SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Period instrument training II - OCMHHP252
Title: Hra na nástroj II
Guaranteed by: Collegium Marianum - Týnská vyšší odborná škola (41-CM)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2009
Semester: summer
E-Credits: 6
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:0/1, Ex [HT]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: MgA. Lenka Torgersen
Marek Štryncl
Mgr. Jana Semerádová
Pre-requisite : OCMHHP151
Is pre-requisite for: OCMHHP353, OCMHHP656, OCMHHP555, OCMHHP454
Annotation - Czech
Last update: SVOBODAP/PEDF.CUNI.CZ (30.04.2008)
Výuka hry na barokní housle se zaměřuje nejprve na perfektní technické zvládnutí nástroje s přihlédnutím k problematice spojené se specifickou technikou tvorbou tónu, která souvisí s použitím barokního smyčce a střevových strun. Technické zvládnutí nástroje je předpokladem pro studium barokního houslového repertoáru, jehož hlavní náplní je stylově poučená interpretace barokní hudby na základě důkladného studia dobových traktátů a houslových škol. Důraz je kladen především na uvedení získaných teoretických poznatků do praxe, tzn. maximální přiblížení se estetickému ideálu hudby období baroka a osvojení si specifických interpretačních prostředků základních dobových stylů ? italského, francouzského a německého. Nedílnou součástí těchto prostředků je ornamentika, improvizace, která vyžaduje perfektní zvládnutí generálbasu, tempo rubato, seznámení se s různými typy temperovaného ladění, tempové relace. Nezbytnou součástí výuky je praktické studium generálbasu a kontrapunktu, které slouží jako klíč k odhalení struktury skladeb. Výuka hry na barokní (příp. klasicistní) violoncello je zaměřena na technické zvládnutí nástroje s maximálním přihlédnutím k dobovým školám a kompendiím 17. a 18. století. Cílem studia není pouze dosažení technické zdatnosti, ale především praktické seznámení se s odlišnými interpretačními přístupy základních dobových stylů ? italského, francouzského, německého a orientace na specifika míšených stylů, typických pro českou hudbu. To předpokládá důkladné poznání dobových interpretačních prostředků ? nerovnoměrně temperovaná ?přirozená? ladění, ornamentiky (jedno a více notové ozdoby, pasáže, vibrato, kadence, improvizace), dobové tempové relace a taneční charakter skladeb. Důležitou součástí výuky je hra doprovodného basového partu ? bassa continua, který je nezbytným klíčem pro odhalení interpretačního smyslu a kompoziční struktury všech hudebních skladeb baroka a klasicismu. To implikuje čtení číslovaného basu se současnou možnou akordickou realizací na barokní violoncello. Výuka předmětu Barokní příčná flétna je určena flétnistům, kteří ovládají hru na moderní flétnu a chtějí dále studovat hru na kopii historického nástroje, aby se lépe přiblížili zvukovému ideálu daného stylu a doby. Hra na barokní příčnou flétnu (flauto traverso) se v mnoha aspektech liší od hry na moderní flétnu, a to zejména co se týče hmatů, tvoření tónu a hlasitosti. Materiál, ze kterého je barokní flétna vyrobena ji činí příbuznější zobcové flétně a proto se doporučuje ovládat také hru na zobcovou flétnu. V posledních třech semestrech je možnost věnovat se také studiu hry na klasicistní a raně romantickou flétnu. Součástí studia je nejen studium pramenů a literatury, ale také nezbytné teoreticko-historické poučení o problematice a údržbě nástroje, druhů a typů fléten a ladění. V teoreticko-praktické části se řeší problematika tempa, hudební ornamentika, rozdíly stylů a improvizace. řadě je kladen důraz na ansámblovou hru.
Literature - Czech
Last update: SVOBODAP/PEDF.CUNI.CZ (30.04.2008)

Rognoni, F.: Selva de varii passagi, 1620

Muffat, G.: První poznámky o hraní francouzských baletů podle metody zesnulého pana de Lully, 1695; V. Bělský, Brno 1992

Geminiani, F.: The Art of Playing on the Violin, London 1751

Quantz, J. J.: Versuch einer Anweisung die Flöte traversiere zu spielen, Berlin 1752

Bach, C. Ph. E.: Versuch über die wahre Art das Clavier zu spielen, (Berlin, 1753-62

Mozart, L.: Versuch einer gründlichen Violinschule, Augsburg 1756

L'Abbe l'Fils: Principes du violon, Paris 1761

Martini, G.: Traite des Agrements de la Musique, 1771

Miehling, F.: Das Tempo in der Musik von Barock und Vorklassik, Florian Notzel Verlag1993

Neumann, F.: Ornamentation in Baroque and Post- Baroque Music, Princenton University Press 1983

Corrette, M.: L´Ecole d´Orphee, Method du violon dans le gout francaise et italien, 1738

Slovenská Hudba 3-4, Antológia - renesancia a barok, 1994

Neumann, F.: Ornamentation in Baroque and Post- Baroque Music, Princenton University Press 1983

Miehling, K.: Das Tempo in der Music von Barock und Vorklassik, Florian Notzel Verlag 1993

Quantz, J. J.: Pokus o návod jak hrát na příčnou flétnu (Versuch einer Anweisung, die Flöte Traversiere zu spielen, Berlín 1752), Supraphon, Praha 1990

Hotteterre, J.- M.: Principes de la Flute Traversiere, ou Flute d´Allemagne de la Flute a Bec, ou Flute Douce, et du Haut-Bois, Paris, 1707

Hotteterre, J.- M.: L´Art de preluder sur la flute traversiere,sur la flute-a-bec, sur le haut-bois, et autre instrumens de dessus, Paris, 1719

Corrette, M.: Méthode pour apprendre aisément a jouer de la flute traversiere, Paris, c. 1740

Delusse, Ch.: L´Art de la Flute traversiere, Paris, 1760

Mahaut, A.: Nouvelle Methode Pour Apprendre en peu de temps a Jouer de la Flute traversiere, Paris, 1709

Tromlitz, J.: Über die Flöte mit mehreren Klappen, Berlin 1800

Solumn, J.: The Early Flute, 1985

Brown, R.: Early Flute, 2003

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html