|
|
|
||
Classes are divided into four thematic blocks:
1. Central motor impairments within special education - appearance, etiology, symptomatology, classification, communication,
educational aspects [Cerebral palsy, clinical symptoms, classification, psychosocial impacts and educational aspects]
2. Congenital developmental disorders - incidence, conception factors, psychosocial aspects [craniosynostosis,
craniostenosis, limb deficits, neural duct anomaly, viscous congenital developmental disorders - appearance,
symptomatology, types, pursuing and recording]
3. Severe physical impairment - communication, facilitation [origin and development of severe and multiple impairment, basal
stimulation, activation, handling]
4. Health disadvantage within special education - typology of malfunctions and their psychosocial results [epilepsy, diabetes
mellitus, multiple sclerosis, attack conditions of their etiology, pain, dietetic arrangements, regime arrangements, family with ill
member, health disadvantage at school]
Last update: MLCKOVA/PEDF.CUNI.CZ (08.06.2009)
|
|
||
DUNOVSKÝ,J. Sociální pediatrie. Praha: Grada Publishing, 1999. HÁJKOVÁ,V. Podpora speciálních vzdělávacích potřeb žáků se zdravotním znevýhodněním, PedF UK, Praha, 2008. KRAUS, J.a kol. Dětská mozková obrna. Praha : Grada, 2005 MATĚJČEK, Z. Psychologie nemocných a zdravotně postižených dětí. Jinočany: H&H, 2001. OPATŘILOVÁ, D., ZÁMEČNÍKOVÁ, D.: Somatopedie. Paido: Brno, 2007. ISBN 978-80-7315-137-9 RENOTIÉROVÁ, M., LUDÍKOVÁ, L., A KOL. Speciální pedagogika. Olomouc: Univerzita Palackého, 2005. VÍTEK, J., VÍTKOVÁ, M. Mezinárodní klasifikace funkčnosti, postižení a zdraví. In BARTOŇOVÁ, M., VÍTKOVÁ, M.(eds.)Přístupy ke vzdělávání žáků se specifickými poruchami učení. Sborník z konference s mezinárodní účastí. Brno: Paido, 2007, s. 118-119. VÍTKOVÁ, M. Somatopedické aspekty. Brno: Paido, 2006, ISBN 80-7315-134-0 Last update: HAJKOVAV/PEDF.CUNI.CZ (21.02.2009)
|