|
|
Files | Comments | Added by | |
Narys socialni pedagogiky.pdf | Nárys sociální pedagogiky | prof. PaedDr. Stanislav Bendl, Ph.D. |
|
||
Předmět seznamuje studenty se současným pojetím sociální pedagogiky a jejími vlivnými proudy. Pozornost je věnována sociální výchově, pedagogice prostředí a práce s rizikovými a sociálně znevýhodněnými skupinami dětí a mládeže. V rámci předmětu jsou představeny studentům významné osobnosti sociální pedagogiky, přičemž je analyzována jejich sociální a vychovatelská činnost. Last update: Esserová Kateřina, DiS. (22.06.2022)
|
|
||
Primárním cílem předmětu je zvýšení sociální kompetence pedagogických pracovníků, získání vědomostí a dovedností, které mohou uplatnit v praxi v oblasti preventivního působení. Sekundárním cílem je ukázat studentům, v jakých oblastech školního života lze uplatňovat poznatky sociální pedagogiky. Last update: Esserová Kateřina, DiS. (22.06.2022)
|
|
||
BENDL, S. Nárys sociální pedagogiky. Praha : UK v Praze, Pedagogická fakulta, 2014. BENDL, S. a kol. Vychovatelství. Učebnice teoretických základů oboru. Praha : Grada, 2015. BENDL, S. Základy sociální pedagogiky. Praha : UK v Praze, Pedagogická fakulta, 2016. BOSCO, G. Můj život pro mladé. Praha : Portál 2007. BOSCO, T. Don Bosco. Praha : Portál, 1993. KRAUS, B. Základy sociální pedagogiky. Praha : Portál, 2008. PECHA, L. Krutá poema. Brno : Doplněk, 1999. Last update: Esserová Kateřina, DiS. (22.06.2022)
|
|
||
• prostudovaná doporučená odborná literatura, • povinně je třeba prostudovat učební text/skripta (bude předmětem ověřování): BENDL, S. Nárys sociální pedagogiky. Praha : UK v Praze - Pedagogická fakulta, 2014. • zkouška proběhne distanční formou, a to prostřednictvím tzv. open-book testu s otevřenými položkami - bodování: 30-26 bodů (1), 25-21 bodů (2), 20-16 bodů (3). • obsahem testu bude učivo prezentované na přednáškách a učivo obsažené ve výše uvedené publikaci (Bendl 2014), • každý student (frekventant kurzu CŽV/DPS) má k dispozici 3 pokusy ke složení atestu; pokud nevyčerpá pokusy k datu posledního termínu (včetně), "ušetřené" pokusy automaticky propadají. Last update: Esserová Kateřina, DiS. (22.06.2022)
|
|
||
základní idea, předmět a definice sociální pedagogiky, dimenze sociální pedagogiky, vztah sociální pedagogiky k jiným disciplinám, vlivné směry sociální pedagogiky, historický vývoj sociální pedagogiky, významné osobnosti sociální pedagogiky (Makarenko, Bosco, Komenský, Natorp, Pestalozzi), činitelé formující člověka, pedagogika prostředí a pedagogizace prostředí, výchova (působení) intencionální a funkcionální, specifika sociální pedagogiky, úkoly sociální pedagogiky. Last update: Esserová Kateřina, DiS. (22.06.2022)
|
|
||
Nárys sociální pedagogiky (skripta)
https://alya.cdsw.cz/bendls/
Studijní texty
Heslo: Comenius Last update: Esserová Kateřina, DiS. (22.06.2022)
|
|
||
The student: Defines the goal, subject, definitions, field of work, functions, and tasks of Social Pedagogy. Explains the basic idea of Social Pedagogy. Characterizes the subject and content of Social Pedagogy based on historical and contemporary determination by societal demands. Gives examples of such determination. Describes and interprets the relationship of Social Pedagogy to closely related disciplines. Characterizes the basic directions of Social Pedagogy. Explains the relationship between individual and social education, respectively between individual and Social Pedagogy. Explains and demonstrates the social and pedagogical dimension of social pedagogy using examples. Describe and explains the specifics of Social Pedagogy and compares it to "traditional pedagogy". Compares significant personalities of Social Pedagogy, their approaches to children and youth, educational methods and forms of help for homeless children and youth. Defines the concept of environment and discusses its impact on human behavior. Defines the concept of environment and discusses its role in relation to education. Explains the phenomenon of genius loci and connects it to Social Pedagogy and pedagogization of the environment. Interprets the influence of intentional and functional action on human behavior. Describes the basic typology of the environment. Explains the concepts of Pedagogical (Educational) Utopianism, Pessimism, and Optimism, provides examples of representatives of these pedagogical (educational) movements, and assesses the risks of their application in education and training. Explains the concept of pedagogization of the environment in its basic meanings. Demonstrates practical examples of the pedagogization of the school environment. Explains the nature of social-educational activities, provides examples of these methods, discusses their positives and negatives, evaluates their educational potential and risks. Furthermore, implements selected methods into school practice. Last update: Bendl Stanislav, prof. PaedDr., Ph.D. (07.09.2024)
|