|
|
|
||
Shaping of teachers´ historical development awareness as a necessary condition for intensified understanding of pesent Czech language, especially those historical phenomena with relicts in present language, esp. in Czech language teaching at the first grade of primary school.
Last update: Chejnová Pavla, doc. PhDr., Ph.D. (15.01.2025)
|
|
||
Studenti budou schopni aplikovat poznatky z historického vývoje češtiny do výuky současného jazyka. Budou schopni propojovat vědomosti týkající se jednotlivých jazykových rovin a didakticky je transformovat. Budou schopni nahlédnout na jazyk komplexně a zprostředkovat tento pohled žákům. Last update: Chejnová Pavla, doc. PhDr., Ph.D. (15.01.2025)
|
|
||
celková zátěž: 10 hodin výuka, 20 hodin samostudium a plnění studijních povinností Last update: Chejnová Pavla, doc. PhDr., Ph.D. (15.01.2025)
|
|
||
Seminární práce - komplexní jazyková analýza pro žáka mladšího školního věku. Last update: Chejnová Pavla, doc. PhDr., Ph.D. (15.01.2025)
|
|
||
CUŘÍN, F. Vývoj spisovné češtiny. Praha: SPN, 1985. ČERNÁ, M. a HÁJKOVÁ, E. Český jazyk B pro studující učitelství 1. stupně ZŠ a SpPg: (syntax, stylistika, vývoj českého jazyka). Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 1999.
ŠMEJKALOVÁ, Martina. Historická mluvnice ve výuce budoucích bohemistů a budoucích učitelů na pedagogické fakultě UK. Online: https://pages.pedf.cuni.cz/didakticke-studie/files/2015/02/Didaktick%c3%a9-studie-2010-1.pdf ČECHOVÁ, M. a kol. Komplexní jazykové rozbory. Praha: SPN, 1996. ČECHOVÁ, M. a kol. Čeština - řeč a jazyk. Praha: ISV, 2000. Příruční mluvnice češtiny. Praha: NLN, 2001.
Last update: Chejnová Pavla, doc. PhDr., Ph.D. (15.01.2025)
|
|
||
Základní přehled historického vývoje češtiny s přihlédnutím k současné češtině. Stratifikační popis češtiny (rovina fonetická, morfologická, lexikální, syntaktická a textová). Komplexní jazyková analýza. Didaktická aplikace získaných poznatků, usouvztažnění pojmů. Last update: Chejnová Pavla, doc. PhDr., Ph.D. (15.01.2025)
|