|
|
|
||
The purpose of this subject is to provide a basic understand of Ethics as a specific issue in its relevance for education.
Last update: Esserová Kateřina, DiS. (10.10.2023)
|
|
||
Student porozumí etice nikoliv jako nauce, ale jako otevřenému problému, který patří podstatně k našemu životu tak, jako vzdělání. Last update: Esserová Kateřina, DiS. (10.10.2023)
|
|
||
Předmět bude zakončen ústní zkouškou z probraných problémů a z rozpravy nad vybraným Platónovým dialogem. Last update: Esserová Kateřina, DiS. (10.10.2023)
|
|
||
Platón. Menón; Gorgiás; Ústava (jakékoliv vydání) RYBÁK, David. Étos a světy dějin. Praha: Univerzita Karlova - Pedagogická fakulta, 2019. ISBN 978-80-7603-015-2. Patočka, Jan. Platónova péče o duši a spravedlivý stát. Přednáškový cyklus ze školního roku 1971/72. 1. vyd. Praha: Oikúmené, 2012. 313 s. ISBN 978-80-7298-476-3 ARISTOTELÉS. Etika Níkomachova. 2. rozš. vyd. Praha: P. Rezek, 1996, 493 s. ISBN 80-901796-7-3 DESCARTES, René. Rozprava o metodě. 3. vyd., ve Svobodě 1. vyd. Praha: Svoboda, 1992, 67 s. ISBN 80-205-0216-5 KANT, Immanuel. Kritika praktického rozumu. 1. vyd. Praha: Svoboda, 1996, 306 s. ISBN 80-205-0507-5 MARX, Karl. Ekonomicko-filozofické rukopisy z roku 1844. 1. vyd. Praha: Svoboda, 1978, 195 s. KAFKA, Franz a Václav MAIDL. Proces. 5. vyd. Praha: Nakladatelství Franze Kafky, 1997, 287 s. ISBN 80-85844-29-x ARENDT, Hannah. Eichmann v Jeruzalémě: zpráva o banalitě zla [online]. Vyd. 1. Praha: Mladá fronta, 1995, 428 s. ISBN 80-204-0549-6 HEIDEGGER, Martin. Věda, technika a zamyšlení. Vyd. 1. Praha: Oikoymenh, 2004, 62 s. ISBN 80-7298-083-1.
Last update: Esserová Kateřina, DiS. (10.10.2023)
|
|
||
Předmět bude zakončen ústní zkouškou z probraných problémů a z rozpravy nad vybraným Platónovým dialogem. Last update: Esserová Kateřina, DiS. (10.10.2023)
|
|
||
1. Etika jiným ohledem téže filosofické intence; ne-rozumění etice u nevzdělaných: etika jako soubor pravidel chování mezi lidmi – právě tento výklad znemožňuje vůbec problém etiky položit, resp. umožňuje odbýt ho jako něco samozřejmého (např. jako „profesní etiku“) – důsledkem všeobecná bezmyšlenkovitost a vláda pouhého mínění; porozumět základnímu problému etiky znamená v jeho alespoň základním položení: být schopen vykázat, proč a v jakém smyslu je dobré být spravedlivý, jinak etika pouhou frází a součástí ne-etického, totiž protismyslného způsobu, jak jsme; 2. Základní fenomény zkušenosti – kdo jsou svět a člověk?; Platónova idea výchovy a vzdělávání; problém doxa a jeskyně, do níž vždy znovu vrůstáme; kdo je dítě? Platónova idea duše – její očištění od křesťansko-latinských desinterpretací; výstup z jeskyně výstupem ze světa a korelativně ze „sebe“ k „sobě“ („poznej sebe sama“); 3. Aristotelovo pokračování Platónovy ideje filosofie a výchovy: výklad hlavního problému Etiky Nikomachovy – tó agathón, eudaimónia, ethos, paideia; 4. Problém vědy a výchovy; idea a norma – lidství, které se nechá normovat nazřenou ideou bez přinucení; co jejich konstituce znamená pro evropské lidství a jeho smysl – imperiální horizont evropské politiky v kontrastu k řeckému oikos; problém vůle. Last update: Esserová Kateřina, DiS. (10.10.2023)
|