|
|
|
||
The issue of specific learning difficulties (SLD) in the Czech language in the developmental context will be introduced to the students, emphasising the pattern of particular problems at the elementary school. The consequences of school failure for the child's development (including secondary psychosocial difficulties), for a position in the family, school and peer group, and future professional and social employment will be mentioned. The primary attention will be paid to individual types of learning difficulties in the Czech language (dyslexia, dysgraphia, dysorthography, dyscalculia) - the clinical picture and diagnosis principles will be described. The issue of specific behavioural disorders (ADHD, ADD) will also be presented in detail. Attention will be paid to the general principles of the teacher's approach to students with developmental difficutlies and the basic tenets of well-functioning interventions.
Last update: Špačková Klára, PhDr., Ph.D. (18.01.2021)
|
|
||
Cílem kurzu je získání základních znalostí o problematice specifických poruch učení (SPU) a chování (SPCH), ale také kompetencí pro přímou práci se žáky s SPU a SPCH na 1. stupni ZŠ. Přesto, že se kurz bude soustředit především na práci se žáky se základními typy SPU (dyslexie, dysortografie, dysgrafie a dyskalkulie), budou posluchači prostřednictvím problematiky rozvoje rané gramotnosti seznámeni také s podobou a podstatou obtíží dalších rizikových skupin žáků selhávajících v nabývání základních školních dovedností (nespecifické poruchy učení, děti s dysfázií, děti s poruchou porozumění aj.) V případě problematiky poruch chování bude pozornost věnována vhodným postupům práce pro žáky s SPCH a přístupů k nim. Last update: Špačková Klára, PhDr., Ph.D. (19.01.2021)
|
|
||
Přímá výuka 8 hodin Příprava na písemný test 8 hodin Last update: Špačková Klára, PhDr., Ph.D. (23.01.2023)
|
|
||
Kurz je zakončen zápočtovým testem. Last update: Špačková Klára, PhDr., Ph.D. (18.01.2021)
|
|
||
KULHÁNKOVÁ, E. ; MÁLKOVÁ, G. Fonematické uvědomování a jeho role ve vývoji gramotnosti. E-psychologie, 2008, roč. 2, č. 4, ISSN 1802-8853. dostupné na https://e-psycholog.eu/pdf/kulhankova_etal.pdf KREJČÍ, L. Dyslexie – Psychologické souvislosti. Praha: Grada, 2019. KUCHARSKÁ, A. Nespecifické výukové problémy. In Hadj Moussová a kol. Pedagogicko-psychologické poradenství I. Vybrané problémy. Praha: UK PedF, 2005. KUCHARSKÁ, A.; ŠPAČKOVÁ, K. Specifické poruchy učení v poradenském kontextu. In Valentová L. Školní poradenství I. Praha: UK PedF, 2013. MATĚJČEK, Z.; VÁGNEROVÁ, M. Sociální aspekty dyslexie. Praha: Karolinum, 2006. MERTIN, V.; KUCHARSKÁ A. a kol. Integrace žáků se specifickými poruchami učení – od stanovení diagnostických kritérií k poskytování péče všem potřebným žákům. Praha: Institut pedagogicko-psychologického poradenství ČR, 2007. ISBN 978-80-86856-40-7. PRAŽÁKOVÁ, K., & ŠPAČKOVÁ, K. (2018). Přesnost a rychlost ve vnímání množství u jedinců s dyskalkulií. Gramotnost, pregramotnost a vzdělávání, 2(2), 69–90. dsotupné na https://pages.pedf.cuni.cz/gramotnost/files/2019/01/04_Prazakova.pdf ŠAUEROVÁ,M.a kol. Speciální pedagogika v praxi.Komplexní péče o děti se SPUCH. Praha: Grada, 2012. ŠPAČKOVÁ, K. Dyslexie: narušení čtenářských dovedností v oblasti dekódování i porozumění textu? Psychologie pro praxi. 2016,LI, 1-2, 95-107. dostupné na https://karolinum.cz/data/clanek/2848/95-107%20PPP%201-2%2016-10.pdf ŠPAČKOVÁ, K. Specifické poruchy učení ve výuce cizího jazyka. Studijní opora. Praha: PedF UK, 2013. https://pages.pedf.cuni.cz/vp/vyukove-materialy/studijni-opory/
Last update: Špačková Klára, PhDr., Ph.D. (18.01.2021)
|
|
||
Tematický plán: 1. Specifické poruchy učení – úvod 2. Problematika rozvoje rané gramotnosti 3. Dyslexie a dysortografie 4. Dysgrafie 5. Dyskalkulie 6. Sociální aspekty SPU 7. Specifické poruchy chování 8. Vhodné přístupy k žákům s SPCH Last update: Špačková Klára, PhDr., Ph.D. (19.01.2021)
|