SubjectsSubjects(version: 970)
Course, academic year 2017/2018
   Login via CAS
Special Education - Individuals with Specific Learning Disabilities - OBSP18735
Title: Sppg znevýhod. člověka se SPU
Guaranteed by: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2015 to 2017
Semester: winter
E-Credits: 4
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:2/1, Ex [HT]
Capacity: 40 / 40 (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: PhDr. Lenka Felcmanová, Ph.D.
Teacher(s): PhDr. Lenka Felcmanová, Ph.D.
Pre-requisite : OBSP18709
Interchangeability : OK0218218
Is co-requisite for: OBSP18719
Is interchangeable with: OK0218218
Annotation -
The course enables students to orientate in the topic of specific learning disorders. Specail emphasis is on specifics of education, specifics of personal development of pupils with SLD and counseling. Students will learn about approaches and interventions supporting pupils with SLD within the framework of multidisciplinary cooperation.
Last update: Felcmanová Lenka, PhDr., Ph.D. (31.10.2019)
Course completion requirements - Czech

Tvorba reedukační pomůcky

Plnění průběžných úkolů zadávaných v rámci cvičení

Písmený návrh doporučení pro reedukaci a podpůrná opatření ve vzdělávání žáka s vybranou SPU na základě kazuistiky.

Last update: Mlčková Marie, Mgr., Ph.D. (07.10.2018)
Literature - Czech

BARTOŇOVÁ, M., VÍTKOVÁ, M. (2013) Vzdělávání se zaměřením na inkluzivní didaktiku a vyučování žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v základní škole. Brno: MU. BARTOŇOVÁ, M. (ed.) (2018) Specifické poruchy učení. Brno: Paido.
BLAŽKOVÁ, R a kol. (2000) Poruchy učení v matematice a možnosti jejich nápravy. Brno: Paido. 
ELLIOTT, J., & PLACE, M. (2002). Dítě v nesnázích: prevence, příčiny, terapie (Vyd. 1.). Praha: Grada
KOCUROVÁ, M. (2002) Komunikační kompetence jako téma inkluzivní školy Pelhřimov. Dobrá Voda. 2002. 
MATĚJČEK, Z. (1995) Dyslexie. Jinočany: HaH
MICHALOVÁ, Z. (2001) Specifické poruchy učení na druhém stupni ZŠ a na školách středních. Havlíčkův Brod: Tobiáš, 
MUNDEN, A.(2002)  Poruchy pozornosti a hyperaktivita. Praha. Portál 
NOVÁK, J. (1997) Dyskalkulie. Praha: Augusta.
POKORNÁ V. (2010) Vývojové poruchy učení v dětství a dospělosti. Praha : Portál
PORTEŠOVÁ, Š. (2011) Rozumově nadané dítě s dyslexii. Brno : Portál.
SERFONTEIN, G. (2000) Potíže dětí s učením a chováním. Praha: Portál.
REIFOVÁ, S. (1999) Nesoustředěné a neklidné dítě ve škole. Praha. Portál. SINDELAROVÁ, B. (2001) Předcházíme poruchám učení. Praha: Portál.
SELIKOWITZ, M. (2000) Dyslexie a jiné poruchy učení. Praha: Grada, 
TRAIN, A. (1997) Specifické poruchy chování a pozornosti. Praha: Portál
ZELINKOVÁ, O. (2003) Poruchy učení. Praha: Portál 
ZELINKOVÁ, O. (2017) Dyspraxie. Praha: Portál

Last update: Marádová Eva, PaedDr., CSc. (25.09.2018)
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html