Strategies and interventions in the education of students with visual disabilities I - OCRS24UC11
Title: Strategie a intervence ve vzdělávání žáků se zrakovým postižením I
Guaranteed by: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2024
Semester: both
E-Credits: 0
Hours per week, examination: 10/0, Ex [HS]
Capacity: winter:unknown / unknown (unknown)
summer:unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: combined
Note: enabled for web enrollment
you can enroll for the course in winter and in summer semester
Guarantor: doc. PhDr. Lea Květoňová, Ph.D.
Teacher(s): doc. PhDr. Lea Květoňová, Ph.D.
Annotation -
The course focuses on the pedagogy of individuals with visual impairments, providing students with a comprehensive overview of education, counseling, and support for independent living for blind individuals and those with impaired vision. Students will learn about the impact of visual impairments on the quality of life and development of students, acquire intervention approaches and strategies, and be able to recommend appropriate aids for everyday life in educational and inclusive environments. The course includes learning to work with Braille, the methodology of teaching writing on the Pichta typewriter, and familiarization with teaching methodologies for the teaching profession. The course also covers the legislative framework, possibilities for social rehabilitation, and principles for interacting with individuals with visual impairments. Graduates will gain practical skills in guiding students with visual impairments and be prepared for work in pedagogy and counseling for this target group.
Last update: Kadrnožková Monika, PhDr., Ph.D. (22.01.2025)
Aim of the course - Czech

Cílem předmětu je zprostředkovat studentům informace z oboru pedagogiky osob s postižením zraku, se zaměřením na vzdělávání, poradenství a podporu samostatného života osob nevidomých a osob s oslabeným viděním. Studenti získají znalosti o vlivu postižení zraku na kvalitu života v rámci vzdělávacího systému, osvojí si základní intervenční přístupy a strategie, a seznámí se s užíváním speciálních pomůcek v edukaci.

Last update: Kadrnožková Monika, PhDr., Ph.D. (22.01.2025)
Descriptors - Czech
Teoretické základy vyučování, zásady vyučování nevidomých žáků, specifika uplatňování vyučovacích metod ve výuce nevidomých, tvoření představ, pojmů a soudů u nevidomých žáků a vytváření dovedností a návyků 2 hod
Základní legislativa, systém vzdělávání: oblasti a možnosti podpory dětí/žáků se zrakovým postižením 2 hod
Zásady kontaktu s člověkem se zrakovým postižením 1 hod
Seznámení s teoretickými východisky rehabilitace a možnostmi její realizace u osob se zrakovým postižením 3 hod
Rehabilitace sociální (vztah procesu sociální rehabilitace a integrace, rehabilitace v jednotlivých věkových obdobích s důrazem na období dospělosti) 3 hod
Přehled jednotlivých programů sociální rehabilitace ZP a využití pomůcek v procesu rehabilitace, vztahy mezi rehabilitací a odstraňováním architektonických bariér 1 hod
Zásady kontaktu s člověkem se zrakovým postižením (opět) 1 hod
Last update: Kadrnožková Monika, PhDr., Ph.D. (22.01.2025)
Course completion requirements - Czech

Zkouška bude upřesněna vyučujícím.

Last update: Kadrnožková Monika, PhDr., Ph.D. (22.01.2025)
Literature - Czech
  • BENEŠ, Pavel. Zraková postižení. Praha: Grada, 135 s. ISBN: 978-80-271-2110-6.
  • BENEŠ, P., VRUBEL, M. Oftalmologie pro speciální pedagogy. Brno: Paido, 2017. ISBN: 978-80-7315-264-2.
  • HAMADOVÁ, P., KVĚTOŇOVÁ, L., NOVÁKOVÁ, Z. Oftalmopedie. Texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido, 2007. ISBN: 978-80-7315-159-1.
  • JESENSKÝ, J. Prolegomena systému tyflorehabilitace a metodiky tyflorehabilitačních výcviků. Praha: UJAK, 2007. ISBN: 978-80-86723-49-5.
  • KVĚTOŇOVÁ-ŠVECOVÁ, L. Oftalmologie. Brno: Paido, 2000. ISBN: 80-85931-84-2.
  • KVĚTOŇOVÁ-ŠVECOVÁ, L. (ed). Edukace dětí se speciálními potřebami v raném a předškolním věku. Brno: Paido, 2004. ISBN: 80-7315-063-8.
  • LUDÍKOVÁ, L. Tyflopedie. In Valenta, M. et al. Přehled speciální pedagogiky. Praha: Portál, 2014. ISBN: 978-80-262-0602-6.
  • MASON, H., MC CALL, S. et al. Visual Impairment. London: David Fulton Publisher, 1997. ISBN: 1-85346-412-0.
  • ŠTROFOVÁ, Helena. Praktická oftalmologie. Praha: Mladá fronta, 2018. ISBN: 978-80-204-4888-0.
  • ŠUMNÍKOVÁ, Pavlína. Možnosti prostorové orientace a samostatného pohybu osob se zrakovým postižením. Praha: Pedagogická fakulta UK, 2018. ISBN: 978-80-7603-005.
  • ŠUMNÍKOVÁ, Pavlína; KOPEČNÝ, Petr. Komunikační schopnost u osob se zrakovým postižením. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2020. ISBN: 978-80-7603-243-9.
  • VÁGNEROVÁ, M. Oftalmopsychologie dětského věku. Praha: Karolinum, 1995. ISBN: 80-7184-053-x.
  • LECHTA, Viktor. Základy inkluzivní pedagogiky: dítě s postižením, narušením a ohrožením ve škole. Praha: Portál, 2010. ISBN: 978-80-7367-679-7.
Last update: Kadrnožková Monika, PhDr., Ph.D. (22.01.2025)
Syllabus - Czech

  1. Teoretické základy vyučování nevidomých žáků
  2. Zásady vyučování nevidomých žáků: specifika a metody
  3. Tvoření představ, pojmů a soudů u nevidomých žáků
  4. Vytváření dovedností a návyků u nevidomých žáků
  5. Základní legislativa a systém vzdělávání: Podpora dětí/žáků se zrakovým postižením
  6. Zásady kontaktu s člověkem se zrakovým postižením
  7. Teoretická východiska rehabilitace zrakově postižených
  8. Možnosti realizace rehabilitace u osob se zrakovým postižením
  9. Sociální rehabilitace a integrace zrakově postižených
  10. Programy sociální rehabilitace a využití pomůcek v rehabilitaci
Last update: Kadrnožková Monika, PhDr., Ph.D. (22.01.2025)
Learning outcomes - Czech

Po absolvování kurzu budou studenti schopni rozumět specifickým projevům a vlivům zrakového postižení na osobnost a vývoj žáka. Bude jim jasné, jak klasifikovat zrakové postižení z různých hledisek a budou schopni prezentovat možnosti poradenství a vzdělávání pro osoby se zrakovým postižením v České republice. Studenti také zvládnou provázení žáka a studenta se zrakovým postižením a budou schopni doporučit základní a speciální pomůcky, které pomohou těmto osobám zvládat každodenní život v inkluzivním prostředí. Aktivní účast studentů se projeví zejména v osvojení si Braillova písma a metodiky výuky psaní na Pichtově psacím stroji. Dále se studenti seznámí s metodikami jednotlivých předmětů, které jsou důležité pro učitelskou profesi. V závěru kurzu budou studenti schopni vytvořit a předložit jednoduchou vyučovací pomůcku.

Last update: Kadrnožková Monika, PhDr., Ph.D. (22.01.2025)
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html