|
|
|
||
Matematická gramotnost na 1.st. ZŠ a v 1.r. - vymezují cíle i obsah předmatematické gramotnosti.
Kurz stojí především na budování "databáze aktivit"; tyto aktivity jsou gradované. Ukážeme si propojení vybraných didaktických struktur na proces tvorby ŠVP.
Cílem kurzu je vybavit studenty praktickými nástroji pro rozvíjení předškolních dětí v předmatematické gramotnosti s respektováním specifik této věkové kategorie (v návaznosti na vývojovou a kognitivní psachologii) a dále je vybavit matematickými a matematicko didaktickými nástroji, kterými musí disponovat pedagog v mateřské škole tak, aby měl nad danou problematikou nadhled a byl schopen pracovat se ŠVP, vyhodnocovat dílčí diagnostické aktivity významné pro úpravu ŠVP. Last update: Kaslová Michaela, PhDr. (22.12.2016)
|
|
||
Cílem kurzu je vybavit studenty nástroji (zásobník her a jiných aktivit) pro rozvíjení předškolních dětí v předmatematické gramotnosti s respektováním specifik této věkové kategorie (v návaznosti na vývojovou a kognitivní psychologii) a dálenaučit propojit činnosti dítěte s takovými matematickými a matematicko didaktickými nástroji, se kterými musí disponovat pedagog v mateřské škole tak, aby měl nad danou problematikou nadhled. Last update: KASLOVA/PEDF.CUNI.CZ (05.10.2012)
|
|
||
Časopisy Pastelka a Moje pastelka 1990-2003 nejméně od dvou nakladatelství učebnice matematiky pro 1.r. ZŠ Dle znalostí studentů pak i zahraniční leteratura: např. publikace Aberkaine F. Last update: KASLOVA/PEDF.CUNI.CZ (27.01.2012)
|
|
||
Prolínání přednášky, dílny a seminární diskuse k převažujícím ukázkám z praxe a ke grafickým materiálům z archivu prací dětí mateřské školy ve vývoji dítěte. Pokud to bude možné, přesunem seminářů převedeme výuku do bloků přímo v mateřské škole, kde se studenti seznámí s vyvbranou problematikou (na jejich příní) v příme práci s děmti, nebo využijeme natočeních videí z různých výzkumných sond. Last update: Kaslová Michaela, PhDr. (22.12.2016)
|
|
||
min. 80 % účast, domácí příprava včetně seminární práce s pojené s pedagogickou praxí jsou požadavky potřebné k tomu, aby bylo možné se hlásit ke zkoušce: Obhajoba závěrečné práce v písemné podobě: analýza zadané a vyzkoušené hry z pohledu matematické podstaty (písemně), její možnosti obměn včetně odůvodněné gradace náročnosti. Last update: Kaslová Michaela, PhDr. (22.12.2016)
|
|
||
Matematická gramotnost na 1.st. ZŠ a v 1.r. - vymezují cíle i obsah předmatematické gramotnosti a úzce navazuje na předmět RMG I. a) Hrou poznáváme trojrozměrný svět prostřednictvím hmatu, zraku, manipulace a kineze; trvalost tvaru v závislosti na charakteru látky; role jazyka; rozvoj prostorové /rovinné orientace, paměti a představivosti v rámci mikro prostoru, mezzoprostoru a maxiprostoru; rozvoj jazyka; čára jako komunikační nástroj (kvalita, role, interpretace čáry); druhy čar dle tvaru ve spojení s pohybem; labyrinty a jejich význam; obrázky jedním tahem; transformace (barevná, velikostní, polohová, tvarová, 2D-3D,..);odlišení dvou světů prostoru a umělého světa roviny; shodnost (symtetrie, posunutí a rotace v činnostech); zobenující sdělení a jejich negace jako nástroj k jejich pochopení a k posuzování pravidel, rozpoznání pravdy od nepravdy; vývoj stavby u různých typů stavebnic; cesta k míře ve hrách; závislosti polohové, tavrové, velikostní nebo kvantitativní jako příprava na první stupeň rozvoje funkčního myšlení; substituce v dokončení rytmizace/pravidelnosti/řady; celek a jeho části - relativnost pojmů; tvar a proporce celku; procesy porovnávání, poměřování; celek a procesy: dekompozice, destrukce, likvidace, kompozice, kompletace, kopie, rekonstrukce a další; hádanky jako příprava na vymezování nových pojmů; práce s materiály (modelíny, těsta, tkaničky, novinový papír, drát, kostky, sádra, drobné předměty; sníh, led, přírodniny, křída) b) Svět čísel ve hrách a v různých kontextech. c) Postupy ve hrách, první strategie, souvislost s přípravou na metematicko-logické metody řešení jako např. třídění, uspořádání, uvažování, usuzování, přiřazování (včetně pravdivostních hodnot) Last update: KASLOVA/PEDF.CUNI.CZ (05.10.2012)
|