|
|
|
||
Předmět představuje na úrovni soudobého poznání současné směřování konceptů podpor osob se zdravotní i sociálním znevýhodněním. Zaměřuje se zejména na speciální pedagogiku jako vědní obor s jeho interdisciplinárními vazbami. Jeho cílem je seznámit studenty se světem člověka s postižením a jeho speciálními potřebami s důrazem na tradiční a nově přiřazené cílové skupiny speciální pedagogiky. Představena bude socializace z dějinného pohledu a integrace a inkluze jako proces. Studenti budou obeznámeni s aktuální speciálně pedagogickou literaturou a nejnovějšími výzkumy v této oblasti.
Praktická orientace předmětu bude směřována na vzdělávací potřeby žáků s SVP v inkluzivním pojetí a na změny v pojetí žáka s SVP v inkluzivním i speciálním školství, na možnosti individualizace a diferenciace postupů ve výuce heterogenních žákovských skupin, na přípravu a využití individuálních vzdělávacích plánů (IVP) pro žáky se SVP. Na základě charakteristik jednotlivých druhů a stupňů zdravotního postižení budou
přiblíženy konkrétní speciálně pedagogické metody a edukační postupy u těchto žáků.
Zvláštní pozornost bude věnována školské problematice diagnostiky a vzdělávání a žáků s mentálním postižením a souběžným postižením více vadami, dále zrakovým a tělesným postižením. Bude představen systém logopedické péče ve školství, služby speciálně pedagogického poradenství v ČR a legislativa týkající se školské problematiky vzdělávání a diagnostiky žáků se speciálními vzdělávacími potřebami (školský zákon,
vyhlášky). V neposlední řadě to budou i základní kurikulární dokumenty a jejich význam pro práci učitele (speciálního pedagoga). Last update: Krejčová Karolína, Bc., DiS. (19.12.2024)
|
|
||
Po absolvování předmětu by účastníci měli být schopni:
Last update: Krejčová Karolína, Bc., DiS. (19.12.2024)
|
|
||
písemný test, 15 uzavřených otázek, otázky budou z odpřednášené látky a z publikace: SLOWÍK, J. Speciální pedagogika, 2. aktualizované a doplněné vydání, Praha: GRADA, 2016. ISBN978-80-271-0095-8. Last update: Krejčová Karolína, Bc., DiS. (19.12.2024)
|
|
||
• BARTOŇOVÁ, M., VÍTKOVÁ, M.: Vzdělávání se zaměřením na inkluzivní didaktiku a vyučování žáků se speciálními vzdělávacími potřebami ve škole hlavního vzdělávacího proudu. Brno, MU, 2016. ISBN 978-80-210-6678-6 Last update: Krejčová Karolína, Bc., DiS. (19.12.2024)
|
|
||
Přednáška + seminář Last update: Krejčová Karolína, Bc., DiS. (19.12.2024)
|
|
||
Témata pro prezenční část (9 hodin): Témata pro distanční část (4 hodiny): asynchronní Last update: Krejčová Karolína, Bc., DiS. (19.12.2024)
|
|
||
https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=16396 Last update: Krejčová Karolína, Bc., DiS. (19.12.2024)
|