|
|
|
||
The course is focused on the complex development of reading literacy in kindergarten. It deals with its overall conception, conditions and specific approaches and methods of development of particular aspects, which the future reader needs to successfully acquire the ability to read and write and to gain a positive relationship to reading.
Last update: Kropáčková Jana, PhDr., Ph.D. (29.10.2019)
|
|
||
Cílem předmětu je seznámit studenty se současným pojetím rozvoje čtenářské gramotnosti v mateřské škole i na počátku školní docházky a rozvíjet jejich profesní kompetence v oblasti plánování, realizování a hodnocení aktivit zaměření na rozvoj budoucích čtenářů, s důrazem na rozvoj porozumění a přípravou na psaní. Součaástí předmětu bude i seznámení s metodami výuky čtení a psaní na ZŠ. Last update: Koželuhová Eva, PhDr., Ph.D. (11.10.2018)
|
|
||
Vážené studentky, vážení studenti, Z důvodu mimořádných opatření v souvislosti s Covid-19 bude minimálně zpočátku semestru nutné realizovat předmět distanční formou. Ta bude probíhat jak formou synchronních online setkání, tak formou asynchronní, tedy individuálním plněním úkolů v prostředí Moodle. V něm naleznete materiály ke studiu včetně prezentací, bude zde probíhat zadání a kontrola úkolů. Online setkání, konzultace a částečné plnění úkolů se uskuteční v prostředí MS Teams. Zde budeme diskutovat o problematice, shlédneme některá videa z praxe. První setkání se uskuteční v online prostředí dle rozvrhu. Odkaz na online prostředí bude doplněn. Last update: Koželuhová Eva, PhDr., Ph.D. (28.09.2020)
|
|
||
Studentům bude udělen klasifikovaný zápočet na základě odevzdání seminární práce a splnění zápotočtového testu. Termíny pro zápočtový test budou vyhlášeny v lednu 2019. Obsah testu: Současné pojetí čtenářské pregramotnosti. Metody rozvoje porozumění. Příprava na čtení a psaní. Orientace v dětské literatuře. Dieferenciace vzdělávací nabídkyv oblasti čtenářské pregramotnosti s ohledem na věk a vývoj dítěte. Last update: Koželuhová Eva, PhDr., Ph.D. (11.10.2018)
|
|
||
KŘIVÁNEK, Z., WILDOVÁ, R. Didaktika prvopočátečního čtení a psaní. Praha: UK PedF, 1998. KOŠŤÁLOVÁ, Hana. Čtenářské kontinuum. Praha: Pomáháme školám k úspěchu, [2017]. ISBN 978-80-906581-0-3. WILDOVÁ, R. Aktuální problémy didaktiky prvopočátečního čtení a psaní. Praha: UK PedF, 2003. BEDNÁŘOVÁ, J.; ŠMARDOVÁ, V. Diagnostika dítěte předškolního věku: Co by dítě mělo umět ve věku od 3 do 6 let. Brno : Computer Press, a.s., 2007. MERTIN, V. GILLERNOVÁ, I. (eds.). Psychologie pro učitelky mateřské školy. Praha: Portál, s.r.o., 2003, s.230. ISBN 80-7178-799-X. KROPÁČKOVÁ, J. Budeme mít prvňáčka. Praha: Portál, spol. s r.o., 2008. s.158. ISBN 978-80-7367-359-8. FASNEROVÁ, Martina. Prvopočáteční čtení a psaní. Praha: Grada, 2018. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-271-0289-1. TOMKOVÁ, Anna. Program Čtením a psaním ke kritickému myšlení v primární škole: distanční text. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2007, 97 s. ISBN 978-80-7290-315-3. LEPILOVÁ, Květuše. Cesty ke čtenářství: vyprávějte si s námi!. Brno: Edika, 2014, 168 s. ISBN 978-80-266-0112-8. TOMÁŠKOVÁ, Iva. Rozvíjíme předčtenářskou gramotnost v mateřské škole. Praha: Portál, 2015, 140 s. ISBN 978-80-262-0790-0.
internetové odkazy: www.cteme.eu Last update: Koželuhová Eva, PhDr., Ph.D. (11.10.2018)
|
|
||
Přednáška, diskuze, práce s texty, skupinová práce, videoukázky z praxe. Last update: Koželuhová Eva, PhDr., Ph.D. (11.10.2018)
|
|
||
Současné pojetí čtenářské pregramotnosti. Psaní - vývoj pojetí písma u dětí, kódování a dekódování, práce s grafikou. Rozvoj porozumění textu. Přechod na ZŠ - požadavky na dítě, metody výuky čtení a psaní. RWCT, čtenářské dílny, čtenářské kostky, projekty na podporu čtenásřtví. Last update: Koželuhová Eva, PhDr., Ph.D. (11.10.2018)
|