SubjectsSubjects(version: 964)
Course, academic year 2024/2025
   Login via CAS
Logopedic Care - OB7218311
Title: Logopedická péče
Guaranteed by: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2019
Semester: summer
E-Credits: 3
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:1/1, Ex [HT]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Is provided by: OPB01S134A
Note: course can be enrolled in outside the study plan
priority enrollment if the course is part of the study plan
Annotation -
In the course students will be introduced to the issue of communication skills pathology of children in early and pre-school age. They will be acquainted with the issue of communication disability, diagnoses typical for pre-school age and methods and parts of orientation logopedic examination.
Last update: Mlčková Marie, Mgr., Ph.D. (24.05.2019)
Aim of the course - Czech

Cílem předmětu je uvést studenty do problematiky narušení komunikační chopnosti u dětí v raném a předškolním věku a seznámit je s diagnózami NKS typickými pro předškolní věk.

Last update: Komorná Marie, Mgr., Ph.D. (02.02.2019)
Course completion requirements - Czech

Aktivní účast na seminářích (účast minimálně 80 %).

Písemná zkouška na základě odpřednášené látky a studia doporučené literatury.

Vytvoření návrhu postupu orientačního vyšetření dítěte v oblasti komunikační schopnosti - prezentace návrhu bude součástí zkoušky. 

 
Last update: Komorná Marie, Mgr., Ph.D. (02.02.2019)
Literature - Czech

ALLEN, K. E., MAROTZ, L. R. Přehled vývoje dítěte od prenatálního období do 8 let. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-614-4

BEDNÁŘOVÁ, J., ŠMARDOVÁ, v. Diagnostika dítěte předškolního věku: co by dítě mělo umět ve věku od 3 do 6 let. Brno: Computer Press, 2007. ISBN 978-80-251-1829-0.

BYTEŠNÍKOVÁ, I. Komunikace dětí předškolního věku. 1. vydání, 2012. Praha: Grada. 236 s. ISBN978-80-247-3008-0

Doleží, L. (ed.):  Začínáme učit češtinu pro děti-cizince (mladší školní věk). Příručka pro lektorky a lektory. Praha: AUČCJ – Asociace učitelů češtiny jako cizího jazyka, 2015. Dostupné z: http://www.auccj.cz/wp-content/uploads/2015/01/zaciname-ucit-cestinu-pro-deti-cizincepredskolni-vek.pdf

KLENKOVÁ, J. Logopedie. 1. vydání. Praha: Grada, 2006. 224 s. ISBN 80-247-1110-9 KLENKOVÁ, J.,

BOČKOVÁ, B., BYTEŠNÍKOVÁ, I. Kapitoly pro studenty logopedie. Text k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido, 2012. 103 s. ISBN 978-80-7315-229-1

KLENKOVÁ, J., KOLBÁBKOVÁ, H. Diagnostika předškoláka – správný vývoj řeči dítěte. Brno: MC nakladatelství, 2002.

KUTÁLKOVÁ, D. Budu správně mluvit. Chodíme na logopedii. Praha: Grada, 2011.

KUTÁLKOVÁ, D. Průvodce vývojem dětské řeči. Logopedická prevence. 5. vydání. Praha: Galén, 2009. 232 s. ISBN 978-80-7262-598-7

ŠKODOVÁ, E., JEDLIČKA, I. a kol. Klinická logopedie. 2. vydání.  Praha: Portál, s. r. o, 2007. 95–109 s. ISBN 978-80-7367-340-6

 

- plus publikace vztahující se konkrétně k jednotlivým druhům NKS

- další literatura bude zadána v průběhu seminářů a přednášek

Last update: Komorná Marie, Mgr., Ph.D. (02.02.2018)
Syllabus - Czech

Narušená komunikační schopnost.

Diagnózy typické pro předškolní věk:

- narušený vývoj řeči – opožděný vývoj řeči, specificky narušený vývoj řeči

- dyslalie

- koktavost

- breptavost

- selektivní mutismus

- poruchy hlasu

Orientační logopedické vyšetření, jednotlivé oblasti v rámci orientačního vyšetření. 

 
Last update: Komorná Marie, Mgr., Ph.D. (02.02.2018)
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html