|
|
|
||
The course introduces students to selected theory of general didactics related to instructional communication and working with educational objectives.
Last update: Stará Jana, doc. PhDr., Ph.D. (13.09.2024)
|
|
||
Cílem předmětu je uvedení do obené didaktiky, osvojení si odborné terminologie a základních teoretických východisek v oblasti výukové komunikace, práce s výukovými cíli, plánování výuky. Last update: Stará Jana, doc. PhDr., Ph.D. (22.09.2020)
|
|
||
Studentům je poskytnuta podpora v moodle: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=6399 (heslo: jednicka) K samostudiu je určená e- publikace Stará, J., Zemanová, B., Horská, P. Obecná didaktika I: Plánování výuky dostupná zde: https://cuni.futurebooks.cz/ Last update: Stará Jana, doc. PhDr., Ph.D. (16.10.2024)
|
|
||
Obsah znalostí je dán okruhy k SZZ Cíle vzdělávání Výuková komunikace Student k těmto okruhům v rámci předmětu zpracuje 2 úkoly v moodle. Ty jsou zároveň podkladem pro zpracování povinných složek závěrečného portfolia z pedagogiky. Úkoly v moodle vedou k aplikaci požadovaných znalostí a dovedností. Nejzažší termín odevzdání: 2 týdny po posledním prezenčním setkání k předmětu. Vzhledem k tomu, že úkoly jsou součástí závěrečnho portfolia, bude poskytnuta souhrnná společná (ne individuální) zpětná vazba k odevzdaným úkolům. Last update: Stará Jana, doc. PhDr., Ph.D. (13.09.2024)
|
|
||
Literatura Stará, J., Zemanová, B., Horská, P. Obecná didaktika I: Plánování výuky, dostupné zde: https://cuni.futurebooks.cz/ ŠEĎOVÁ, K., ŠALAMOUNOVÁ, Z., ŠVAŘÍČEK, R., SEDLÁČEK, M., MAJCÍK, M. a NAVRÁTILOVÁ, J. (2019). Výuková komunikace. Brno: Muni press. Legislativa. MŠMT ČR [online]. Dostupné z: http://www.msmt.cz/ministerstvo/urednik Strategie vzdělávací politiky ČR do roku 2030+. MŠMT ČR [online]. Dostupné z: http://www.msmt.cz/vzdelavani/skolstvi-v-cr/strategie-2030 Last update: Stará Jana, doc. PhDr., Ph.D. (13.09.2024)
|
|
||
1. Didaktika - předmět, základní pojmy. 2. Výuková komunikace. 3. Cíle výuky - klasifikace cílů, způsoby a zásady formulace cílů. Velká myšlenka. 4. Stanovení cílů, výběr učiva 5. Taxonomie vzdělávacích cílů. Efektivní práce s výukovými cíli. 6. Plánování výuky Last update: Stará Jana, doc. PhDr., Ph.D. (13.09.2024)
|
|
||
Studentům je poskytnuta podpora v moodle: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=6399 (heslo: jednicka) Last update: Stará Jana, doc. PhDr., Ph.D. (16.10.2024)
|
|
||
Student/ka: - vysvětlí význam vzdělávacích cílů ve výuce - vysvětlí Bloomovu taxonomii – nerevidovanou a revidovanou a její význam při plánování výuky - vyjmenuje základní cíle a strategické linie Strategie vzdělávací politiky ČR do roku 2030+ - zhodnotí jednotlivé iniciativy a programy s ohledem na naplňování Strategie 2030+. - rozliší cíle kognitivní, afektivní a psychomotorické. - zařadí předložené cíle do příslušných hladin Bloomovy taxonomie. - dokáže k přidělenému tematickému celku formulovat cíle na jednotlivých hladinách Bloomovy taxonomie, formulovat cíle kognitivní, psychomotorické a afektivní. - vysvětlí, co jsou to „velké myšlenky“ a jaký mají význam při plánování výuky. - dokáže k přidělenému tematickému celku formulovat „velké“ (hlavní, nosné) myšlenky. Dokáže formulovat obecný vzdělávací cíl. - zhodnotí efektivitu a smysluplnost učiva v modelových scénářích výuky. - argumentuje v diskusi o smysluplnosti určitého učiva vzhledem k potřebám žáků s různými překážkami v učení. - vysvětlí rozdíl mezi popisným a posuzujícím jazykem. - uvede argumenty pro používání popisného jazyka v komunikaci se žáky s oporou o odbornou literaturu. - aplikuje principy respektující komunikace. - hodnotí svůj vlastní výkon v oblasti výukové komunikace a navrhne alterace (použité otázky, zapojení žáka/žáků, řízení komunikace, vztahová rovina ve výukové komunikaci, typo použitých komunikačních prostředků, případně práce s chybou, použitíé popisného a hodnotícího jazyka) . - rozliší uzavřené a otevřené otázky z hlediska kognitivní náročnosti. - navrhne úkoly vyšší kognitivní náročnosti (s oporou o Bloomovu taxonomii). - v komunikaci s žákem/žáky uplatňuje efektivní a respektující výukovou komunikaci. Zhodnotí svou komunikaci s žákem/žáky (použité otázky, způsobu řízení komunikace, participace žáka/žáků na výukové komunikaci, vztahová rovina ve výukové komunikaci, typ použitých komunikačních prostředků, použití popisného a/či posuzujícího jazyka, případně práce s chybou. Last update: Stará Jana, doc. PhDr., Ph.D. (13.09.2024)
|