SubjectsSubjects(version: 970)
Course, academic year 2017/2018
   Login via CAS
Ethnic Minorities and Their Education - OBSP18771
Title: Problematika edukace osob etnických minorit
Guaranteed by: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2017 to 2018
Semester: summer
E-Credits: 3
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:2/1, C+Ex [HT]
Capacity: 25 / 25 (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: doc. PhDr. Zbyněk Němec, Ph.D.
Teacher(s): doc. PhDr. Zbyněk Němec, Ph.D.
Incompatibility : OBSP18772
Pre-requisite : OBSP18703, OBSP18713
Is incompatible with: OBSP18772
Annotation -
The subject is focused on the issue of multiculturalism in society and the phenomena influencing the coexistence of majority society with minorities, the position of foreigners and ethnic minorities in the Czech Republic. Attention is also paid to the education of children and pupils from ethnic minorities and support measures in the education of these pupils.
Last update: Mlčková Marie, Mgr., Ph.D. (29.05.2019)
Aim of the course - Czech


Cílem výuky je připravit posluchače na jejich budoucí pedagogickou praxi v multikulturním prostředí a v multietnických žákovských kolektivech.  

Last update: Němec Zbyněk, doc. PhDr., Ph.D. (15.06.2018)
Course completion requirements - Czech

Aktivní účast na výuce (min. 70%), zpracování a obhájení seminární práce, absolvování zkoušky (v případě neúspěchu dva opravné pokusy).

Last update: Němec Zbyněk, doc. PhDr., Ph.D. (15.06.2018)
Literature - Czech

Buryánek, Jan et al. Interkulturní vzdělávání: příručka nejen pro středoškolské pedagogy: projekt Varianty. [Praha]: Člověk v tísni v Nakladatelství Lidové noviny, 2004. 518 s. ISBN 80-7106-715-6. Dostupné také z: http://www.varianty.cz.

Černík, Jan et al. S vietnamskými dětmi na českých školách. Vyd. 1. Jinočany: H & H, 2006. 221 s. Multikulturní inspirace.ISBN 80-7319-055-9.

Faltýn, Jaroslav. Teoretická východiska multikulturní andragogiky. Vyd. 1. Praha: Katedra andragogiky a personálního řízení, Univerzita Karlova v Praze, Filozofická fakulta v nakl. MJF, 2005. 129 s. Edice celoživotního vzdělávání; sv. 18.ISBN 80-86284-50-6.

Nikolai, Tomáš a Sedláčková, Petra. Příběhy ze špatné čtvrti, aneb, Jak pracovat s tématem segregace nejen ve školství. Praha: Člověk v tísni, 2007. 117 s.ISBN 978-80-86961-45-3.

Moree, Dana et al. Než začneme s multikulturní výchovou: od skupinových konceptů k osobnostnímu přístupu. Praha: Člověk v tísni, 2008. 110 s.ISBN 978-80-86961-61-3.

Šotolová, Eva. Vzdělávání Romů. Vyd. 4., V nakl. Karolinum 2., rozš. a upr. Praha: Karolinum, 2011. 130 s., [24] s. obr. příl.ISBN 978-80-246-1909-5.

Last update: Němec Zbyněk, doc. PhDr., Ph.D. (31.01.2018)
Syllabus - Czech

Tematické vymezení předmětu:
1.Kultura a kulturní diverzita. Koncepce multikulturalismu a její pojetí ve vzdělávání.
2.Stereotypy, předsudky, rasismus.
3.Etnocentrismus, postoje české veřejnosti k etnickým a národnostním menšinám.
4.Cizinci a etnické menšiny v ČR, národnostní menšiny.
5.Etnické menšiny ve vzdělávacím systému ČR, legislativní souvislosti. Afirmativní akce.
6.Vzdělávání žáků – cizinců, podpůrné mechanismy.
7.Diskriminace menšin ve vzdělávání.
8.Multikulturní výchova jako oblast vzdělávání.
9.Specifika ve vzdělávání romských žáků.
10.Specifika ve vzdělávání vietnamských žáků.

Last update: Němec Zbyněk, doc. PhDr., Ph.D. (15.06.2018)
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html