SubjectsSubjects(version: 964)
Course, academic year 2024/2025
   Login via CAS
Didactics of Russian Language Grammar - OCRR23RJ09
Title: Didaktika gramatiky RJ
Guaranteed by: Katedra rusistiky a lingvodidaktiky (41-KRL)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2024
Semester: both
E-Credits: 0
Hours per week, examination: 0/15, C [HS]
Capacity: winter:unknown / 1 (unknown)
summer:unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Russian
Teaching methods: combined
Note: enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
you can enroll for the course in winter and in summer semester
Guarantor: PhDr. Jakub Konečný, Ph.D.
Teacher(s): PhDr. Jakub Konečný, Ph.D.
Pre-requisite : OCRR17RJ15
Annotation -
The aim of the course is to familiarize students with the issues of teaching Russian grammar in the context of teaching Russian in the Czech school environment. The emphasis is on the linguodidactic analysis of grammar in comparison with the Czech language system and on the formation of students' skills in the effective use of grammar in the formation of students' communicative competence in primary and secondary schools.
Last update: Rozboudová Lenka, PhDr., Ph.D. (26.09.2024)
Aim of the course - Czech

Studující

- rozumí principům výuky gramatiky ruského jazyka v kontextu výuky ruštiny v českém školním prostředí,

- porovná jednotlivé gramatické prostředy se systémem českého jazyka

- ovládá způsoby efektivního využívání gramatiky při formování komunikační kompetence žáků na základních a středních školách.

Last update: Rozboudová Lenka, PhDr., Ph.D. (26.09.2024)
Descriptors - Czech
Příprava na výuku  
Doba očekávané přípravy na 1 hodinu přednášky 0 minut
Doba očekávané přípravy na 1 cvičení 60 minut
Samostudium literatury (za semestr) 35 hodin
Práce se studijními materiály (za semestr) 10 hodin
Plnění průběžných úkolů - tvorba portfolia (za semestr) 50 hodin
   
Plnění předmětu  
Seminární práce 0 hodin
Příprava na zápočet 0 hodin
Příprava na zkoušku a zkouška 0 hodin
 Celková časová zátěž studenta  110,0
Last update: Rozboudová Lenka, PhDr., Ph.D. (26.09.2024)
Course completion requirements - Czech

Předmět je zakončen zápočtem, který studující získá za:

  • vypracování seminární práce, která bude obsahovat výsledky analýzy vybraného učebnicového souboru pro výuku ruštiny jako dalšího cizího jazyka pro základní nebo střední školy v České republice z hlediska způsobu prezentace gramatického minima a nácviku a procvičování gramatických jevů. Konkrétní požadavky na práci a zadání obdrží studující po dohodě s vyučujícím;
  • zpracování sady didaktických materiálů na nácvik a procvičování gramatických jevů dle zadání, které studující obdrží od vyučujícího.
Last update: Konečný Jakub, PhDr., Ph.D. (26.09.2024)
Literature - Czech

AKIŠINA, А. А., KAGAN, О. Е. Učimsja učiť.Moskva : Russkij jazyk, 2010. ISBN 978-5-88337-044-0.

FEDOTOVA, N. L. Metodika prepodavanija russkogo jazyka kak inostrannogo. Sankt-Petěrburg : Zlatoust, 2013. ISBN 978-5-86547-684-9.

HENDRICH, J. a kol. Didaktika cizích jazyků. Praha : SPN, 1988.

CHODĚRA, R. Didaktika cizích jazyků : úvod do vědního oboru.  Praha : Academia, 2006. ISBN 978-80-200-2274-5.

JELÍNEK, S., PURM, R., VESELÝ, J. Didaktika ruského jazyka : vybrané kapitoly. Hradec Králové : Gaudeamus, 2003.  ISBN 80-7041-174-0.

RADA EVROPY. Společný evropský referenční rámec pro jazyky. Olomouc : Univerzita Palackého, 2002. ISBN 80-244-0404-4.

ROZBOUDOVÁ, L., KONEČNÝ, J. Sovremennaja didaktika russkogo jazyka: jazykovyje sredstva. Praha: Karolinum, 2018. ISBN 978-80-246-4277-2.

ŠČUKIN, A. N. Metodika prepodavanija russkogo jazyka kak inostrannogo. 2. vyd. Moskva : Vysšaja škola, 2010. ISBN 978-5-06-006231-1.

VESELÝ, J. Problematika vyučování ruštině jako blízce příbuznému jazyku. Praha : SPN, 1985.

Last update: Rozboudová Lenka, PhDr., Ph.D. (26.09.2024)
Syllabus -

1. The relationship between language aspects and language skills

2. Linguistic foundations of grammar teaching

3. Psychological foundations of grammar teaching

4. Ways of presenting grammar

5. Ways of fixing and repeating grammar

6. Methods of checking and assessing grammar acquisition

Last update: Rozboudová Lenka, PhDr., Ph.D. (26.09.2024)
Learning resources - Czech
https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=7720
Last update: Rozboudová Lenka, PhDr., Ph.D. (26.09.2024)
Learning outcomes - Czech

Studující

- vysvětli vztahy mezi jazykovými prostředky a řečovými dovednostmi, vysvětlí roli gramatiky při utváření komunikační kompetence žáků,

- vysvětlí lingvistickou podstatu gramatiky a její funkce v komunikaci,

- popíše psychologické aspekty, které je nutno zvažovat při výuce gramatiky,

- vysvětlí problematiku mezijazykového a vnitrojazykového transferu v rámci gramatiky, vysvětlí příčiny vzniku chyb v projevu žáků pod vlivem transferu, uvede možnosti jeho eliminace,

- vysvětlí základní lingvodidaktické pojmy, správně používá lingvodidaktickou terminologii,

- vysvětlí způsoby prezentace, prvotního nácviku, fixace, opakování a hodnocení gramatiky,

- kriticky hodnotí nabídku textů a cvičení k výuce gramatiky prezentovanou v učebnících ruského jazyka z různých úhlů pohledu, zejména pak z hlediska jejich funkčnosti pro rozvoj jazykových návyků,

- vytváří vlastní výukové materiály k výuce gramatiky.

Last update: Rozboudová Lenka, PhDr., Ph.D. (26.09.2024)
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html