SubjectsSubjects(version: 978)
Course, academic year 2025/2026
   Login via CAS
Strategies and interventions in the education of students with physical disabilities I - OCRS24UC10
Title: Strategie a intervence ve vzdělávání žáků s tělesným postižením I
Guaranteed by: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2024
Semester: both
E-Credits: 0
Hours per week, examination: 10/0, Ex [HS]
Capacity: winter:unknown / unknown (unknown)
summer:unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: combined
Note: enabled for web enrollment
you can enroll for the course in winter and in summer semester
Guarantor: doc. PaedDr. Vanda Hájková, Ph.D.
Annotation -
This course provides students with an overview of special interventions and approaches for individuals with physical disabilities. It focuses on the methodology of working with students and the possibilities of vocational education enriched with elements of occupational therapy. The course also covers physical education methodology, including applied movement activities and relaxation techniques for working with students with central movement disorders. The course is based on a therapeutic-educational and teaching concept, which is applied in the educational process. Students will demonstrate their acquired theoretical and practical skills in educating students with physical disabilities and health impairments through a case study.
Last update: Kadrnožková Monika, PhDr., Ph.D. (22.01.2025)
Aim of the course - Czech

Cílem předmětu je poskytnout studentům přehled o speciálních intervencích a přístupech pro osoby s tělesným postižením. Zaměřuje se na metodiku práce s žáky a možnosti pracovního vyučování obohaceného o prvky ergoterapie. Dále zahrnuje metodiku tělesné výchovy, která obsahuje aplikované pohybové aktivity a relaxační techniky pro práci s žáky s centrálními poruchami hybnosti. Předmět představuje metodická východiska vycházející z terapeuticko-výchovného a vzdělávacího konceptu, který je využíván v edukaci.

Last update: Kadrnožková Monika, PhDr., Ph.D. (22.01.2025)
Descriptors - Czech
Základní legislativa, systém vzdělávání 1 hod Oblasti a možnosti podpory dětí/žáků s tělesným postižením. Psychická problematika nemoci a specifika zvládání nemoci daná věkem.
Psychologická diagnostika u TZP 1 hod Vliv neurotraumat na psychiku jedince, poúrazové stavy. Důsledky hybného postižení pro socializaci OTZP.
Možnosti profesionální přípravy a pracovní zařazení tělesně postižených 3 hod Možnosti profesní přípravy tělesně postižených, pracovní zařazení, organizace podporující tělesně postižené, kvalifikace, rekvalifikace.
Základní vyšetřovací a terapeutické techniky v rehabilitaci 2 hod Základy vývojové kineziologie, neurofyziologicky podmíněná podpora ontogenetického vývoje. Metody jako Bobath, Vojtova metoda, Petö terapie.
Diagnostické a terapeutické postupy u poruch CNS 1 hod Sociální rehabilitace, vyšetření, diagnostika, hodnocení kvality života, soběstačnost a komunikace.
Vyšetřovací metody v ortopedii a protetika 2 hod Prevence, terapie, rehabilitace, ortopedická korekce vad pohybového aparátu, protetika, indikace z pohledu rehabilitačního lékaře, technika a ergoterapeuta.
Last update: Kadrnožková Monika, PhDr., Ph.D. (22.01.2025)
Course completion requirements - Czech

Zkouška bude upřesněna vyučujícím.

Last update: Kadrnožková Monika, PhDr., Ph.D. (22.01.2025)
Literature - Czech

  1. BARTOŇOVÁ, Miroslava, HÁDKOVÁ, Kateřina, and KVĚTOŇOVÁ, Lea. (2024). Intervence a edukace dětí s těžkým a souběžným postižením více vadami v raném a předškolním věku a mezioborovém kontextu. Teorie a výzkum. Praha: PedF UK. ISBN 978-80-7603-440-2.

  2. BRAUNER, Radek. Možnosti rehabilitace u dětí a dospělých. Brno: Národní centrum ošetřovatelství a nelékařských zdravotnických oborů, 2019. ISBN 978-80-7013-600-3.

  3. Léčebná rehabilitace v pediatrii. Praha: Raabe, [2017]. Rehabilitační a fyzikální terapie. ISBN 978-80-7496-313-1.

  4. BENDOVÁ, Petra. Základy somatopedie. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2010. ISBN 978-80-244-2620-4.

  5. Čadová, E. et al. (2023). Katalog podpůrných opatření pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu tělesného postižení nebo závažného onemocnění. Praha: Wolters Kluwer. ISBN 978-80-7676-627-3.

  6. Čadová, E. et al. (2022). Metodika kariérového poradenství pro žáky s tělesným postižením a závažným onemocněním. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci. Dostupné z: https://spolecnevzdelavani.upol.cz/pdf-portal-vzdelavani/wp-content/uploads/2022/08/E.-Cadova-a-kol._Metodika-KP-pro-zaky-s-TP_e-kniha.pdf

  7. Demchenko, I., Maksymchuk, B., Bilan, V., Maksymchuk, I., & Kalynovska, I. (2021). Training future physical education teachers for professional activities under the conditions of inclusive education. BRAIN. Broad Research in Artificial Intelligence and Neuroscience, 12(3), 191–213. https://doi.org/10.18662/brain/12.3/227

  8. FIALOVÁ, Ilona, Dagmar OPATŘILOVÁ, and Lucie PROCHÁZKOVÁ. Somatopedie: texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido, 2012. ISBN 978-80-7315-233-8.

  9. NOVOSAD, Libor. Tělesné postižení jako fenomén i životní realita: diskurzivní pohledy na tělo, tělesnost, pohyb, člověka a tělesné postižení. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-873-9.

  10. VÍTKOVÁ, Marie. Somatopedie: Distanční studijní text. 1. vyd. Opava: Fakulta veřejných politik v Opavě, 2019. 221 s. ISBN 978-80-7510-340-6.

  11. RENOTIÉROVÁ, Marie. Některé významné osobnosti oboru somatopedie v českých zemích: přátelé jedinců s tělesným postižením. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2007. ISBN 978-80-244-1861-2.

  12. ZIKL, Pavel and Petra BENDOVÁ. Speciálně pedagogický výkladový slovník: (somatopedie, psychopedie, logopedie). Hradec Králové: Gaudeamus, 2014. ISBN 978-80-7435-514-1.

  13. Katalogy podpůrných opatření na www.inkluze.upol.cz.

Last update: Kadrnožková Monika, PhDr., Ph.D. (22.01.2025)
Syllabus - Czech

  1. Základní legislativa, systém vzdělávání: oblasti a možnosti podpory dětí/žáků s tělesným postižením. Psychická problematika nemoci a specifika zvládání nemoci daná věkem
  2. Psychologická diagnostika u TZP. Vliv neurotraumat na psychiku jedince, poúrazové stavy. Důsledky hybného postižení pro socializaci OTZP
  3. Možnosti profesionální přípravy tělesně postižených a jejich pracovní zařazení v současných podmínkách u nás a v zahraničí. Organizace sdružující tělesně postižené. Kvalifikace-rekvalifikace TZP osob, změny v akceptaci postižení, sebereflexe, trénink sociálních dovedností, nezávislý život, volba oboru a vzdělávací cesty
  4. Základní vyšetřovací a terapeutické techniky v rehabilitaci, základy vývojové kineziologie. Neurofyziologicky podmíněná podpora ontogenetického vývoje – základní a podpůrné rehabilitační metody (Bobath koncept, Vojtova metoda, Petö terapie a další)
  5. Diagnostické a terapeutické postupy u poruch CNS. Sociální rehabilitace, základní vyšetření a diagnostika, hodnocení kvality života, soběstačnost a komunikace
  6. Vyšetřovací metody v ortopedii, prevence, terapie, rehabilitace, ortopedická korekce vad pohybového aparátu, protetika – indikace z pohledu rehabilitačního lékaře, technika a ergoterapeuta
Last update: Kadrnožková Monika, PhDr., Ph.D. (22.01.2025)
Learning outcomes - Czech

Na základě případové studie studenti prokáží znalosti a dovednosti pro edukaci žáků s tělesným postižením a zdravotním oslabením.

Last update: Kadrnožková Monika, PhDr., Ph.D. (22.01.2025)
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html