S ohledem na přípravu budoucího učitele na základních a středních školách je výuka zaměřena především na seznámení studentů s formami recepce a tradice těch klíčových fenoménů starověkého řecko-římského světa, které známe z českého, evropského i transatlantického prostoru v různých oblastech politiky, kultury i každodenního života (v historiografii, literatuře, výtvarném a vizuálním umění, filozofii apod.) a stručně je uvést do problematiky klasických tradic. Předmět obsahově navazuje na přednášku Starověké Řecko a Řím a zabývá se pouze „druhým životem“ těchto civilizací včetně vývoje křesťanství a jeho vlivu na světovou kulturu. Součástí kurzu je rovněž uvedení do základů latiny jakožto nedílné složky metodologické přípravy učitele dějepisu, která je podstatná pro pochopení působení antické civilizace nejen v evropské kultuře (více viz literatura). Úvod do témat: 1. Co jsou klasické tradice? 2. Recepce bájí v literatuře a umění – např. trójský okruh, založení Říma, význam římské mytologie. 3. Reflexe hodnot a ctností římské republiky. 4. Recepce Ciceronova řečnického umění a jeho teoretických spisů ve světovém kontextu. 5. Reflexe Augustovy osobnosti a vlády ve vývoji politických a kulturních dějin světa. 6. Antická mytologie v kontextu mytologií světových. 7. Recepce římské mytologie ve světové literatuře, výtvarném umění a hudbě včetně srovnání v českém prostředí 8. Postavení ženy v antické mytologii a historii ve srovnání se světovým křesťanstvím. 9. Antické tradice ve společenském a politickém životě (v českém prostředí např. sokolské hnutí, spartakiáda). 10. Umělecký obraz antiky ve filmu a historické románu z antiky. (Evropa, svět, české země). 11. Antika v reklamě 19. a 20. století ve světovém kontextu. 12. Shrnutí.
Last update: Kepartová Jana, doc. PhDr., CSc. (03.01.2023)