SubjectsSubjects(version: 978)
Course, academic year 2016/2017
   Login via CAS
Introduction to ecology and environment conservation - OBUZ02V032
Title: Základy ekologie a problematiky životního prostředí
Guaranteed by: Katedra biologie a environmentálních studií (41-KBES)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2013 to 2018
Semester: both
E-Credits: 4
Hours per week, examination: 2/0, Ex [HT]
Capacity: winter:unknown / unknown (250)
summer:unknown / unknown (250)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Is provided by: OPBZ0B123C
Additional information: http://cevv-pedf-uk.blog.cz
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
you can enroll for the course in winter and in summer semester
Guarantor: doc. PhDr. Kateřina Jančaříková, Ph.D.
Incompatibility : OBUZ02032
Annotation -
Biotic and abiotic factors, water circulation, N, C, K, etc. circulations, energy cascade, ecosystem, classification of ecosystems, dominate creatures, key species, ecological equilibrium, ecological niche, world biomes, environmental adaptation, disturbance, pollution, climate changes, sustainable live and development, government and un- government environmental strategies and organizations. Environmental education in Czech curriculum, consent, methods and concepts of environmental education, environmental sensitivity, outdoor, experience pedagogy.
Last update: JANCARIK/PEDF.CUNI.CZ (23.05.2012)
Aim of the course - Czech

Cílem předmětu je poskytnout základní informace o ekologii, environmentalistice a environmentální výchově budoucím učitelům (nebiologům), a to tak, aby byli motivováni a schopni průřezové téma environmentální výchova ve svých předmětech a oborech vyučovat.

Více http://cevv-uk-pedf.blog.cz.

Last update: JANCARIK/PEDF.CUNI.CZ (23.05.2012)
Literature - Czech

JANČAŘÍKOVÁ, K. Ekologie čtená podruhé (2014)

BRANIŠ, M. Základy ekologie a ochrany životního prostředí. Praha : Informatorium, 2004.

JANČAŘÍKOVÁ, K. Základy ekologie a problematiky životního prostředí. Dostupné na http://www.enviwiki.cz/wiki/Z%C3%A1klady_ekologie_a_problematiky_%C5%BEivotn%C3%ADho_prost%C5%99ed%C3%AD_pro_pedagogy.

MÁCHAL, A. [ed.]. Malý ekologický a environmentální slovníček. Brno : Rezekvítek, 2006. 56s. ISBN 80-86626-08-3.

STORCH, D., MIKULKA, S. Ekologie - biologická olympiáda 1997-1998, 32. ročník, přípravný text pro kategorie A, B.

Last update: Jančaříková Kateřina, doc. PhDr., Ph.D. (25.05.2017)
Teaching methods - Czech

Pro velký počet studentů bude výuka probíhat formou přednášky. Uvod přednášky doplní host (zajímá rostlina, houba, živočich) a povídání o něm. Občas nějaká masová aktivita.

Další komunikace bude probíht především formou e-mailové korespondence a on.line komunikace přes http://cevv-uk-pedf-blog.cz

Last update: JANCARIK/PEDF.CUNI.CZ (23.05.2012)
Requirements to the exam - Czech

Zkouška je písemná s uzavřenými (většina) i otevřenými otázkami. Ke zkoušce je třeba nastudovat základní literaturu k předmětu. Poznámky z přednášek nestačí. Otázek je celkem 30. Tyto otázky jsou z okruhů ekologie, environmentalistika + ochrana přírody a environmentální výchova. Každý test je složen z jiných otázek.

Za každou správně zodpovězenou otázjku získává student 1 bod. Minimální počet bodů potřebných ke složení zkoušky je 17.

Bodování:
0 - 17 ..... nedostatečně,
18 – 21 ....dobře,
22 – 25.... velmi dobře,
26 – 30 ... výborně.

 

Studenti aktivní na přednáškách (určuje vyučující) mohou dostat o jeden stupeň lepší známku. 

Při zkoušce student zachovává klid, neruší ostatní studenty, ani jim nenapovídá. Není povoleno používat informační technologie ani poznámky či literaturu. Vyučující si vyhrazujue právo studenta, který nedodržuje klid nebo dokonce opisuje, okamžitě vyloučit ze zkoušky.  

Studenti se SPU, kteří potřebují přezkoušet individuálně, se nahlásí vyučující nejméně 4 týdny před začátkem zkouškového období.  

Last update: Jančaříková Kateřina, doc. PhDr., Ph.D. (20.08.2017)
Syllabus -

Contains three logical on successive units:

1) fundamentals of ecology,

2) introduction to environmental issues, and

3) introduction to the application of this knowledge into practice (cross-cutting topics of environmental education and its position in the Czech school law - RVP ZV).

The contents of individual blocks

1) foundations of Ecology: biotic and abiotic factors, ž.p., The water cykle and the others cyklus, energy cascade, ecosystem, Division of ecosystems, landmarks, key types, balance, ecological niche, competition strategy, Antelope of the world, adaptation to environmental conditions, disturbance, ecological succession.

2) introduction to environmental problems: environment (the size of the human population, migration and the transfer of species, descent of biodiversity, pollution, climate change, alienation from nature), sustainable life-what you can do to an individual or organization, the history of the green movement in the world, Government, and the uper-goverment strategy, and documents.

3) introduction to environmental education: RVP ZV, and how to cross-cutting topic environmental education (EE) to each subject or subjects, history of EE in the Czech Republic, methods, and inspiration, environmental sensitivity, stay in the countryside, experience pedagogy.

Last update: JANCARIK/PEDF.CUNI.CZ (23.05.2012)
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html