SubjectsSubjects(version: 964)
Course, academic year 2024/2025
   Login via CAS
Developing mathematical literacy II - OB7310213
Title: Rozvíjení matematické gramotnosti II
Guaranteed by: Katedra matematiky a didaktiky matematiky (41-KMDM)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2022
Semester: summer
E-Credits: 3
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:1/2, Ex [HT]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: PhDr. Michaela Kaslová
Annotation - Czech
Matematická gramotnost na 1.st. ZŠ a v 1.r. - vymezují cíle i obsah předmatematické gramotnosti. Kurz stojí především na budování "databáze aktivit"; tyto aktivity jsou gradované. Ukážeme si propojení vybraných didaktických struktur na proces tvorby ŠVP. Cílem kurzu je vybavit studenty praktickými nástroji pro rozvíjení předškolních dětí v předmatematické gramotnosti s respektováním specifik této věkové kategorie (v návaznosti na vývojovou a kognitivní psachologii) a dále je vybavit matematickými a matematicko didaktickými nástroji, kterými musí disponovat pedagog v mateřské škole tak, aby měl nad danou problematikou nadhled a byl schopen pracovat se ŠVP, vyhodnocovat dílčí diagnostické aktivity významné pro úpravu ŠVP.
Last update: Kaslová Michaela, PhDr. (22.12.2016)
Aim of the course - Czech
Cílem kurzu je vybavit studenty nástroji (zásobník her a jiných aktivit) pro rozvíjení předškolních dětí v  předmatematické gramotnosti s respektováním specifik této věkové kategorie (v návaznosti na vývojovou a kognitivní psychologii) a dálenaučit propojit činnosti dítěte s takovými matematickými a matematicko didaktickými nástroji, se kterými musí disponovat pedagog v mateřské škole tak, aby měl nad danou problematikou nadhled.
Last update: KASLOVA/PEDF.CUNI.CZ (05.10.2012)
Literature - Czech

Časopisy Pastelka a Moje pastelka 1990-2003
Kaslová, M. Předmatematické činnosti v mateřské škole RAABE
Kaslová, M. Vývoj dětské stavby (článek v CIEAEM 1996)
Sopardová Otestujte své dítě
Kuřina, F. a kol. Svět čísel a tvarů
5x Filip
Těšíme se do školy
Petr a Hanka jdou do školy
Opravilová a kol. Rok v mateřské škole
Šimonovy listy
Dále aktuální literatura dle potřeb na semináři.

nejméně od dvou nakladatelství učebnice matematiky pro 1.r. ZŠ

Dle znalostí studentů pak i zahraniční leteratura: např. publikace Aberkaine F.

Last update: KASLOVA/PEDF.CUNI.CZ (27.01.2012)
Teaching methods - Czech

Prolínání přednášky, dílny a seminární diskuse k převažujícím ukázkám z praxe a ke grafickým materiálům z archivu prací dětí mateřské školy ve vývoji dítěte.

Pokud to bude možné, přesunem seminářů převedeme výuku do bloků přímo v mateřské škole,

kde se studenti seznámí s vyvbranou problematikou (na jejich příní) v příme práci s děmti, nebo využijeme natočeních videí z různých výzkumných sond.

Last update: Kaslová Michaela, PhDr. (22.12.2016)
Requirements to the exam - Czech

min. 80 % účast, domácí příprava včetně seminární práce s pojené s pedagogickou praxí jsou požadavky potřebné k tomu, aby bylo možné se hlásit ke zkoušce:

Obhajoba závěrečné práce v písemné podobě:

analýza zadané a vyzkoušené hry z pohledu matematické podstaty (písemně), její možnosti obměn včetně odůvodněné gradace náročnosti.

Last update: Kaslová Michaela, PhDr. (22.12.2016)
Syllabus - Czech

Matematická gramotnost na 1.st. ZŠ a v 1.r. - vymezují cíle i obsah předmatematické gramotnosti a úzce navazuje na předmět RMG I.

a) Hrou poznáváme trojrozměrný svět prostřednictvím hmatu, zraku, manipulace a kineze; trvalost tvaru v závislosti na charakteru látky; role jazyka; rozvoj prostorové /rovinné orientace, paměti a představivosti v rámci mikro prostoru, mezzoprostoru a maxiprostoru; rozvoj jazyka; čára jako komunikační nástroj (kvalita, role, interpretace čáry); druhy čar dle tvaru ve spojení s pohybem; labyrinty a jejich význam; obrázky jedním tahem; transformace (barevná, velikostní, polohová, tvarová, 2D-3D,..);odlišení dvou světů prostoru a umělého světa roviny; shodnost (symtetrie, posunutí a rotace v činnostech); zobenující sdělení a jejich negace jako nástroj k jejich pochopení a k posuzování pravidel, rozpoznání pravdy od nepravdy; vývoj stavby u různých typů stavebnic; cesta k míře ve hrách; závislosti polohové, tavrové, velikostní nebo kvantitativní jako příprava na první stupeň rozvoje funkčního myšlení; substituce v dokončení rytmizace/pravidelnosti/řady; celek a jeho části - relativnost pojmů; tvar a proporce celku; procesy porovnávání, poměřování; celek a procesy: dekompozice, destrukce, likvidace, kompozice, kompletace, kopie, rekonstrukce a další; hádanky jako příprava na vymezování nových pojmů;

práce s materiály  (modelíny, těsta, tkaničky, novinový papír, drát, kostky, sádra, drobné předměty; sníh, led, přírodniny, křída)

b) Svět čísel ve hrách a v různých kontextech.

c) Postupy ve hrách, první strategie, souvislost s přípravou na metematicko-logické metody řešení jako např. třídění, uspořádání, uvažování, usuzování, přiřazování (včetně pravdivostních hodnot)

Last update: KASLOVA/PEDF.CUNI.CZ (05.10.2012)
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html