course can be enrolled in outside the study plan enabled for web enrollment priority enrollment if the course is part of the study plan you can enroll for the course in winter and in summer semester
The target of the module is provide developmental and social psychology perspective on preschool and school age children.
Last update: Sotáková Hana, PhDr., Ph.D. (30.10.2019)
Cílem kurzu je seznámit studenty s pohledy vývojové a sociální psychologie na období věku školního, ale i předškolního, aby studující porozuměli návaznosti jednotlivých vývojových etap a zákonitostem vývoje v jednotlivých životních etapách. V úvodních tématech bude pozornost zaměřena na obecné charakteristiky vývojové a sociální psychologie: vymezení předmětů obou disciplín a jejich metody, principy a determinanty vývoje (zrání vs. učení, dědičnost vs. prostředí), socializace a její mechanismy (sociální učení, nápodoba, identifikace, observační učení), vybrané teorie vývoje a socializace aj. V dalších přednáškách se pozornost přesune k vybraným sociálně-psychologickým fenoménům, které ovlivňují školní úspěšnost, jako je sociální facilitace a inhibice, sociální vliv, struktura a dynamika sociálních skupin atd. Následně bude uplatňován přístup skrze jednotlivá vývojová období, u nichž dojde k představení specifických charakteristik a principů socializace. Hlavní důraz bude kladen na porozumění kontinuity a gradace vývoje v předškolním věku, v němž se dítě dobírá tzv. školní zralosti, a vývoje ve věku školním. Jednotlivá vývojová období budou charakterizována z hlediska dimenze kognitivní a afektivní. Ukázány budou jejich vzájemné souvislosti a možné vývojové problémy, které vznikají a/nebo se projevují ve škole.
Last update: KLUSAK/PEDF.CUNI.CZ (13.11.2013)
Aim of the course - Czech
Cílem kurzu je:
- získat základní přehled o vývojové a sociální psychologii - seznámit se s charakteristikami jednotlivých životních období od narození po ranou dospělost - porozumět souvislostem vývoje v různých oblastech života dítěte, zvláště ve vztahu ke školní docházce - porozumět procesu socializace a jejím mechanismům, zvláště v souvislosti se školou - seznámit se s principy fungování sociálních skupin, jejich strukturou a dynamikou - získat informace o sociálním vlivu a sociální komunikaci - informovat se o základních postupech při diagnostice vztahů ve školních třídách
Obsah kurzu tvoří následující témata:
- vymezení vývojové a sociální psychologie - determinanty vývoje - hlavní psychologické periodizace lidského vývoje - charakteristiky jednotlivých vývojových oblastí (tělesné, percepční, kognitivní, sociální, osobnostní, jazykové a řečové) - proces socializace a jeho principy - sociální skupiny, vedení skupin, sociální vliv - školní třída - diagnostika, prevence a intervence narušených vztahů - vývoj (kognitivní a afektivní) od narození po ranou dospělost
Last update: KLUSAK/PEDF.CUNI.CZ (13.11.2013)
Course completion requirements - Czech
Zkouška je udělována na základě testu, jehož obsah vychází z přednášek a vyžaduje přípravu prostřednictvím povinné literatury.
Last update: MORAVCOI/PEDF.CUNI.CZ (13.09.2012)
Literature - Czech
Kurz se opírá o aplikaci Moodle, kde budou průběžně zveřejňovány podklady k jednotlivým tématům. Vybrané přednášky budou doplněny power-pointovými prezentacemi a výňatky z odborných publikací k dílčím otázkám. Dále je vhodné pracovat s následující literaturou, na níž bude v kurzu průběžně odkazováno:
Fontana, D. Psychologie ve školní praxi. Praha: Portál 2003.
Hayesová, N. Základy sociální psychologie. Praha: Portál, 2000.
Helus z. Sociální psychologie pro učitele. Praha: Grada, 2006.
Helus, Z. Osobnost a její vývoj. Praha: Pedagogická fakulta UK, 2003.
Hrabal, V. Sociální psychologie pro učitele. Praha: Karolinum, 2002.
Langmeier, J. - Krejčířová, D.: Vývojová psychologie. Praha: Grada, 2006.
Pražská skupina školní etnografie. Psychický vývoj dítěte od 1. do 5. třídy. Praha: Karolinum, 2005.
Říčan, P.: Cesta životem. Praha: Portál, 2004 / 2006.