SubjectsSubjects(version: 964)
Course, academic year 2024/2025
   Login via CAS
Psychological Research I - OBPS13513
Title: Psychologický výzkum I
Guaranteed by: Katedra psychologie (41-KPSY)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2022
Semester: winter
E-Credits: 5
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:1/1, MC [HT]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: doc. PhDr. Miloš Kučera, CSc.
PhDr. Miroslav Klusák, CSc.
PhDr. Ida Viktorová, Ph.D.
Pre-requisite : OBPS13110
Interchangeability : OBPS13113
Is pre-requisite for: OBPS13551
Is interchangeable with: OPBP1Q113A
Files Comments Added by
download 01Veber.pdf doc. PhDr. Miloš Kučera, CSc.
download 02KVEBER.pdf doc. PhDr. Miloš Kučera, CSc.
download 03Příběh pana M.pdf doc. PhDr. Miloš Kučera, CSc.
download 04Interpretace příběhu pana M.pdf doc. PhDr. Miloš Kučera, CSc.
download 05Mapa - výzkum_LECI.pdf doc. PhDr. Miloš Kučera, CSc.
download 06Legenda - Mapa_LECI.pdf doc. PhDr. Miloš Kučera, CSc.
Annotation -
Training in qualitative research through the method of almost biographical interview, based on both close and social patterns or idols, as well as interests and hobbies. Conducting an interview, transcribing it, "close reading" and commenting on the margin, processing it into a story, then into interpretation (in the 1st semester) and finally into a concept map (in the 2nd semester).
Last update: Kučera Miloš, doc. PhDr., CSc. (11.09.2021)
Descriptors - Czech

V případě distanční výuky bude předmět vyučován částečně on-line a částečně korespondencí mezi vedoucími prací a studenty.

Last update: Kučera Miloš, doc. PhDr., CSc. (14.09.2021)
Course completion requirements - Czech

Podmínky zakončení předmětu

 

1. semestr: Provedení rozhovoru a jeho zpracování do finální interpretace (uznané vedoucím práce);

2. semestr: Zpracování materiálů kolegy z dvojice do tzv. pojmové mapy a její legendy; splnění testu na pojmosloví kvalitativního výzkumu.

Last update: Kučera Miloš, doc. PhDr., CSc. (11.09.2021)
Literature - Czech

KRAVCOVÁ, Jana. Idoly u dětí školního věku. Praha: PedF UK, katedra psychologie, 2008. (Diplomová práce)

KUČERA, Miloš. Pud u Freuda. Praha: Karolinum, 2017, s. 500-525. (elektronicky na UK A-Ž)

STRAUSS, Anselm L., CORBIN, Juliet. Základy kvalitativního výzkumu: postupy a techniky metody zakotvené teorie. Brno: Sdružení Podané ruce, 1999.

Last update: Kučera Miloš, doc. PhDr., CSc. (11.09.2021)
Requirements to the exam - Czech

 

1. semestr: Provedení rozhovoru a jeho zpracování do finální interpretace (uznané vedoucím práce);

2. semestr: Zpracování materiálů kolegy z dvojice do tzv. pojmové mapy a její legendy; splnění testu na pojmosloví kvalitativního výzkumu.

Last update: Kučera Miloš, doc. PhDr., CSc. (11.09.2021)
Syllabus - Czech

Kurz pokračuje v linii posledních 10 let na tzv. pop-panteon školních dětí a mládeže. Zde se primárně zkoumalo, jaké sociální (slavné) vzory nebo milostné idoly pomáhají mladým osobám v jejich psychosexuální emancipaci z jádrové rodiny. Odpověď na otázku „Které máš nejoblíbenější známé osobnosti? (herci, zpěváci, sportovci…) Zkus napsat, co se Ti na nich líbí, případně proč si myslíš, že jsou tak oblíbení“ však ukázala, že děti odpovídají tak, že uvádějí i osoby blízké (např. učitele, trenéry, kamarády) a nejbližší (rodiče, sourozence), a kromě toho i své vlastní činnosti a zájmy (tzv. sublimace).

            Kategorizací těchto odpovědí vzniklo základní výkladové schéma, rozlišující: identifikaci (vzory), erotickou adoraci a pak sublimaci, resp. identifikaci se vzorem, provádějícím stejnou činnost jako já. Sama identifikace (non-sublimační) se pak dělila na imaginární, symbolickou, s Nadjá a prostřednictvím symptomu (viz podrobněji Literaturu a Studijní opory).

            Tento typ výzkumu byl prováděn na celých školních třídách. V akademickém roce 20/21 byl vstup do škol zásadně omezen, a proto se přešlo téměř biografické rozhovory s jednou osobou, stejného pohlaví, zhruba stejného věku jako tazatel (nesmí být ovšem jeho příbuzný), strukturované stejným zaměřením na významné osoby všeho druhu a na zájmy respondenta (včetně školní kariéry a životních ambicí) od raného dětství do současnosti. Ve zpracování těchto rozhovorů lze použít jednak částečně výše uvedené schéma, ale hlavně se pohybovat v přirozeném jazyce s psychologickým obsahem a zejména přebírat „in vivo“ kódů samotného respondenta, kolem nichž rozhovor gravituje (např. klíčové úsloví; jméno, jaké si respondent dal apod.).

            K tomuto postupu bude v prvních hodinách dána instruktáž na materiálu z r. 20/21.

 

            V 2. semestru si dvojice studentů vzájemně vymění výzkumný materiál a každý z nich vypracuje na základě tohoto materiálu kolegy tzv. pojmovou mapu a její legendu. Tím bude kazuistika ukončena. Také k tomuto postupu bude provedena instruktáž.

 

Last update: Kučera Miloš, doc. PhDr., CSc. (11.09.2021)
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html