The course focuses on the pedagogy of individuals with visual impairments, providing students with a comprehensive overview of education, counseling, and support for independent living for blind individuals and those with impaired vision. Students will learn about the impact of visual impairments on the quality of life and development of students, acquire intervention approaches and strategies, and be able to recommend appropriate aids for everyday life in educational and inclusive environments. The course includes learning to work with Braille, the methodology of teaching writing on the Pichta typewriter, and familiarization with teaching methodologies for the teaching profession. The course also covers the legislative framework, possibilities for social rehabilitation, and principles for interacting with individuals with visual impairments. Graduates will gain practical skills in guiding students with visual impairments and be prepared for work in pedagogy and counseling for this target group.
Last update: Kadrnožková Monika, PhDr., Ph.D. (22.01.2025)
Předmět se zaměřuje na pedagogiku osob se zrakovým postižením a poskytuje studentům komplexní přehled o vzdělávání, poradenství a podpoře samostatného života osob nevidomých a osob s oslabeným viděním. Studenti se seznámí s vlivem zrakového postižení na kvalitu života a vývoj žáka, osvojí si intervenční přístupy a strategie a budou schopni doporučit vhodné pomůcky pro každodenní život ve vzdělávacím a inkluzivním prostředí. V rámci kurzu se studenti naučí pracovat s Braillovým písmem, metodikou výuky psaní na Pichtově psacím stroji a seznámí se s učebními metodikami pro profesi učitele. Kurz také pokrývá legislativní rámec, možnosti sociální rehabilitace, a zásady kontaktu s osobami se zrakovým postižením. Absolventi získají praktické dovednosti v provázení žáků se zrakovým postižením a budou připraveni na práci v oblasti pedagogiky a poradenství pro tuto cílovou skupinu.
Last update: Kadrnožková Monika, PhDr., Ph.D. (22.01.2025)
Aim of the course - Czech
Cílem předmětu je zprostředkovat studentům informace z oboru pedagogiky osob s postižením zraku, se zaměřením na vzdělávání, poradenství a podporu samostatného života osob nevidomých a osob s oslabeným viděním. Studenti získají znalosti o vlivu postižení zraku na kvalitu života v rámci vzdělávacího systému, osvojí si základní intervenční přístupy a strategie, a seznámí se s užíváním speciálních pomůcek v edukaci.
Last update: Kadrnožková Monika, PhDr., Ph.D. (22.01.2025)
Descriptors - Czech
Teoretické základy vyučování, zásady vyučování nevidomých žáků, specifika uplatňování vyučovacích metod ve výuce nevidomých, tvoření představ, pojmů a soudů u nevidomých žáků a vytváření dovedností a návyků
2 hod
Základní legislativa, systém vzdělávání: oblasti a možnosti podpory dětí/žáků se zrakovým postižením
2 hod
Zásady kontaktu s člověkem se zrakovým postižením
1 hod
Seznámení s teoretickými východisky rehabilitace a možnostmi její realizace u osob se zrakovým postižením
3 hod
Rehabilitace sociální (vztah procesu sociální rehabilitace a integrace, rehabilitace v jednotlivých věkových obdobích s důrazem na období dospělosti)
3 hod
Přehled jednotlivých programů sociální rehabilitace ZP a využití pomůcek v procesu rehabilitace, vztahy mezi rehabilitací a odstraňováním architektonických bariér
1 hod
Zásady kontaktu s člověkem se zrakovým postižením (opět)
1 hod
Last update: Kadrnožková Monika, PhDr., Ph.D. (22.01.2025)
Course completion requirements - Czech
Zkouška bude upřesněna vyučujícím.
Last update: Kadrnožková Monika, PhDr., Ph.D. (22.01.2025)
Literature - Czech
BENEŠ, Pavel. Zraková postižení. Praha: Grada, 135 s. ISBN: 978-80-271-2110-6.
BENEŠ, P., VRUBEL, M. Oftalmologie pro speciální pedagogy. Brno: Paido, 2017. ISBN: 978-80-7315-264-2.
HAMADOVÁ, P., KVĚTOŇOVÁ, L., NOVÁKOVÁ, Z. Oftalmopedie. Texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido, 2007. ISBN: 978-80-7315-159-1.
JESENSKÝ, J. Prolegomena systému tyflorehabilitace a metodiky tyflorehabilitačních výcviků. Praha: UJAK, 2007. ISBN: 978-80-86723-49-5.
KVĚTOŇOVÁ-ŠVECOVÁ, L. Oftalmologie. Brno: Paido, 2000. ISBN: 80-85931-84-2.
KVĚTOŇOVÁ-ŠVECOVÁ, L. (ed). Edukace dětí se speciálními potřebami v raném a předškolním věku. Brno: Paido, 2004. ISBN: 80-7315-063-8.
LUDÍKOVÁ, L. Tyflopedie. In Valenta, M. et al. Přehled speciální pedagogiky. Praha: Portál, 2014. ISBN: 978-80-262-0602-6.
MASON, H., MC CALL, S. et al. Visual Impairment. London: David Fulton Publisher, 1997. ISBN: 1-85346-412-0.
ŠTROFOVÁ, Helena. Praktická oftalmologie. Praha: Mladá fronta, 2018. ISBN: 978-80-204-4888-0.
ŠUMNÍKOVÁ, Pavlína. Možnosti prostorové orientace a samostatného pohybu osob se zrakovým postižením. Praha: Pedagogická fakulta UK, 2018. ISBN: 978-80-7603-005.
ŠUMNÍKOVÁ, Pavlína; KOPEČNÝ, Petr. Komunikační schopnost u osob se zrakovým postižením. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2020. ISBN: 978-80-7603-243-9.
VÁGNEROVÁ, M. Oftalmopsychologie dětského věku. Praha: Karolinum, 1995. ISBN: 80-7184-053-x.
LECHTA, Viktor. Základy inkluzivní pedagogiky: dítě s postižením, narušením a ohrožením ve škole. Praha: Portál, 2010. ISBN: 978-80-7367-679-7.
Last update: Kadrnožková Monika, PhDr., Ph.D. (22.01.2025)
Syllabus - Czech
Teoretické základy vyučování nevidomých žáků
Zásady vyučování nevidomých žáků: specifika a metody
Tvoření představ, pojmů a soudů u nevidomých žáků
Vytváření dovedností a návyků u nevidomých žáků
Základní legislativa a systém vzdělávání: Podpora dětí/žáků se zrakovým postižením
Možnosti realizace rehabilitace u osob se zrakovým postižením
Sociální rehabilitace a integrace zrakově postižených
Programy sociální rehabilitace a využití pomůcek v rehabilitaci
Last update: Kadrnožková Monika, PhDr., Ph.D. (22.01.2025)
Learning outcomes - Czech
Po absolvování kurzu budou studenti schopni rozumět specifickým projevům a vlivům zrakového postižení na osobnost a vývoj žáka. Bude jim jasné, jak klasifikovat zrakové postižení z různých hledisek a budou schopni prezentovat možnosti poradenství a vzdělávání pro osoby se zrakovým postižením v České republice. Studenti také zvládnou provázení žáka a studenta se zrakovým postižením a budou schopni doporučit základní a speciální pomůcky, které pomohou těmto osobám zvládat každodenní život v inkluzivním prostředí. Aktivní účast studentů se projeví zejména v osvojení si Braillova písma a metodiky výuky psaní na Pichtově psacím stroji. Dále se studenti seznámí s metodikami jednotlivých předmětů, které jsou důležité pro učitelskou profesi. V závěru kurzu budou studenti schopni vytvořit a předložit jednoduchou vyučovací pomůcku.
Last update: Kadrnožková Monika, PhDr., Ph.D. (22.01.2025)