SubjectsSubjects(version: 964)
Course, academic year 2024/2025
   Login via CAS
Seminar to the practice II - OB7215312
Title: Seminář k pedag. praxi II
Guaranteed by: Katedra preprimární a primární pedagogiky (41-KPPP)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2012
Semester: winter
E-Credits: 1
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:0/1, C [HT]
Capacity: unknown / unknown (30)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: cancelled
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: PhDr. Jana Kropáčková, Ph.D.
Pre-requisite : OB7215110, OB7215113, OB7215207, OB7215208
Is pre-requisite for: OB7215313
In complex interchangeability with: OB7215316
Annotation -
The goals of this seminar are to: Apply theoretical knowledge about alternative trends in the preschool education into the pedagogical practice Discuss professionally about the alternative and modern programmes of preschool education on the basis of the present theoretical knowledge The contents of the seminar are: A professional discussion The analysis of the school documentation, pedagogical situations, and the solution of pedagogical situations The preparation for direct work with children To search new inspirations for future pedagogical work, students? reflections, a self-reflection, etc.
Last update: KROPACKO/PEDF.CUNI.CZ (10.10.2010)
Literature - Czech

Dinkmeyer, D., McKay, G. D.: STEP: Efektivní výchova krok za krokem. Praha, Portál 1996.

Gardošová, J., Dujková, L.: Vzdělávací program Začít spolu. Metodický průvodce pro předškolní vzdělávání. Praha, Portál 2003.

Grecmanová, H. ? Urbanovská, E.: Waldorfská škola. Olomouc, HANEX 1996

Havlínová, M. a kol.: Kurikulum podpory zdraví v mateřské škole. Praha, Portál 2000.

Jeřábková, B.: Mateřská škola jako životní prostor I. Brno, Masarykova univerzita 1993.

Montessori, M.: Tajuplné dětství. Praha, Nakladatelství světových pedagogických směrů 1998.

Praha, Karolinum 1995.

Průcha, J.: Alternativní školy. Praha, Portál 1996.

Rýdl, K.: Alternativní pedagogické hnutí v současné společnosti. Brno, Marek Zeman, 1994.

Singule, F.: Současné pedagogické směry a jejich psychologické souvislosti. Praha, SNP 1992.

Skalková, J.: Za novou kvalitu vyučování. Brno, Paido 1995.

Steiner, R.: Filozofie svobody. Praha, Baltazar 1991.

Svobodová, J. ? Jůva, V.: Alternativní školy. Brno, Paido 1995.

Šebestová,V. ? Švarcová, J.: Maria Montessori ? aktuálně. Praha, Vyšší pedagogická škola a SPgŠ a gymnázium v Praze 6 Evropská 33.

Last update: KROPACKO/PEDF.CUNI.CZ (10.10.2010)
Teaching methods -

Forms of teaching: seminar

Last update: KROPACKO/PEDF.CUNI.CZ (24.09.2008)
Requirements to the exam - Czech

Požadavky ke kontrole studia

Požadavky k zápočtu:

Aktivní účast na semináři, prezentace zvoleného alternativního či inovativního směru a přípravy na vzdělávací činnost ve vybrané mateřské škole vycházející ze školního programu (na základě domluvy s ředitelstvím MŠ - příprava mikrovýstupu, celého dne nebo projektu) s následnou reflexí a důrazem na sebereflexi.

Last update: KROPACKO/PEDF.CUNI.CZ (10.10.2010)
Syllabus - Czech

diskuze o alternativních a inovativních mateřských školách (hledání vztahu teorie a pedagogické praxe)

restrukturalizace závažných problémů (využití pedagogického portfolia), jejich pojmenování, pochopení podstaty problému a souvislostí, návrhy možných řešení

reflexe hospitačních praxí

sebereflexe a postupné vytváření individuálního vnitřního modelu žádoucích pedagogických dovedností (např. vytvořit si sebehodnotící arch)

konkrétní individuální a skupinové úkoly (např. navrhnout schéma rozhovoru s rodiči, proč se rozhodli umístit jejich dítě do této alternativní mateřské školy, prostudovat alternatviní či inovativní školní program a vypracovat přípravu na mikrovýstup nebo projekt, vytvořit si pozorovací a hodnotící arch pro praxi v alternativní mateřské škole atd.)

aplikace teoretických znalostí (studium odborné literatury) do pedagogické praxe (přípravy, hledání různých variant, inovativních přístupů atd.)

Last update: KROPACKO/PEDF.CUNI.CZ (10.10.2010)
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html