SubjectsSubjects(version: 964)
Course, academic year 2024/2025
   Login via CAS
a - OCRO23OV25
Title: Religionistika I
Guaranteed by: Katedra občanské výchovy a filosofie (41-KOVF)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2023
Semester: winter
E-Credits: 0
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:0/0, other [HS]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Note: enabled for web enrollment
Guarantor: doc. Mgr. David Rybák, Ph.D.
Teacher(s): prof. PhDr. Jan Županič, Ph.D.
Annotation -
The purpose of this subject is to provide a basic understand of Ethics as a specific issue in its relevance for education.
Last update: Esserová Kateřina, DiS. (10.10.2023)
Aim of the course - Czech

Student porozumí etice nikoliv jako nauce, ale jako otevřenému problému, který patří podstatně k našemu životu tak, jako vzdělání.

Last update: Esserová Kateřina, DiS. (10.10.2023)
Course completion requirements - Czech

Předmět bude zakončen ústní zkouškou z probraných problémů a z rozpravy nad vybraným Platónovým dialogem.

Last update: Esserová Kateřina, DiS. (10.10.2023)
Literature - Czech

Platón. Menón; Gorgiás; Ústava (jakékoliv vydání)

RYBÁK, David. Étos a světy dějin. Praha: Univerzita Karlova - Pedagogická fakulta, 2019. ISBN 978-80-7603-015-2.

Patočka, Jan. Platónova péče o duši a spravedlivý stát. Přednáškový cyklus ze školního roku 1971/72. 1. vyd. Praha: Oikúmené, 2012. 313 s. ISBN 978-80-7298-476-3

ARISTOTELÉS. Etika Níkomachova. 2. rozš. vyd. Praha: P. Rezek, 1996, 493 s. ISBN 80-901796-7-3

DESCARTES, René. Rozprava o metodě. 3. vyd., ve Svobodě 1. vyd. Praha: Svoboda, 1992, 67 s. ISBN 80-205-0216-5

KANT, Immanuel. Kritika praktického rozumu. 1. vyd. Praha: Svoboda, 1996, 306 s. ISBN 80-205-0507-5

MARX, Karl. Ekonomicko-filozofické rukopisy z roku 1844. 1. vyd. Praha: Svoboda, 1978, 195 s.

KAFKA, Franz a Václav MAIDL. Proces. 5. vyd. Praha: Nakladatelství Franze Kafky, 1997, 287 s. ISBN 80-85844-29-x

ARENDT, Hannah. Eichmann v Jeruzalémě: zpráva o banalitě zla [online]. Vyd. 1. Praha: Mladá fronta, 1995, 428 s. ISBN 80-204-0549-6

HEIDEGGER, Martin. Věda, technika a zamyšlení. Vyd. 1. Praha: Oikoymenh, 2004, 62 s. ISBN 80-7298-083-1.

 

Last update: Esserová Kateřina, DiS. (10.10.2023)
Requirements to the exam - Czech

Předmět bude zakončen ústní zkouškou z probraných problémů a z rozpravy nad vybraným Platónovým dialogem.

Last update: Esserová Kateřina, DiS. (10.10.2023)
Syllabus - Czech

1. Etika jiným ohledem téže filosofické intence; ne-rozumění etice u nevzdělaných: etika jako soubor pravidel chování mezi lidmi – právě tento výklad znemožňuje vůbec problém etiky položit, resp. umožňuje odbýt ho jako něco samozřejmého (např. jako „profesní etiku“) – důsledkem všeobecná bezmyšlenkovitost a vláda pouhého mínění; porozumět základnímu problému etiky znamená v jeho alespoň základním položení: být schopen vykázat, proč a v jakém smyslu je dobré být spravedlivý, jinak etika pouhou frází a součástí ne-etického, totiž protismyslného způsobu, jak jsme;

2. Základní fenomény zkušenosti – kdo jsou svět a člověk?; Platónova idea výchovy a vzdělávání; problém doxa a jeskyně, do níž vždy znovu vrůstáme; kdo je dítě? Platónova idea duše – její očištění od křesťansko-latinských desinterpretací; výstup z jeskyně výstupem ze světa a korelativně ze „sebe“ k „sobě“ („poznej sebe sama“);

3. Aristotelovo pokračování Platónovy ideje filosofie a výchovy: výklad hlavního problému Etiky Nikomachovy – tó agathón, eudaimónia, ethos, paideia;

4. Problém vědy a výchovy; idea a norma – lidství, které se nechá normovat nazřenou ideou bez přinucení; co jejich konstituce znamená pro evropské lidství a jeho smysl – imperiální horizont evropské politiky v kontrastu k řeckému oikos; problém vůle.

Last update: Esserová Kateřina, DiS. (10.10.2023)
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html