SubjectsSubjects(version: 964)
Course, academic year 2024/2025
   Login via CAS
Educational Psychology - OCDC23SS04
Title: Pedagogická a školní psychologie
Guaranteed by: Katedra psychologie (41-KPSY)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2024
Semester: winter
E-Credits: 0
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:0/0, Ex [HS]
Extent per academic year: 14 [hours]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: combined
Note: enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: doc. PhDr. Irena Smetáčková, Ph.D.
PhDr. Anna Frombergerová, Ph.D.
doc. PhDr. PaedDr. Anna Kucharská, Ph.D.
Teacher(s): PhDr. Anna Frombergerová, Ph.D.
doc. PhDr. Irena Smetáčková, Ph.D.
Annotation - Czech
Předmět rozvíjí obecné předpoklady pro učitelskou profesi, teoretické poznatky propojuje s didaktickou analýzou konkrétních výukových situací v podmínkách školského systému v ČR. Vede frekventanty k porozumění základním plánovacím, výukovým, organizačním a evaluačním činnostem učitele. Předmět dále zprostředkovává nezbytnou základní orientaci ve školské legislativě, týkající se školních poradenských.
Last update: Krejčová Karolína, Bc., DiS. (19.12.2024)
Aim of the course - Czech

Cílem předmětu je podpořit účastníky v rozvoji pedagogicko-psychologických kompetencí pro efektivní vedení výuky ve třídě s ohledem na individuální vzdělávací potřeby žáků (kompetence 1.1, 3.1, 3.2 KRAU). Kurz pomáhá účastníkům porozumět klíčovým teoretickým konceptům a na jejich základě rozvíjet citlivý přístup k individualizované výuce a diferenciaci práce s žáky s různými vzdělávacími i výchovnými potřebami. Prostřednictvím modelových situací a analýz kazuistik si účastníci osvojují postupy diagnostiky, prevence a intervence při řešení potřeb a problémů žáků (kompetence 2.3 a 5 KRAU).

V průběhu kurzu budou účastníci vedeni k tomu, aby dokázali identifikovat a vysvětlit základní didaktické pojmy v psychologickém kontextu, aplikovat je v rámci výuky a orientovat se v relevantních informačních zdrojích (kompetence
1.1 a 6.2 KRAU). Účastníci budou analyzovat výukové situace zaměřené na psychologické aspekty plánování, realizace a evaluace výuky (oblast 2 KRAU, kompetence 5.1), a budou se seznamovat s postupy, které podporují pozitivní a podpůrné třídní klima (kompetence 1.1, 3.1, 3.2 KRAU).

Důraz je kladen na uplatnění pedagogicko-psychologického pohledu ve výuce, především v individualizaci a diferenciaci přístupu k žákům s výukovými či výchovnými problémy (kompetence 3.1 a 3.2 KRAU). Předmět dále rozvíjí kompetence učitelů k efektivní práci ve třídě, včetně podpory pozitivních vztahů mezi žáky, a poskytuje vhled do vlivů rodinného prostředí na školní socializaci žáka (kompetence 3.1 KRAU). Zároveň získají účastníci základní přehled o školské legislativě ve vztahu k školnímu poradenskému systému a inkluzivnímu vzdělávání, což jsou nástroje pro zajištění podpory žáků se speciálními vzdělávacími potřebami (kompetence 1.1, 5.1, 5.2 KRAU).

Všechny probírané oblasti se zaměřují na aplikaci teoretických poznatků na konkrétní školní situace, přičemž kurz staví na tom, že teoretické znalosti jsou předpokladem k rozvoji učitelské reflexivity, nezbytné pro citlivý a informovaný pedagogický přístup. Účastníci jsou vedeni k tomu, aby teoretické poznatky využívali jako nástroj pro hlubší porozumění praktickým situacím a dokázali tak zaujmout odstup od každodenních výukových výzev.

Výsledky učení:
Kurz směřuje k tomu, aby studující dokázali v následujících tématech:
1. Vymezit druhy učení ve škole a uvést je na praktických příkladech. Definovat pojem metakognice a jeho význam pro učení. Vysvětlit důležitost motivace žáků, na příkladech ilustrovat druhy motivace. Popsat problémy v motivaci ke školnímu učení a navrhnout praktická řešení.
Definovat pojem autoregulace v učení.
2. Popsat význam pozitivních interakcí mezi vyučujícími a žáky. Na příkladech popsat různá pojetí žáků – preferenční postoje, atribuční styly, stereotypy. Popsat možnosti autodiagnostiky učitele, její význam a využití.
3. Popsat podpůrný poradenský systém, uvést odborné kompetence pracovníků školního poradenského pracoviště, popsat význam spolupráce učitele s pracovníky ŠPP. Uvést možnosti společného vzdělávání – principy, formy, podpůrná opatření.
4. Popsat možné důvody a projevy školní neúspěšnosti u žáků mladšího a staršího školního věku, uvést možnosti intervence. Uvést osoby, zařízení a organizace, které mohou v řešení problematiky pomoci.
5. Popsat vývojové problémy v dospívání. Definovat termín identita, uvést možné problémy ve vývoji identity a možnosti jejich řešení v rámci školy. Definovat problémové chování, rizikové chování, prevenci nespecifickou i specifickou; ilustrovat je na příkladech. Vymezit poruchy chování a možnosti jejich řešení.
6. Vysvětlit význam rodinného zázemí pro školní úspěšnost; definovat principy efektivní komunikace rodina-škola. Popsat vrstevnický kontext školního učení. Definovat význam sociálního (třídního a školního) klimatu. Uvést možnosti diagnostiky vztahů v kolektivu a následné práce se třídou (včetně příkladů). Popsat význam sociální opory v učitelství jako prevenci syndromu vyhoření.

Last update: Krejčová Karolína, Bc., DiS. (19.12.2024)
Course completion requirements - Czech

zkouška, on-line test a průběžné úkoly v LMS Moodle

Last update: Krejčová Karolína, Bc., DiS. (19.12.2024)
Literature - Czech

BENDL, S; KUCHARSKÁ, A. Kapitoly ze školní pedagogiky a školní psychologie. Praha: PedF UK 2008. HADJ.
MOUSSOVÁ, Z.; DUPLINSKÝ, J. a kol. Diagnostika. Pedagogicko-psychologické poradenství II. Praha: PedF UK, 2002.
HRABAL, V., PAVLELKOVÁ, I. Jaký jsem učitel. Praha, Portál 2010.
MAREŠ, J. Pedagogická psychologie: Praha, Portál 2013.
HADJ MOUSSOVÁ, Z. a kol. Intervence. Pedagogicko-psychologické poradenství III. Praha: PedF UK, 2003.
KUCHARSKÁ, A. a kol. Školní poradenské služby. Praha: PedF UK 2022.
VALENTOVÁ, L. a kol. Školní poradenství I. Praha: PedF UK 2013.
ŠTECH, S., ZAPLETALOVÁ, J. Úvod do školní psychologie. Praha: Portál, 2013. Část II - 5.1, 5.2, část III - 10-15.
Nová legislativa – viz přednáška k poradenskému systému (úprava paragrafu 16, nové vyhlášky k poradenským službám ve školství)

Last update: Krejčová Karolína, Bc., DiS. (19.12.2024)
Teaching methods - Czech

Přednáška rozdělená na kratší bloky výkladu: Kratší výkladové úseky, po nichž bude následovat diskuze s aktivní zapojení studujících, aby se mohli reflektovat na probírané téma. To podpoří hlubší porozumění a osobní vztah ke studovaným konceptům.
Online nástroje (např. Mentimeter, Slido): Aktivní účast přes online nástroje umožní studentům reagovat na otázky a sdílet názory, čímž si upevní porozumění a zároveň přispějí k otevřené diskuzi.
Diskuze ve dvojicích a krátké reflexe: Práce ve dvojicích nad praktickými příklady nebo kazuistikami, během níž mohou studenti sdílet své názory, rozvíjí jejich schopnost aplikace teorie na reálné situace.
Skupinové práce a diskuze: Organizace skupinových diskuzí nad konkrétními příklady z praxe a kazuistikami podporuje sdílení různých úhlů pohledu. Účastníci mohou reflektovat, jak aplikovat teoretické koncepty v různých situacích.
Sdílení vlastních zkušeností: Studující mohou přinést vlastní zkušenosti, což umožní propojení teorie s praxí a rozvíjí schopnost reflektovat a diskutovat o vlastních postřezích a řešeních.
Práce s kazuistikami: Detailní analýza kazuistik a diskuze nad možnými řešeními a postupy vede studující k aktivnímu hledání aplikací teorie a posiluje jejich kompetence ve vyhodnocování reálných situací.

Last update: Krejčová Karolína, Bc., DiS. (19.12.2024)
Syllabus - Czech

Témata pro prezenční část (12 hodin):
1. Učení – druhy učení ve škole. Metakognice. Motivace žáků – druhy motivace, problémy v motivaci ke školnímu učení. Autoregulace v učení. Motivační trénink. 2h (1P a 1S)
2. Postoje a interakce mezi vyučujícími a žáky. Pojetí žáků – preferenční postoje, atribuční styly, stereotypy. Autodiagnostika. 2h (seminář)
3. Podpůrný poradenský systém, odborné kompetence pracovníků školního poradenského pracoviště, spolupráce učitele s pracovníky ŠPP. Společné vzdělávání – principy, formy, podpůrná opatření. 2h (1P a 1S)
4. Školní úspěšnost/neúspěšnost u žáků staršího školního věku, intervence ve prospěch neúspěšných žáků. 2h (1P a 1S)
5. Vývojové problémy v dospívání, identita, problémy a možnosti jejich řešení. Problémové chování, rizikové chování, prevence nespecifická i specifická. Poruchy chování. 2h (1P a 1S)
6. Sociální skupiny a školní vzdělávání. Rodina – význam rodinného zázemí pro školní úspěšnost, komunikace rodina-škola. Třída jako sociální skupina – vrstevnický kontext školního učení, sociální klima, diagnostika vztahů, práce se třídou. Učitelský sbor – význam sociální opory v učitelství. 2h (1P a 1S)


Témata pro distanční část (6 hodin) – výběr 2 a plnění 2 ze 3 nabízených úkolů. Obsah distanční části: asynchronní.
1/I. Metakognice – zpracování rozboru práce žáka (studenta) na konkrétním zadání se zaměřením na kognitivní a metakognitivní aspekty - Zpracování úkolu v LMS Moodle - 2h
2/I. Atribuce a pedagogická interakce – zpracování kazuistiky - Zpracování úkolu v LMS Moodle - 2h
3/I. Výukové obtíže žáků – strach a úzkost jako zdroj školního neúspěchu - Zpracování úkolu v LMS Moodle - 2h

Last update: Krejčová Karolína, Bc., DiS. (19.12.2024)
Learning resources - Czech

https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=16378
Heslo pro hosty: akreditace

Last update: Krejčová Karolína, Bc., DiS. (19.12.2024)
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html