SubjectsSubjects(version: 964)
Course, academic year 2024/2025
   Login via CAS
Development of individualized education plans and educational support plans - OCRS18UC15
Title: Tvorba individuálně vzdělávacích plánů a plánů pedagogické podpory
Guaranteed by: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2021
Semester: winter
E-Credits: 0
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:0/0, MC [HT]
Extent per academic year: 20 [hours]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Note: enabled for web enrollment
Guarantor: PaedDr. Jaroslava Zemková, Ph.D.
Annotation -
The main topic is the history of creating individual educational plans and educational support plans for pupils, students and persons with special educational needs and for pupils, students extraordinarily gifted - a methodology of creating individual educational plans and educational support plans, legislation and SEC’s and EPCC’s role in creating IEP.
Last update: Zemková Jaroslava, PaedDr., Ph.D. (13.06.2019)
Literature -

Kaprálek,K. Bělecký,Z. Jak napsat a používat individuální vzdělávací program. Praha: Portál 2004.

Michalík, J, Baslerová, P., Felcmanová, L. Katalog podpůrných opatření pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu zdravotního nebo sociálního znevýhodnění: obecná část. 1. vydání. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015.

Jucovičová D. a kol. Individuální vzdělávací plán pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami. Praha: D + H 2010.

Mertin,M. Individuální vzdělávací program. Praha: Portál 1995.

Biehler,R.F.,Snowman,J.: Psychology Applied to Teaching Houghton Morfin. Boston, 1990

Wiederholt,J.L.,Hammill,D.D.,Brown,V.L.: The Resource Teacher. Quide to Efeective Practices. Allyn and Bacon, 1983.

Zelinková, O.: Pedagogická diagnostika a individuální vzdělávací program. Praha: Portál 2011.

Curriculum: Rámcový vzdělávací program pro základní školu (upravené výstupy pro žáky s lehkým mentálním postižením). Rámcový vzdělávací program pro základní školu speciální.

Acts: Zákony a vyhlášky MŠMT ČR.

Last update: Zemková Jaroslava, PaedDr., Ph.D. (11.11.2019)
Requirements to the exam -

To the classify credit is neccessary to submit an elaborated individual educational plan or educational support plan for a child, pupil or student with special educational needs.

Last update: Zemková Jaroslava, PaedDr., Ph.D. (11.11.2019)
Syllabus - Czech

Předmět obsahuje základní orientaci v problematice tvorby individuálních vzdělávacích plánů a plánů pedagogické podpory pro žáky, studenty i osoby se speciálně vzdělávacími potřebami a pro žáky, studenty mimořádně nadané. Důraz je kladen na schopnosti a dovednosti posluchačů vytvářet individuální vzdělávací programy a plány pedagogické podpory. Předmět zahrnuje výuku následujících témat: Historie tvorby individuálních vzdělávacích programů a individuálních vzdělávacích plánů.  Legislativní předpisy. Pedagogická a speciálně pedagogická diagnostika. Podíl SPC a PPP na tvorbě IVP. Metodika tvorby IVP. Metodika tvorba plánů pedagogické podpory na školách a školských pedagogických zařízeních. Výuka předmětu bude zaměřena na všechny kategorie osob se speciálními vzdělávacími potřebami. Spolupráce učitele a asistenta pedagoga.

Last update: Zemková Jaroslava, PaedDr., Ph.D. (28.05.2019)
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html