SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Alternative and Augmentative Communication - OBSP18511
Title: Alternativní a augmentativní komunikace
Guaranteed by: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2012
Semester: winter
E-Credits: 2
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:1/1, C [HT]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: doc. PaedDr. Vanda Hájková, Ph.D.
Co-requisite : OBSP18215
Incompatibility : OBSP18512, OBSP18513
Interchangeability : OBSP18751
Is incompatible with: OBSP18512, OBSP18513, OBSP18523, OBSP18522
Is pre-requisite for: OBSP18521
Annotation -
Last update: MLCKOVA/PEDF.CUNI.CZ (08.06.2009)
Verbal and non-verbal communication, system of facilitated communication, directed selection of presented communicational units for understanding, symbols, pictograms, talking toys and instruments, computer elaborating of stock list, system of augmentative communication, support of existing communication possibilities and skills, system of alternative communication, compensation of talking speech, interlanguage aids, sights, mimicry, kinesis, configuration of all body parts, gesture, haptic, proxemic, outer man set-up and living environment, facilitated communication, facilitated sign language. Makaton, educative system Bliss, methods of social reading.
Literature - Czech
Last update: Mgr. Marie Mlčková, Ph.D. (18.10.2006)

DE VITO, J Základy mezilidské komunikace. Praha : Grada Publishing, 2001. ISBN 80-7196-988-8.

Klenková, J. Alternativní a augmentativní komunikace. In: Vítková, M. (ed.) Integrativní speciální pedagogika. Brno: Paido, 1998, s. 58-62. ISBN 80-85931-69-9.

KLENKOVÁ, J. Možnosti stimulace preverbálních a verbálních schopností vývojově postižených dětí. Brno : Paido, 2001. ISBN 80-85931-91-5.

Kubová, L. Alternativní komunikace, cesta ke vzdělávání těžce zdravotně postižených dětí.

Praha: Tech-Market, 1996.

KUBOVÁ, l. Piktogramy - metodická příručka. Praha: Tech-Market, 1997.

LAUDOVÁ, L. Augmentativní a alternativní komunikace. Praha : Česká logopedie, 1994.

LEDNICKÁ, I. Možnosti využití totální komunikace v rámci včasné intervence u dětí s Downovým syndromem. 2003, Plus 21, roč. VIII, č.2, s.2-3.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html