|
|
|
||
Developing piano technique by practising songs and small performance pieces for preschool children, differentiating
classwork according to the quality of technical ability. Applying music theory in practical harmony on the piano during song
accompaniment, transposition, accompaniment styling.
Last update: SALAKOVA/PEDF.CUNI.CZ (15.04.2008)
|
|
||
Cílem disciplíny Hra na klavír a flétnu I je uvést studenty do problematiky základů doprovodů lidových písní na klavír v hlavních durových tóninách a naučit je několika přednesovým skladbám, které jsou vhodné pro pedagogické využití u dětí v předškolním věku. Dalším úkolem je naučit studenty základům hry na zobcovou sopránovou flétnu s cílem využívat této dovednosti v hudebně výchovné práci v mateřských školách. Last update: KODEJSKA/PEDF.CUNI.CZ (28.09.2012)
|
|
||
KODEJŠKA,M.- POPOVIČ,M.. Příručka klavírních doprovodů a dirigování písní v MŠ a ZŠ. Praha: Portál 1996, 1. vydání, s.117, ISBN 80-7178-099-5. DROPOVÁ,A. Hráme na klavíri a keyboarde. Prešov: Prešovský hudobný spolok 2001, Súzvuk, 1. vydanie,s. 48, ISBN 80-968600-3-8. DOSTÁL,J. Nový Beyer. Zábavná klavírní škola s lidovými píšněmi, hrami a hádankami. Praha:Editio Supraphon 1971, 1. vydání, s.95, ISBN: 02-131-71. MILES, JOHN C. Začínáme hrát na klavír. Praha: Svojtka + CO 1998, 2.vydání, s.64, ISBN 80-7237-056-1. KODEJŠKA,M.: Výběr lidových a umělých písní pro děti v MŠ a ZŠ. Praha (kompendium) 2002. KODEJŠKA,M. Výběr přednesových skladeb pro studium Učitelství pro MŠ. Praha: PedF UK(kompendium) 2002. KODEJŠKA,M. Individuální záznamové listy ke hře na klavír pro studenty.Učitelství pro MŠ.- C program, B program. Praha: PedF UK(kompendium) 2005. MALÝM ZPĚVÁČKUM Zpěvník pro MŠ. Praha: SPN 1986, s.255. HAUWE, P.: Hudební školka 1, 2 Učíme se společně hrát na zobcovou flétnu. Praha: Editio simile ludentes 1994, ISBN 80-901080-4-0. RÁKOSNÍKOVÁ, J. Hrajeme si maminky. Praha: Vyšehrad 2005, ISBN 80-7021-803-7. ŽÁČEK,J.,JURKOVIČ,P. Jak se počítají koťata. Praha: Portál 2011, ISBN 978-80-7367-789-3. Last update: KODEJSKA/PEDF.CUNI.CZ (28.09.2012)
|
|
||
V plánovaném rozsahu 13 týdnů výuky u prezenčního studia s dotací dvou hodin za týden budou v seminářích uplatňovány dialogické metody práce a samostatná domácí práce. Studentům budou jednotlivé skladby a způsoby doprovodů písní názorně ukázány učitelem. Studentky budou mít možnost si tyto ukázky znovu přiblížit i při své domácí práci na elektronickém nosiči nebo na YouTube. Jednotlivé skladby a kroky jsou metodicky promyšlené a jsou zapsány v Individuálním záznamovém archu, který má každý student k dispozici a předkládá ho učiteli při výuce. Nároky na studenty jsou diferencované podle jejich předcházejících hudebních zkušeností do programu C (pokročilá zkušenost) nebo B (základní zkušenost např. ze SPGŚ a nebo několika ročníků ZUŠ). Studenti obdrží zápočet, když splní veškeré předem uložené úkoly v oblasti hry na klavír a improvizace doprovodů lidových písní. Metoda výuky hry na zobcovou sopránovou flétnu bude frontální s individuálními výstupy. Last update: KODEJSKA/PEDF.CUNI.CZ (28.09.2012)
|
|
||
Splnění individuálního plánu studia ve hře na klavír a ve hře na zobcové sopránové flétně, zápočet. Last update: KODEJSKA/PEDF.CUNI.CZ (28.09.2012)
|
|
||
Program pro studenty mírně pokročilé s programem B: Program pro studenty pokročilé s programem C: II. Základy improvizace doprovodů lidových písní pro děti v předškolním věku V oblasti hry na zobcovou sopránovou flétnu je stanoven program pro všechny studenty. Naučí se ovládat ladění a údržbu nástroje, techniku dýchání a tvoření tónu (nasazení, ukončení, tenuto, legato a staccato). Budou ovládat hru vybraných písní v rozsahu od c1 do d2 v tóninách C, D,F dur. Naučí se rovněž improvizovat v daném tónovém prostoru (5-3, 5-6-5-3, 5-8-5-3-1), tvořit krátké motivy v rámci instrumentálních činností (ozvěny, ronda, ostinátní doprovod). Naučí se několik dalších písní nebo drobných skladeb dle vlastního výběru vhodných zejména k poslechu u dětí v předškolním věku (ukolébavky, tance). Last update: KODEJSKA/PEDF.CUNI.CZ (28.09.2012)
|