|
|
|
||
The first goal of the course is to encourage the students' autonomous thinking, increase their intellectual self-esteem and remove concerns about mathematics. The second goal is to let hem see what constitutes the essence of mathematics, or mathematical thinking and communication, respectively.
Last update: STEHLIKO (29.10.2019)
|
|
||
Kaslová, M. Předmatematické činnosti. RAABE : Praha, 2015. Kaslová, M. Transformace In. E. Fuchs a kol. (eds.) Rozvíjení předmatematické gramotnosti u dětí předškolního věku. JČMF : Praha, 2015 Kaslová M. Prelogické myšlení dtto Kaslová M. Polytechnická výchova a předmatematická gramotnost - Mozaiky a cesta k míře Kaslová, M. Celek a jeho části. CCP: Pardubice, 2015. Kaslová, M. Polytechnická výchova a předmatematická gramotnost - práce se stavebnicí Kaslová, M. Orientace v čase. In M. Uhlířová (Ed.) EME 2016. UPOL : Olomouc, 2016. KAslová, M. & Hiťhová, D. Počitadlo. In N. Vondrová (ed.) 2 dny s didaktikou matematiky 2016. UK PEDF : Praha, 2016 Kaslová, M. KOmbinatorické aktivity v (pre)geometrii. In J. Kopáčová a kol. (Eds.) Studia scientifica FP UCR 4/2016 XV. UCR: Ružomberok, 2016. Opava Matematika kolem nás. Albatros : Praha. časopis Pastelka /moje pastelka od 1991 - 2005 Těšíme se do školy. Albatros : Praha (pozn. nikoli Kladno) 5x Filip Petr a Hanka jdou do školy Kaslová, M. Číslo I, II, RAABE
Kaslová, M. Třídění I, II, RAABE Kaslová, M. Uspořádání I, II, RAABE Kaslová, M. Problémové dítě a číslo RAABE Kaslová, M. Čislo nejen v matematice RAABE Kaslová, M. Vyjadřování kvantity u dětí 5-7 letých In MATEMATICA 3, UJOP: Olomouc 2009 Kaslová, M. Prvky kombinatoriky na 1.st. ZŠ Kaslová, M. a kol. Sbírka úloh pro 2. a 3.r. ZŠ SPN: Praha (kapitoly: Porovnávání, Slovní úlohy) Pracovní listy na místě Učebnice matematiky pro 1. ročník
zahraniční literatura bude specifikována dle jazykových schopností studentů (německá, polská, francouzská, italská) sborníky: Ani jeden matematický talent nazmar, Dva dny s didaktikou matematiky, Matematica - Olomouc články v angličtině včetně článků ve sbornících PME, CIEAEM a SEMT kurz je podoorován systémem moodle
Last update: Kaslová Michaela, PhDr. (26.01.2017)
|
|
||
Přednáška prolínající se (podle povahy probíraného tématu) s dílnou a s diskusí (na úrovni semináře UK) vycházející z přednášky s propojením na český jazyk, vývojovou akognitivní psychologii, speciální pedagogiku, aleternativní pedagogické směry a na výchovy (tělesná, hudební a výtvarná pro mateřské školy). V rámci inovací stavíme na konektivních didaktických strukturách. Aktivity budou provázána s RVP a modely ŠVP. Last update: Kaslová Michaela, PhDr. (26.01.2017)
|
|
||
66 % prezence (aspoň jedna ze dvou řízených návštěv tohoto kurzu v matřské škole) 100 % domácí příprava aktivita v semináři na 80 % bodů (základy logiky, role čísla, rozlišení metod řešení v konkrétních činnostech) zvládnutí základů matematiky, na kterých staví příprava na školní matematiku zvládnutí zásobníku aktivit, v rámci kterých je dítě pro danou oblast (viz výše) postupně rozvíjeno
Po splnění těchto podmínek se lze přihlásit ke ZK: otázky se vztahují k domácí práci vzhledem k jednotlivým tématům viz obsah kurzu . U ZK student u daných otázek prokláže pochopení problematiky v rámci rozboru vlastní práce. Last update: Kaslová Michaela, PhDr. (26.01.2017)
|
|
||
Koncepce předmatematické a matematické gramotnosti Pojmotvorný proces se zaměřením na vybrané pojmy (přirozené číslo, vybraný geometrický útvar); od jednotlivých modelů k pochopení reprezentace a k abstrakci. Pojem kvantita (neurčitá/určitá). Grafický znak/matematický symbol a jeho role v písemné komunikaci. Metody řešení (třídění - úplné/redukované - využití, význam; strom třídění/řešení; ostré lineární uspořádání úplné/reukované - orientace v OLU souboru; přiřazování - 3 typy; porovnávání - přirozené, základní, poměřování, rozdílem, podílem; ....), Od pokusu - omylu k hledání systému - experimentování - práce s možností, start kombinatorického myšlení, míra pravděpodobnosti. Kontext a jeho význam pro nástup matematického myšlení. Základy logického myšlení - od uvažování k usuzování, pravdivost - hledání, dokazování; meze zobecňování; rozdíl - domněnka/odhad a tvrzení. Role jayzka, úplná informace, přesnost vyjadřování a přesnost představ. Rozdíl mezi: tvar a geometrický útvar/diskuse k používanému "geometrický tvar". Celek a jeho části (relativita; kompozice/dekompozice). Transformace velikostní, polohové a další. Prvky topologie. Základy míry GÚ, podstata měření. Vývoj stavby. Čas jako čtvrtá dimenze. Prostorová/rovinná paměť dynamická/statická. Prostorová orientace dynamická/statická, slovní zásoba jaké nástroj k zvědomování.
Last update: Kaslová Michaela, PhDr. (18.09.2019)
|