SubjectsSubjects(version: 964)
Course, academic year 2024/2025
   Login via CAS
Didactics of Primary school I - OCRN20UC04
Title: Didaktika1. stupně ZŠ I.
Guaranteed by: Katedra preprimární a primární pedagogiky (41-KPPP)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2023
Semester: winter
E-Credits: 0
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:0/0, C [HT]
Extent per academic year: 10 [hours]
Capacity: unknown / unknown (20)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Note: you can enroll for the course repeatedly
enabled for web enrollment
Guarantor: doc. PhDr. Jana Stará, Ph.D.
Teacher(s): doc. PhDr. Jana Stará, Ph.D.
PaedDr. Iveta Stehlíková Bassyová
Annotation -
The course introduces students to selected theory of general didactics related to instructional communication and working with educational objectives.
Last update: Stará Jana, doc. PhDr., Ph.D. (13.09.2024)
Aim of the course - Czech

Cílem předmětu je uvedení do obené didaktiky, osvojení si odborné terminologie a základních teoretických východisek v oblasti výukové komunikace, práce s výukovými cíli, plánování výuky.

Last update: Stará Jana, doc. PhDr., Ph.D. (22.09.2020)
Descriptors - Czech

Studentům je poskytnuta podpora v moodle: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=6399 (heslo: jednicka)

K samostudiu je určená e- publikace Stará, J., Zemanová, B., Horská, P. Obecná didaktika I: Plánování výuky dostupná zde: https://cuni.futurebooks.cz/

Last update: Stará Jana, doc. PhDr., Ph.D. (16.10.2024)
Course completion requirements - Czech

Obsah znalostí je dán okruhy k SZZ

Cíle vzdělávání

Výuková komunikace

Student k těmto okruhům v rámci předmětu zpracuje 2 úkoly v moodle. Ty jsou zároveň podkladem pro zpracování povinných složek závěrečného portfolia z pedagogiky.

Úkoly v moodle vedou k aplikaci požadovaných znalostí a dovedností.

Nejzažší termín odevzdání: 2 týdny po posledním prezenčním setkání k předmětu.

Vzhledem k tomu, že úkoly jsou součástí závěrečnho portfolia, bude poskytnuta souhrnná společná (ne individuální) zpětná vazba k odevzdaným úkolům.

Last update: Stará Jana, doc. PhDr., Ph.D. (13.09.2024)
Literature - Czech

Literatura

Stará, J., Zemanová, B., Horská, P. Obecná didaktika I: Plánování výuky, dostupné zde: https://cuni.futurebooks.cz/

ŠEĎOVÁ, K., ŠALAMOUNOVÁ, Z., ŠVAŘÍČEK, R., SEDLÁČEK, M., MAJCÍK, M. a  NAVRÁTILOVÁ, J. (2019). Výuková komunikace. Brno: Muni press.

Legislativa. MŠMT ČR [online]. Dostupné z: http://www.msmt.cz/ministerstvo/urednik

Strategie vzdělávací politiky ČR do roku 2030+. MŠMT ČR [online]. Dostupné z: http://www.msmt.cz/vzdelavani/skolstvi-v-cr/strategie-2030

Last update: Stará Jana, doc. PhDr., Ph.D. (13.09.2024)
Syllabus - Czech

1.        Didaktika - předmět, základní pojmy.

2.        Výuková komunikace.

3.        Cíle výuky - klasifikace cílů, způsoby a zásady formulace cílů. Velká myšlenka.

4.        Stanovení cílů, výběr učiva

5.       Taxonomie vzdělávacích cílů. Efektivní práce s výukovými cíli.

6.       Plánování výuky

Last update: Stará Jana, doc. PhDr., Ph.D. (13.09.2024)
Learning resources - Czech

Studentům je poskytnuta podpora v moodle: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=6399 (heslo: jednicka)

Last update: Stará Jana, doc. PhDr., Ph.D. (16.10.2024)
Learning outcomes - Czech

Student/ka:

- vysvětlí význam vzdělávacích cílů ve výuce

- vysvětlí Bloomovu taxonomii – nerevidovanou a revidovanou a její význam při plánování výuky

- vyjmenuje základní cíle a strategické linie Strategie vzdělávací politiky ČR do roku 2030+

- zhodnotí jednotlivé iniciativy a programy s ohledem na naplňování Strategie 2030+.

- rozliší cíle kognitivní, afektivní a psychomotorické.

- zařadí předložené cíle do příslušných hladin Bloomovy taxonomie.

- dokáže k přidělenému tematickému celku formulovat cíle na jednotlivých hladinách Bloomovy taxonomie, formulovat cíle kognitivní, psychomotorické a afektivní.

- vysvětlí, co jsou to „velké myšlenky“ a jaký mají význam při plánování výuky.

- dokáže k přidělenému tematickému celku formulovat „velké“ (hlavní, nosné) myšlenky.  Dokáže formulovat obecný vzdělávací cíl.

- zhodnotí efektivitu a smysluplnost učiva v modelových scénářích výuky.

- argumentuje v diskusi o smysluplnosti určitého učiva vzhledem k potřebám žáků s různými překážkami v učení.

- vysvětlí rozdíl mezi popisným a posuzujícím jazykem.

- uvede argumenty pro používání popisného jazyka v komunikaci se žáky s oporou o odbornou literaturu.

- aplikuje principy respektující komunikace.

- hodnotí svůj vlastní výkon v oblasti výukové komunikace a navrhne alterace (použité otázky, zapojení žáka/žáků, řízení komunikace, vztahová rovina ve výukové komunikaci, typo použitých komunikačních prostředků, případně práce s chybou, použitíé popisného a hodnotícího jazyka) .

- rozliší uzavřené a otevřené otázky z hlediska kognitivní náročnosti.

- navrhne úkoly vyšší kognitivní náročnosti (s oporou o Bloomovu taxonomii).

- v komunikaci s žákem/žáky uplatňuje efektivní a respektující výukovou komunikaci. Zhodnotí svou komunikaci s žákem/žáky (použité otázky, způsobu řízení komunikace, participace žáka/žáků na výukové komunikaci, vztahová rovina ve výukové komunikaci, typ použitých komunikačních prostředků, použití popisného a/či posuzujícího jazyka, případně práce s chybou.

Last update: Stará Jana, doc. PhDr., Ph.D. (13.09.2024)
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html