|
|
|
||
Acquaint students with alternative trends and new programmes of the preschool education through the inspection of classes. The contents of this practice are to: Observe the atmosphere, environment, equipment, organization, forms and work methods of the alternative kindergarten Compare the above with experience from previous pedagogical practice Discuss professionally about the problems of preschool children?s education and to make an evaluation of the educational process. If possible, take active part in the preparation and organization of real work with children according to the alternative educational programme.
Last update: ADAMECM/PEDF.CUNI.CZ (24.05.2012)
|
|
||
Literatura bude studentům konkretizována následně po volbě alternativní MŠ
Badegruber, B.: Otevřené vyučování ve 28 krocích. Praha, Portál 1994.
Calgren, F.: Výchova ke svobodě. Praha, Baltazar 1991.
Červenka, S.: Angažované učení. Praha, T. Houška 1992.
Červenka, S.: Učit se, Učit se? Učit se! aneb angažované učení v praxi. Praha, Agentura Strom 1993.
Dinkmeyer, D., McKay, G. D.: STEP: Efektivní výchova krok za krokem. Praha, Portál 1996.
Gardošová, J., Dujková, L.: Vzdělávací program Začít spolu. Metodický průvodce pro předškolní vzdělávání. Praha, Portál 2003.
Grecmanová, H. ? Urbanovská, E.: Waldorfská škola. Olomouc, HANEX 1996
Havlínová, M. a kol.: Kurikulum podpory zdraví v mateřské škole. Praha, Portál 2000.
Houška, T.: Škola hrou. Praha, T. Houška 1991.
Jeřábková, B.: Mateřská škola jako životní prostor I. Brno, Masarykova univerzita 1993.
Krejčová, V., Kargerová J.: Vzdělávací program Začít spolu. Metodický průvodce pro 1. stupeň základní školy. Praha, Portál 2003.
Montessori, M.: Tajuplné dětství. Praha, Nakladatelství světových pedagogických směrů 1998.
Praha, Karolinum 1995.
Průcha, J.: Alternativní školy. Praha, Portál 1996.
Rýdl, K.: Alternativní pedagogické hnutí v současné společnosti. Brno, Marek Zeman, 1994.
Singule, F.: Současné pedagogické směry a jejich psychologické souvislosti. Praha, SNP 1992.
Skalková, J.: Za novou kvalitu vyučování. Brno, Paido 1995.
Steiner, R.: Filozofie svobody. Praha, Baltazar 1991.
Svobodová, J. ? Jůva, V.: Alternativní školy. Brno, Paido 1995.
Šebestová,V. ? Švarcová, J.: Maria Montessori ? aktuálně. Praha, Vyšší pedagogická škola a SPgŠ a gymnázium v Praze 6 Evropská 33.
Štech, S.: Škola stále nová. Praha, Karolinum 1992.
Václavík, V.: Cesta ke svobodné škole. Kapitoly ze srovnávací pedagogiky. Hradec Králové, Líp 1997.
Váňová, R. ? Nejedlá, D.: Texty ke studiu reformní pedagogiky v ČSR (30. léta 20. století)
Zelinková, O.: Pomoz mi, abych to dokázal. Praha, Portál 1997.
Last update: ADAMECM/PEDF.CUNI.CZ (24.05.2012)
|
|
||
practice Last update: ADAMECM/PEDF.CUNI.CZ (24.05.2012)
|
|
||
POŽADAVKY K ZÁPOČTU Aktivní účast na semináři, prezentace zvoleného alternativního či inovativního směru a přípravy na vzdělávací činnost ve vybrané mateřské škole vycházející ze školního programu (na základě domluvy s ředitelstvím MŠ - příprava mikrovýstupu, celého dne nebo projektu) s následnou reflexí a důrazem na sebereflexi Last update: Loudová Stralczynská Barbora, PhDr., Ph.D. (17.10.2013)
|
|
||
Sylabus:
1. organizační a obsahová náplň praxe diskuze o alternativních a inovativních mateřských školách (hledání vztahu teorie a pedagogické praxe) konkrétní individuální a skupinové úkoly (např. navrhnout schéma rozhovoru s rodiči, proč se rozhodli umístit jejich dítě do této alternativní mateřské školy, prostudovat alternatviní či inovativní školní program a vypracovat přípravu na mikrovýstup nebo projekt, vytvořit si pozorovací a hodnotící arch pro praxi v alternativní mateřské škole atd.) 2. restrukturalizace závažných problémů (využití pedagogického portfolia), jejich pojmenování, pochopení podstaty problému a souvislostí, návrhy možných řešení aplikace teoretických znalostí (studium odborné literatury) do pedagogické praxe (přípravy, hledání různých variant, inovativních přístupů atd.) 3. prezentace studentských praxí reflexe hospitačních praxí sebereflexe a postupné vytváření individuálního vnitřního modelu žádoucích pedagogických dovedností (např. vytvořit si sebehodnotící arch)
Organizační zabezpečení praxe: Last update: KROPACKO/PEDF.CUNI.CZ (07.10.2012)
|