On Thursday, September 4, 2025, from 8:00 PM to 10:00 PM, there will be an outage of WhoIs system. This will limit work in IS studium. For example, you will not be able to submit thesis. Subscription to courses should remain unaffected by the outage. We apologize for any inconveniece and we thank you for understanding.
Art expression in the phylogenesis and ontogenesis. Formation and development of art expression, characteristic features of
art expression and their causes. Stages of development children´s and adolescent´s art expression. Educational aspects of
subject, developement of mind, emotions and morality.
Atistic and psychologic typology.
Crisis of art expression in the period between childhood and adolescention ? art education, confrontation with reality,
discovering of art system.
Personal, individual and cultural contexts.
Last update: KITZL8AP (04.10.2013)
Výtvarný projev ve fylogenezi a ontogenezi. Vnik a vývoj výtvarného projevu, jeho charakteristické rysy a jejich příčiny.
Stadia vývoje výtvarného projevu dítěte a dospívajícího.
Výchovné a vzdělávací aspekty předmětu, rozvoj rozumových, citových a morálních dispozic dítěte.
Výtvarná, psychologická a umělecká typologie.
Překlenutí tzv. krize výtvarného projevu v období mezi dětstvím a dospíváním - výtvarná výchova, setkávání se
skutečností, objevování a poznávání výrazových možností výtvarného projevu.
Osobnostní, individuální a kulturní kontexty.
Last update: KITZL8AP (04.10.2013)
Aim of the course -
Goals of subject: Knowledge and understanding of regularity genesis and line of children´s art display, its stadiums, characteristical features and its causes and meanings of children´s art for childrenś healthy development.
Last update: KITZL8AP (04.10.2013)
Cíle předmětu:
Poznání a pochopení zákonitostí vzniku a vývoje dětského výtvarného projevu, jeho stádií, charakteristických rysů a jejich příčin a významu dětského výtvarného projevu pro zdravý rozvoj dítěte.
Last update: KITZL8AP (04.10.2013)
Literature -
BABYRÁDOVÁ, H.: Symbol v dětském výtvarném projevu. MU, Brno 1999.
HAZUKOVÁ, H., ŠAMŠULA, P.: Didaktika výtvarné výchovy I. UK Praha - Ped F, 2005.
MIKOVÁ, Š., Stang,J., Typologie osobnosti u dětí. Využití ve výchově a vzdělávání. Praha: Portál, 2010.
PIAGET, J., INHELDEROVÁ, B.,Psychologie dítěte. Praha : Portál, 1997
READ, H. Výchova uměním. Praha : Odeon, 1967.
ROESELOVÁ, V. Didaktika výtvarné výchovy V, nejen pro ZUŠ. Praha : UK Praha Ped F, 2001.
ROESELOVÁ, V. Linie, barva a tvar ve výtvarné výchově. Praha : Sarah, 2004.
SLAVÍK, J.: Kapitoly z výtvarné výchovy I. Zkušenost, dialog a koncept. Ped F UK Praha 1993.
UŽDIL, J.: Výtvarný projev a výchova. SPN, Praha 1976.
Last update: KITZL8AP (04.10.2013)
BABYRÁDOVÁ, H.: Symbol v dětském výtvarném projevu. MU, Brno 1999. HAZUKOVÁ, H., ŠAMŠULA, P.: Didaktika výtvarné výchovy I. UK Praha - Ped F, 2005. MIKOVÁ, Š., Stang,J., Typologie osobnosti u dětí. Využití ve výchově a vzdělávání. Praha: Portál, 2010. PIAGET, J., INHELDEROVÁ, B.,Psychologie dítěte. Praha : Portál, 1997 READ, H. Výchova uměním. Praha : Odeon, 1967. ROESELOVÁ, V. Didaktika výtvarné výchovy V, nejen pro ZUŠ. Praha : UK Praha Ped F, 2001. ROESELOVÁ, V. Linie, barva a tvar ve výtvarné výchově. Praha : Sarah, 2004. SLAVÍK, J.: Kapitoly z výtvarné výchovy I. Zkušenost, dialog a koncept. Ped F UK Praha 1993. UŽDIL, J.: Výtvarný projev a výchova. SPN, Praha 1976.
DOPORUČENÁ LITERATURA:
AUMONT, J., Obraz, Praha: AMU, 2005 CASSIRER, E., Filosofie symbolických forem, Oikoymenh, Praha, 1996. CASSIRER, E., Esej o člověku. Pravda. Bratislava, 1977. DACEY, J.S., LENNON, K.H., Kreativita, Grada Publishing, Praha, 2000. DURYCH, J.: Eseje o umění, 1. vyd. Brno Host 2001. FREUD, S.: O člověku a kultuře, Praha, Odeon, 1990, ISBN 80-207-0109-5 HUYGHE, R., Řeč obrazů, Odeon, Praha, 1973. GOMBRICH, E.: Umění a iluze, Praha, Odeon KUCHARSKÁ, A., MÁJOVÁ, L.: Dětská kresba v psychologickém výzkumu, Univerzita Karlova, Praha, 2005. KULKA, J., Psychologie umění, Praha: Grada, 2008, ISBN 978-80-247-2329-7. LAMAČ, M.: Myšlenky moderních malířů, Praha, Odeon, 1989. LANGMEIER, J., KREJČÍŘOVÁ, D., Vývojová psychologie. Praha: Grada, 2006, ISBN 978-80-247-1284-0. SACKS, O., Muž, který si pletl manželku s kloboukem, SACKS, O., Antropoložka na Marsu, ŠIKL, R., Zrakové vnímání, Praha: Grada 2013, ISBN978-80-247-3029-5. ŠINDELÁŘ, D., Myšlení v obrazech aneb obrazy myšlení, Odeon, Praha, 1986. ZUSKA, V.: Mimésis - fikce - distance. K estetice XX. století, Triton, Praha, 2002
Last update: KITZL8AP (06.10.2015)
Teaching methods -
Lecture/seminar
Last update: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (04.04.2012)
PŘEDNÁŠKA/SEMINÁŘ
Last update: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (04.04.2012)
Requirements to the exam -
Demands to controle:
Credit:
Prezentation and reflection knowledges from studiing literature, analyze and evaluation childrenś works in appointed terms.
Last update: KITZL8AP (04.10.2013)
Požadavky ke kontrole - klasifikovaný zápočet:
Prezentace a reflexe poznatků ze studijní literatury, analýza a hodnocení dětských výtvarných prací v určených termínech; prezentace seminární práce.
Last update: KITZL8AP (04.10.2013)
Syllabus -
sylabus:
Art expression in the phylogenesis and ontogenesis. Formation and development of art expression, characteristic features of art expression and their causes. Stages of development children´s and adolescent´s art expression. Educational aspects of subject, developement of mind, emotions and morality.
Atistic and psychologic typology.
Crisis of art expression in the period between childhood and adolescention - art education, confrontation with reality, discovering of art system.
sylabus:
Výtvarný projev ve fylogenezi a ontogenezi. Vnik a vývoj výtvarného projevu, jeho charakteristické rysy a jejich příčiny. Stadia vývoje výtvarného projevu dítěte a dospívajícího.
Výchovné a vzdělávací aspekty předmětu, rozvoj rozumových, citových a morálních dispozic dítěte.
Výtvarná, psychologická a umělecká typologie.
Překlenutí tzv. krize výtvarného projevu v období mezi dětstvím a dospíváním - výtvarná výchova, setkávání se skutečností, objevování a poznávání výtvarného řádu.