Cílem předmětu je zprostředkovat účastníkům základní znalosti a dovednosti z didaktiky cizích jazyků. V úvodu je představena pozice a role oborové didaktiky, resp. didaktiky cizích jazyků v širším vzdělávacím kontextu. Účastníci se seznámí se základními koncepčními a kurikulárními dokumenty a s cíli výuky cizích jazyků. Tyto cíle dokáží formulovat v souladu se současnými trendy a volit vhodné postupy k jejich dosahování a ověřování s ohledem na proměnné ovlivňující procesy učení. Představeny budou rovněž základní didaktické principy výuky cizích jazyků, jakož i současné tendence rozvoje didaktiky cizích jazyků, a to s využitím mezipředmětového přístupu a akcentem na doménově specifická témata, resp. na specifické charakteristiky prvního cizího jazyka a dalších cizích jazyků ve výuce.
Last update: Krejčová Karolína, Bc., DiS. (04.02.2025)
Aim of the course - Czech
Absolvent(ka) předmětu: • ovládá základní pojmosloví didaktiky cizích jazyků a orientuje se v didaktických principech zaměřených na didaktiku cizích jazyků (kompetence 1.1 KRAU), • orientuje se v pojetí cílů výuky cizích jazyků jak v rovině teoretické, tak v rovině pojetí cílů v relevantních programových a kurikulárních dokumentech (kompetence 1.1 KRAU) • formuluje výukové cíle, volí vhodné didaktické postupy a výukové strategie (kompetence 1.1 KRAU). • podporuje u žáků adekvátní styly učení k dosažení stanoveného cíle v globálním pojetí či k dosažení cílů v jednotlivých výukových jednotkách, volí vhodné postupy k ověřování dosažení stanovených cílů, podporuje motivaci žáků k učení se cizímu jazyku (kompetence 1.2, oblasti 2, 3 a 4 KRAU), • volí vhodné organizační a interakční formy výuky ve vztahu ke zvolenému cíli (oblast 2 KRAU), • porovná oborově specifické znalosti, dovednosti a postoje s kontexty didaktik dalších jazyků v mezipředmětovém pojetí (kompetence 5.1 KRAU)
Last update: Krejčová Karolína, Bc., DiS. (04.02.2025)
Course completion requirements - Czech
Průběžné plnění zadaných úkolů, aktivní účast v diskusích na seminářích, závěrečný test
Last update: Krejčová Karolína, Bc., DiS. (04.02.2025)
Literature - Czech
Společný evropský referenční rámec pro jazyky: jak se učíme jazykům, jak je vyučujeme a jak v jazycích hodnotíme. Council of Europe. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2002. ISBN 80-244-0404-4. CECR Volume complémentaire/CEFR Companion volume. Conseil de l´Europe/Council of Europe. 2020. Common European framework of reference for languages: Learning, teaching, assessment. Companion volume with new descriptors.2018. Strasbourg: Council of Europe Publishing. Gemeinsamer europäischer Referenzrahmen für Sprachen: lernen, lehren, beurteilen. Begleitband. Stuttgart: Ernst Klett Sprachen, 2020. Kompetenční rámec absolventa a absolventky učitelství. Společné profesní kompetence. Praha: MŠMT, 2023. Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Praha: MŠMT, 2023. Rámcový vzdělávací program pro gymnázia. Praha: MŠMT, 2022. Rámcový vzdělávací program pro střední odborné vzdělávání. Praha: MŠMT, 2023. HENDRICH, J. a kol. Didaktika cizích jazyků. Praha: SPN, 1988. CHODĚRA, R. Didaktika cizích jazyků: úvod do vědního oboru. Praha: Academia, 2006. KLEČKOVÁ, G. a kol. Rámec profesních kvalit učitele cizího jazyka. Praha: Národní ústav pro vzdělávání, 2019. I KOSTKOVÁ, K. Rozvoj interkulturní komunikační kompetence. Brno: MuniPress, 2012. PÍŠOVÁ, M. a KOSTKOVÁ, K. Didaktika cizích jazyků. In: STUCHLÍKOVÁ, I., JANÍK, T. a kol. Oborové didaktiky: vývoj – stav – perspektivy. Brno: Masarykova univerzita, 2015, s. 67-92.
Další doporučená literatura: АKIŠINA, А. А., КAGAN, О. Е. Учимся учить. Moskva: Russkij jazyk. Kursy. 2010. ALTMAYER, C., BIEBIGHÄUSER, K., HABERZETTL, S. und HEINE, A. Handbuch Deutsch als Fremd- und Zweitsprache. Kontexte – Themen – Methoden. Berlin: J. B. Metzler Verlag, 2021. (Kap. I, II a III). BERTOCCHINI, P., COSTANZO, E. Manuel de formation pratique pour professeur de FLE. Paris: CLE International, 2018. (2e édition). DEFAYS, M. (ed.) Le FLE en questions. Bruxelles: Mardaga, 2020. Gemeinsamer europäischer Referenzrahmen für Sprachen: lernen, lehren, beurteilen. Niveau A1, A2, B1, B2, C1, C2. Berlin [u.a.]: Langenscheidt bei Klett, 2001. HARMER, J. The Practice of English Language Teaching. Harlow: Pearson, 2007. (vybrané kapitoly). ROZBOUDOVÁ, L., KONEČNÝ, J. Современная дидактика русского языка как второго иностранного: Языковые средства. Praha: Karolinum. 2018. ROZBOUDOVÁ, L., KONEČNÝ, J. Современная дидактика русского языка как второго иностранного: Избранные аспекты обучения русскому языку в чешской образовательной среде. Praha: Karolinum, 2021. SCRIVENER, J. Learning Teaching. Oxford: Heinemann, 1994. (vybrané kapitoly).
Last update: Krejčová Karolína, Bc., DiS. (04.02.2025)
Teaching methods - Czech
Semináře
Last update: Krejčová Karolína, Bc., DiS. (04.02.2025)
Syllabus - Czech
Obsah předmětu tvoří témata: 1. Pojetí a cíle výuky cizích jazyků a jejich konkretizace v programových, kurikulárních a pedagogických dokumentech (4). 2. Proměnné ovlivňující osvojování a učení se cizích jazyků, individuální rozdíly žáků, jazykové vlohy, styly a strategie učení, motivace a aktivizace žáků při výuce cizího jazyka. (4) 3. Didaktické principy a jejich aplikace ve výuce cizích jazyků. Organizační formy výuky cizího jazyka. (3) 4. Vyučovací hodina, plánování a příprava výuky. Formulace cíle vyučovací hodiny v návaznosti na konstrukt komunikační kompetence. (4)
Specifikace distanční části, kritéria hodnocení: specifikace v prostředí Moodle, asynchronní výuka 1/I Analýza SERRJ a RVP ZV, G a SOV se zaměřením na výuku cizích jazyků - Zpracování konspektu a jeho prezentace, vzájemná zpětná vazba - 2h 2/I Analýza vybraných ŠVP - Zpracování konspektu a jeho prezentace, vzájemná zpětná vazba - 1h 3/I Analýza videozáznamu hodiny - Zpracování analýzy cílů, vzájemná zpětná vazba - 2h
Last update: Krejčová Karolína, Bc., DiS. (04.02.2025)
Learning resources - Czech
Odkaz na Moodle kurz Úvod do didaktiky cizích jazyků: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=13694
Last update: Krejčová Karolína, Bc., DiS. (04.02.2025)