|
|
|
||
Obsah kurzu tvoří tři tématické bloky:
První je zaměřen na fenomén nadání a jeho historický vývoj. Pozornost je věnována zejména změnám, ke kterým došlo v jeho chápání v průběhu 20. století. Zabýváme se zde druhy nadání i současnou legislativou.
Druhý je zaměřen na osobnost nadaného dítěte, na jeho časté problémy, problematiku identifikace a výběru nadaných, psychologické a pedagogické identifikační metody, možnosti rozvíjení nadání doma a ve škole, vzdělávání nadaných.
Třetí má informační charakter, seznamuje se zdroji (publikace, webbové stránky, časopisy, školy atd.), které pomáhají psychologúm i pedagogům při řešení konkrétních problémů nadaného dítěte.
Těžiště kurzu představuje zejména druhý blok přednášek a seminářů. Last update: Hříbková Lenka, doc. PhDr., CSc. (05.02.2018)
|
|
||
Cílem kurzu je seznámení s psychologickou problematikou nadání a nadaných dětí, získání vhledu do současných trendů jejich vzdělávání a získání vyšší citlivosti pro práci s těmito dětmi. Součástí předmětu je i poskytnutí informací a kontaktů na instituce, které se problematikou nadaných dětí zabývají. Last update: Hříbková Lenka, doc. PhDr., CSc. (05.02.2018)
|
|
||
Klasifikovaný zápočet je udělen po úspěšně absolvovaném testu a rovněž se přihlíží k aktivitě studenta v rámci kurzu. Last update: Hříbková Lenka, doc. PhDr., CSc. (05.02.2018)
|
|
||
Základní studijní literatura: Hříbková, L. Nadání a nadaní. Praha: Grada 2009 Jurášková.J. Základy pedagogiky nadaných. Praha: IPPP 2007 Laznibatová.J. Nadané dieťa, jeho vývin, vzdělavanie a podporovanie. Bratislava: IRIS 2001 Mudrák, J. Nadané děti a jejich rozvoj. Praha: Grada 2015 Portešová, Š. Rozumově nadané děti s dyslexií. Praha: Portál 2013
Last update: Hříbková Lenka, doc. PhDr., CSc. (05.02.2018)
|
|
||
V rámci 3 bloků jsou realizovány následující přednášky, k některým i semináře. 1. První blok uvádí do kontextu problematiky nadání. Jedná se zejména o kontext historický, vývojový a sociálně kulturní, cca do počátku 20. století. Přístup k nadání z patologického hlediska (od antiky k současnosti) Přístup k nadání z biologického hlediska Přístup k nadání z environmentálního hlediska Přístup k nadání z kognitivního hlediska Další přístupy. Změny ve vymezování nadání v průběhu 20. století, základní modely nadání (kognitivní, osobnostně-vývojový, sociálně kulturní), klasifikace nadání a jeho druhy, znaky nadaného žáka, současná legislativa. 2. Druhý blok je zaměřen na osobnost nadaného a mimořádně nadaného žáka. Charakteristika osobnosti nadaného žáka z vývojového pohledu od předškolního věku k adolescenci, časté problémy nadaného žáka v jednotlivých vývojových období, identifikace a výběr nadaných žáků ve škole a v pedagogicko-psychologické poradně, psychologické a pedagogické metody k identifikaci a výběru nadaných, podpora a přístup rodiny k nadanému dítěti, význam vrstevnických vztahů, možnosti rozvíjení nadání v rodině a ve škole - organizační formy, práce s obsahem učiva, doporučované vyučovací metody, učitelé nadaných dětí atp. 3. Třetí blok poskytuje informace o institucích, spelečnostech, nadacích, časopisech a jejich webbových stránkách, které se problematikou nadaných zabývají. Last update: Hříbková Lenka, doc. PhDr., CSc. (13.02.2018)
|