Course Annotation: Strategies and Interventions in the Education of Students with Speech and Communication Disorders I The aim of this course is to familiarize students with the most common types of speech and communication disorders (SCD) they may encounter in practice at primary and secondary schools. Upon completing the course, students will be equipped with basic procedures for identifying and intervening in various manifestations of SCD. The course provides both theoretical and practical knowledge about selected categories of speech and communication disorders and how to support students with these special educational needs. Students will become acquainted with the necessary terminology for understanding and applying further courses focused on interventions in the education of students with SCD. Emphasis will be placed on speech and communication disorders, including diagnosing and supporting children with delayed speech development, developmental dysfluency, stuttering, speech impairments, and mutism. Students will learn to collaborate with speech therapists and parents of children with SCD, and will develop a team-based approach to addressing the challenges of individuals with speech and communication disorders.
Last update: Kadrnožková Monika, PhDr., Ph.D. (23.01.2025)
Cílem předmětu je seznámit studenty s nejčastějšími typy obtíží v oblasti narušené komunikační schopnosti (NKS), se kterými se mohou setkat v praxi na základních a středních školách. Po absolvování kurzu budou studenti vybaveni základními postupy k identifikaci a intervenci u jednotlivých projevů NKS. Předmět se zaměřuje na teoretické i praktické poznatky o vybraných kategoriích narušené komunikační schopnosti a podpory žáků s těmito formami speciálních vzdělávacích potřeb. Studenti se seznámí s logopedickou terminologií, která je nezbytná pro orientaci v dalších kurzech zaměřených na intervence ve vzdělávání žáků s NKS. Důraz bude kladen na poruchy řeči a komunikace, včetně diagnostiky a podpory dětí s opožděným vývojem řeči, vývojovou dysfluencí, balbuties, tumulem a mutismem. Studenti se naučí spolupracovat s logopedy a rodiči dětí s NKS a osvojí si týmový přístup k řešení problémů jedinců s narušenou komunikační schopností.
Last update: Kadrnožková Monika, PhDr., Ph.D. (23.01.2025)
Aim of the course - Czech
Cílem předmětu je seznámit studenty s nejčastějšími typy obtíží v oblasti narušené komunikační schopnosti (NKS), se kterými se mohou setkat v praxi na základních a středních školách. Po absolvování kurzu budou studenti vybaveni základními postupy k identifikaci a intervenci u jednotlivých projevů NKS. Studenti získají teoretické i praktické poznatky o vybraných kategoriích narušené komunikační schopnosti a podpoře žáků s těmito formami speciálních vzdělávacích potřeb.
Last update: Kadrnožková Monika, PhDr., Ph.D. (23.01.2025)
Descriptors - Czech
Narušená komunikační schopnost jako nosologická jednotka. Třídění a klasifikace poruch a vad řeči a komunikace
2 hod
Symptomatologie a podpora (rehabilitace) jedinců s opožděným vývojem a narušeným vývojem řeči a jazyka řeči. Patologie vývoje řeči
1 hod
Spolupráce logopeda s rodiči dítěte s narušenou komunikační schopností
1 hod
Stupně narušené komunikační schopnosti. Diagnostický proces u jedinců s NKS
3 hod
Symptomatologie a podpora (rehabilitace) jedinců s vývojovou dysfluencí, s balbuties, s tumultem a mutismem
2 hod
Týmový přístup řešení problémů jedince s NKS
1 hod
Last update: Kadrnožková Monika, PhDr., Ph.D. (23.01.2025)
Literature - Czech
HRADILOVÁ, Tereza a kol. Surdopedie a dospělý věk: Sluchová ztráta v mezilidském kontaktu. Praha: Grada, 2023. ISBN 978-80-271-3125-9.
SMITKOVÁ, Šárka a Andrea SCHMALZOVÁ. Přehledová karta – Logopedie. Praha: V lavici s.r.o. – vzdělávací portál pro pedagogy, žáky a jejich rodiče, 2021. ISBN 978-80-88368-62-5.
NEUBAUER, Karel. Kompendium klinické logopedie: diagnostika a terapie poruch komunikace. Praha: Portál, 2018. ISBN 978-80-262-1390-1.
KLENKOVÁ, Jiřina. Kapitoly z logopedie. 2. přeprac. vyd. Brno: Paido, 2000. Edice pedagogické literatury. ISBN 80-85931-88-5.
KLENKOVÁ, Jiřina. Logopedie: narušení komunikační schopnosti, logopedická prevence, logopedická intervence v ČR, příklady z praxe. Praha: Grada, 2006. Pedagogika (Grada). ISBN 80-247-1110-9.
KVĚTOŇOVÁ, L., ŠUMNÍKOVÁ, P. Role školního speciálního pedagoga ve vzdělávání žáků se zrakovým postižením. In: NĚMEC, Z., KVĚTOŇOVÁ, L., HÁJKOVÁ, V. a kol. Školní speciální pedagog v perspektivě inkluzivního vzdělávání. Praha: Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy, 2024, s. 123–136. ISBN 978-80-7603-450-1. DOI: 10.14712/9788076034501.
NEUBAUER, Karel. Logopedie a surdologopedie: učební text pro základní kurz. Hradec Králové: Gaudeamus, 2014. ISBN 978-80-7435-500-4.
BENDOVÁ, Petra. Logopedická prevence: metodicko-didaktický materiál. Ilustroval Barbora KŘISTKOVÁ, Petra HAUPTOVÁ. Hradec Králové: Gaudeamus, 2014. ISBN 978-80-7435-421-2.
ZIKL, Pavel a Petra BENDOVÁ. Speciálně pedagogický výkladový slovník: somatopedie, psychopedie, logopedie. Hradec Králové: Gaudeamus, 2014. ISBN 978-80-7435-514-1.
Last update: Kadrnožková Monika, PhDr., Ph.D. (23.01.2025)
Requirements to the exam - Czech
Zkouška bude upřesněna vyučujícím.
Last update: Kadrnožková Monika, PhDr., Ph.D. (23.01.2025)
Syllabus - Czech
Narušená komunikační schopnost jako nosologická jednotka. Třídění a klasifikace poruch a vad řeči a komunikace
Symptomatologie a podpora (rehabilitace) jedinců s opožděným vývojem a narušeným vývojem řeči a jazyka řeči. Patologie vývoje řeči
Spolupráce logopeda s rodiči dítěte s narušenou komunikační schopností
Stupně narušené komunikační schopnosti. Diagnostický proces u jedinců s NKS
Symptomatologie a podpora (rehabilitace) jedinců s vývojovou dysfluencí, s balbuties, s tumultem a mutismem
Týmový přístup řešení problémů jedince s NKS
Last update: Kadrnožková Monika, PhDr., Ph.D. (23.01.2025)
Learning outcomes - Czech
Student bude po absolvování kurzu schopen: orientovat se v základní terminologii v oblasti narušené komunikační schopnosti (NKS). Osvojí si specifika vzdělávacího procesu u žáků s narušenou komunikační schopností se zřetelem ke vzdělávacímu procesu. Popíše vliv jednotlivých typů NKS na vývoj osobnosti žáka. Seznámí se s orientační diagnostikou NKS u žáka. Navrhne vhodná opatření a postupy k úpravě edukačního procesu u žáků s NKS. Osvojí si spolupráci v multidisciplinárním týmu.
Last update: Kadrnožková Monika, PhDr., Ph.D. (23.01.2025)