The aim of this course is to develop students' competent and holistic approach to the education of students with hearing impairments in primary and secondary schools, both in inclusive settings and in schools according to § 16, paragraph 9. Students will become familiar with surdopedagogical terminology and learn to apply pedagogical diagnostics focused on hearing impairments. The course also includes an introduction to compensatory aids used by people with hearing impairments. The course will cover the medical and sociocultural approaches to prelingual and postlingual hearing impairments, legislation, and the educational system that supports students with hearing impairments. Additionally, the students will explore the etiology, symptomatology, and classification of hearing impairments, diagnosis, auditory and speech education, audiovisual technology, the use of sign language, the methodology of teaching Czech sign language, finger spelling, and approaches to reading for students with hearing impairments. The course will also include case studies focused on various communication systems and rehabilitation of children and adults with hearing impairments.
Last update: Kadrnožková Monika, PhDr., Ph.D. (23.01.2025)
Cílem předmětu je rozvinout u studentů kompetentní a celostní přístup k edukaci žáků se sluchovým postižením na základních a středních školách, a to jak v inkluzivním prostředí, tak v rámci škol podle § 16, odst. 9. Studenti se seznámí se surdopedickou terminologií a naučí se aplikovat pedagogickou diagnostiku zaměřenou na sluchové postižení. Součástí předmětu je i seznámení s kompenzačními pomůckami, které jsou využívány u osob se sluchovým postižením. V rámci předmětu se studenti naučí základy medicínských a sociokulturních přístupů k prelingválnímu a postlingválnímu sluchovému postižení, prozkoumají legislativu a systém vzdělávání, který podporuje žáky se sluchovým postižením. Dále se zaměří na etiologii, symptomatologii a klasifikaci sluchových vad, diagnostiku, sluchovou a řečovou výchovu, audiovizuální techniku, využívání znakové řeči, metodiku výuky českého znakového jazyka, prstovou abecedu a přístupy k čtení u žáků se sluchovým postižením. Součástí předmětu budou také případové studie, zaměřené na různé komunikační systémy a rehabilitaci sluchově postižených dětí a dospělých.
Last update: Kadrnožková Monika, PhDr., Ph.D. (23.01.2025)
Aim of the course - Czech
Student bude umět používat surdopedickou terminologii a zvládne pedagogickou diagnostiku. Seznámí se s orientační speciálně pedagogickou diagnostikou sluchového postižení. Součástí předmětu bude i seznámení s kompenzačními pomůckami využívanými u osob se sluchovým postižením
Last update: Kadrnožková Monika, PhDr., Ph.D. (23.01.2025)
Descriptors - Czech
Seznámení s prelingválním a postlingválním sluchovým postižením z medicínského a sociokulturního pohledu. Základní legislativa, systém vzdělávání, oblasti a možnosti podpory dětí/žáků se sluchovým postižením.
2 hod
Poznatky o etiologii, symptomatologii, klasifikaci, přehled o možnostech diagnostiky a následné terapie. Diagnóza a diferenciální diagnóza sluchových vad. Vyšetřování sluchu u dětí a dospělých.
2 hod
Sluchová výchova, odezírání a řečová výchova v orálních komunikačních přístupech, v přístupu s totální komunikací a bilingvální komunikací.
1 hod
Audiovizuální technika, videotechnika a počítače v poradenské činnosti sluchově postižených.
1 hod
Prezentace případových studií dětí i dospělých se sluchovým postižením. Slyšící dítě v neslyšící rodině. Teorie a praxe komunikačních systémů v rehabilitaci a vzdělávání dětí, žáků a studentů se sluchovým postižením.
1 hod
Český znakový jazyk a znakovaná čeština. Metodika výuky znakového jazyka. Prstové abecedy a možnosti jejich využití. Psaná podoba českého jazyka, čtení a čtenářství u žáků se sluchovým postižením, globální čtení, analyticko-syntetická metoda čtení.
2 hod
Pomocné artikulační znaky a jiné vizuálně motorické systémy (např. doplňovaná řeč - Cued Speech).
1 hod
Význam médií, knih a časopisů. Kultura Neslyšících. Problematika tlumočení. Systémy osob hluchoslepých, alternativní a augmentativní komunikace.
1 hod
Last update: Kadrnožková Monika, PhDr., Ph.D. (23.01.2025)
Course completion requirements - Czech
Zkouška bude upřesněna vyučujícím.
Last update: Kadrnožková Monika, PhDr., Ph.D. (23.01.2025)
Literature - Czech
HÁDKOVÁ, Kateřina. Člověk se sluchovým postižením. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2016. ISBN 978-80-7290-619-2.
HÁDKOVÁ, Kateřina. Vzdělávání žáků a studentů s kochleárním implantátem. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2012. ISBN 978-80-7290-618-5.
HÁDKOVÁ, K., KOTVOVÁ, M. Role školního speciálního pedagoga ve vzdělávání žáků se sluchovým postižením. In: NĚMEC, Z., KVĚTOŇOVÁ, L., HÁJKOVÁ, V. a kol. Školní speciální pedagog v perspektivě inkluzivního vzdělávání. Praha: Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy, 2024. s. 138-152. ISBN 978-80-7603-450-1. DOI: 10.14712/9788076034501.
HÁDKOVÁ, Kateřina, KOTVOVÁ, Miroslava a Kamila KUČEROVÁ. The Impact of Hearing Impairment and Preferred Communication System on Fatigue in the Daily Life of Adults with Hearing Impairment. In: FERGUSON, Britt Tatman, NAPIER, Anne Ferguson (Eds.). 18th Biennial Conference Proceedings, International Association of Special Education. s. 186-191. ISBN 978-0-9890212-5-8.
HRUBÝ, Jaroslav. Velký ilustrovaný průvodce neslyšících a nedoslýchavých po jejich vlastním osudu. 2. přeprac. a rozš. vyd. Praha: Federace rodičů a přátel sluchově postižených, 1999. ISBN 80-7216-096-6.
HORÁKOVÁ, R. Surdopedie. Texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido, 2011. ISBN 978-80-7315-225-3.
KOMORNÁ, M. Psaná čeština českých neslyšících – čeština jako cizí jazyk. Praha: Česká komora tlumočníků znakového jazyka o. s., 2008. ISBN 978-80-87153-44-4.
KLENKOVÁ, J., KORANDOVÁ, Z. Role školního speciálního pedagoga ve vzdělávání žáků s narušenou komunikační schopností. In: NĚMEC, Z., KVĚTOŇOVÁ, L., HÁJKOVÁ, V. a kol. Školní speciální pedagog v perspektivě inkluzivního vzdělávání. Praha: Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy, 2024. s. 154-160. ISBN 978-80-7603-450-1. DOI: 10.14712/9788076034501.
KRAHULCOVÁ, B. Komunikace sluchově postižených. Praha: Karolinum, 2003. ISBN 80-246-0329-2.
LANGER, Jiří. Základy surdopedie. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2013. ISBN 978-80-244-3702-6.
POTMĚŠIL, M. et al. Metodika práce se žákem se sluchovým postižením. Olomouc: Univerzita Palackého, 2012. ISBN 978-80-244-3310-3.
Last update: Kadrnožková Monika, PhDr., Ph.D. (23.01.2025)
Syllabus - Czech
Seznámení s prelingválním a postlingválním sluchovým postižením z medicínského a sociokulturního pohledu. Základní legislativa, systém vzdělávání, oblasti a možnosti podpory dětí/žáků se sluchovým postižením.
Poznatky o etiologii, symptomatologii, klasifikaci, přehled o možnostech diagnostiky a následné terapie. Diagnóza a diferenciální diagnóza sluchových vad. Vyšetřování sluchu u dětí a dospělých.
Sluchová výchova, odezírání a řečová výchova v orálních komunikačních přístupech, v přístupu s totální komunikací a bilingvální komunikací.
Audiovizuální technika, videotechnika a počítače v poradenské činnosti sluchově postižených.
Prezentace případových studií dětí i dospělých se sluchovým postižením. Slyšící dítě v neslyšící rodině. Teorie a praxe komunikačních systémů v rehabilitaci a vzdělávání dětí, žáků a studentů se sluchovým postižením.
Český znakový jazyk a znakovaná čeština. Metodika výuky znakového jazyka. Prstové abecedy a možnosti jejich využití. Psaná podoba českého jazyka, čtení a čtenářství u žáků se sluchovým postižením, globální čtení, analyticko-syntetická metoda čtení.
Pomocné artikulační znaky a jiné vizuálně motorické systémy (např. doplňovaná řeč - Cued Speech).
Význam médií, knih a časopisů. Kultura Neslyšících. Problematika tlumočení. Systémy osob hluchoslepých, alternativní a augmentativní komunikace.
Last update: Kadrnožková Monika, PhDr., Ph.D. (23.01.2025)
Learning outcomes - Czech
Student bude umět používat surdopedickou terminologii a zvládne pedagogickou diagnostiku. Seznámí se s orientační speciálně pedagogickou diagnostikou sluchového postižení. Součástí předmětu bude i seznámení s kompenzačními pomůckami využívanými u osob se sluchovým postižením.
Last update: Kadrnožková Monika, PhDr., Ph.D. (23.01.2025)