SubjectsSubjects(version: 964)
Course, academic year 2024/2025
   Login via CAS
Didactic Solutions of Czech Grammar Critical Points for Younger Age Pupils - OCRN20UC16
Title: Didaktická řešení kritických bodů gramatiky češtiny pro mladší školáky
Guaranteed by: Katedra českého jazyka (41-KCJ)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2023
Semester: summer
E-Credits: 0
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:0/0, Ex [HT]
Extent per academic year: 10 [hours]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Note: you can enroll for the course repeatedly
enabled for web enrollment
Guarantor: doc. PhDr. Eva Hájková, CSc.
Teacher(s): doc. PhDr. Pavla Chejnová, Ph.D.
Annotation -
Introduction to morphology and syntax of present Czech language. Pupils´preconcepts of language phenomena and language system. Difficulties of Czech morphology and syntax and their didactic solutions. Grammar competence as one of preconditions of language competence development.
Last update: Chejnová Pavla, doc. PhDr., Ph.D. (04.01.2023)
Aim of the course - Czech

Cílem předmětu je nejprve přivést studenty k poznání kritických míst v gramatice češtiny pro žáky mladšího školního věku na základě poznání jazykového systému češtiny, ontogeneze jazyka žáků uvedeného věku a jejich komunikačních potřeb a následně nabídnout možnosti didaktického řešení odhalených kritických míst s využitím principů pedagogického konstruktivismu.

Last update: Hájková Eva, doc. PhDr., CSc. (26.01.2024)
Descriptors - Czech

V případě online výuky bude probíhat v MS Teams.

Příprava na seminář: 20 hod.

Příprava na zkoušku: 50 hod.

Last update: Hájková Eva, doc. PhDr., CSc. (26.01.2024)
Course completion requirements - Czech

Vytvoření aktivizačního tvořivého nebo problémového úkolu na libovolný gramatický jev pro vybraný ročník 1. stupně ZŠ v rámci výuky slohu. Úkol musí být orginální (autorský), NIKOLIV OPSANÝ Z UČEBNICE. 


Test z interpunkce a syntaxe i morfologie.

Last update: Hájková Eva, doc. PhDr., CSc. (26.01.2024)
Literature - Czech

HÁJKOVÁ. E. a kol.: Čeština ve škole 21. století I.-IV. Praha: PedF UK, 2012-2014.

HAVLOVÁ, I., ŠTĚRBOVÁ L., SCHNEIDEROVÁ E.: Český jazyk A pro studující 1. Stupně ZŠ a SpPg. Praha: PedF UK, 1999.

KARLÍK, P., NEKULA, M., RUSÍNOVÁ, Z.: Příruční mluvnice češtiny. Praha: NLN, 1996.

SVOBODOVÁ, I., ŠIMANDL, J., ČERNÁ, A., UHLÍŘOVÁ, L.: Na co se nás často ptáte. Praha: Scientia, 2002.

PRAVDOVÁ, M., SVOBODOVÁ, I:. Akademická příručka českého jazyka. Praha: Academia, 2014.

HUBÁČEK, J. a kol.: Čeština pro učitele. Vade Mecum Bohemiae, 2010.

BRABCOVÁ, R.: Čeština našich dní. Praha 1996.

ČERNÁ, M., HÁJKOVÁ, E.: Český jazyk B pro studující učitelství prvního stupně ZŠ a SpPg. PedF UK 1999.

HÁJKOVÁ, E. a kol.: Jazyková cvičení pro studující učitelství 1. st. ZŠ. Praha 1994.

SVOBODOVÁ, J.: Česká interpunkce. Ostrava 1997.

Last update: Hájková Eva, doc. PhDr., CSc. (26.01.2024)
Syllabus - Czech

Systematizace učiva morfologie se zaměřením na didaktickou aplikaci problematiky. 

Skladba a její různá pojetí - syntax závislostní valenční a nevalenční.

Věta a výpověď, základ věty. Odchylky od pravidelné větné stavby.

Syntax mluvené řeči - se zřetelem k potřebám učitelů na 1. stupni ZŠ. S

Didaktická problematika v uvedených oblastech. 

Last update: Hájková Eva, doc. PhDr., CSc. (26.01.2024)
Learning resources - Czech

Hájková, E. Kapitoly z didaktiky českého jazyka pro 1. stupeň ZŠ, elektronická verze EBSCOhost Ebooks

Last update: Hájková Eva, doc. PhDr., CSc. (26.01.2024)
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html