|
|
|
||
Theory of Preschool Education II The subject compares the system, aims and content in the educational activities of kindergartens from 1948 to 1990 and in the following period. The sociocentric, pedocentric and convergent essence of an approach to institutional pre-school education are derived from the comparison. It focuses on the documents regarding pre-school education, which arise and become binding after the year 2000. A personality oriented model, as the basis of FEP EE, is explained in its principles as well as in specific description of a teacher's job - respecting the needs of a child, individualisation of pedagogical work. The essence of the school educational programme, class educational programme and individual educational plan is discussed. Methods of pedagogical work (with a focus on educational activities) are explained, with a specific explanation of a pedagogical project, its preparation and realization and contribution to pre-school children. The way of preparing the teacher's work is defined to thematic blocks, situational learning and projects. The output of the subject is a seminar work with a choice of selected topics. The seminar work is to be submitted during the examination period until mid-January.
Last update: Kropáčková Jana, PhDr., Ph.D. (29.10.2019)
|
|
||
Literatura: FONTANA, D. Psychologie ve školní praxi. Praha: Portál, 1997. HELUS,Z. Dítě v osobnostním pojetí. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-628-5. HELUS,Z. Osobnostní pojetí dítěte: Inspirace pro mateřské školy. Poradce ředitelky mateřské školy. 2003, č. 1, s. 34-36. KOŤÁTKOVÁ, S. Dítě a mateřská škola. 2. rozšířené vyd. Praha: Grada, 2014. ISBN 978-80-247-4435-3. KOŤÁTKOVÁ, S. Jak se mateřských škol dotýkaly transformační a kutikulární změny? Pedagogická orientace, roč.24, 2014, s.583-597. ISSN 1211-4669. MANUÁL k přípravě školního (třídního) vzdělávacího programu mateřské školy. Praha: VÚP v Praze, 2005. ISBN 80-87000-01-3. PRŮCHA, J., KOŤÁTKOVÁ, S. Předškolní pedagogika. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0495-4. PRŮCHA, J. Dětská řeš a komunikace. Praha: Grada, 2011. OPRAVILOVÁ, E., GEBHARTOVÁ, V. Rok v mateřské škole. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-703-9. HORÁKOVÁ, S., SUCHOCHLEBOVÁ-RYNTOVÁ, L. Výchova k psychické odolnosti. Praha: Grada, 2008. ISBN 978-80-247-2206-1 Šulová,L.,Zouche-Gaudron,CH. Předškolní dítě a jeho svět. Praha: Karolinum, 2003. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání a Manuály l ŠVO a TVP. VÚP v Praze. webové stránky MŠMT Last update: KOTATKO/PEDF.CUNI.CZ (14.02.2016)
|
|
||
Požadavky na zápočet budou spočívat jednak v aktivní účasti na seminářích, dále na vypracování seminární práce formou krátkého vhledu do zvolené problematiky a zjišťování názorů formou průzkumu u subjektů vztahujících se k vybranému tématu - výběr je možný z několika zadaných témat (úspěšné hodnocení je A,B a neśpěšné, navržené k přepracování označené C). Last update: KOTATKO/PEDF.CUNI.CZ (14.02.2016)
|
|
||
Předmět seznámí s programy/ osnovami pro mateřské školy v letech 1948-1989 a bude analyzovat změny po roce 1990. Tato část kurzu vytvoří základ pro vyvození východisek pro pojetí předškolní výchovy (sociocentrické, pedocentrické a konvergentní). Následovat bude seznámení s národními dokumenty a vzdělávacími materiály podstatnými pro koncipování předškolního vzdělávání. Vysvětlení plurality předškolního vzdělávání v užším i širším pojetí - ŠVP, alternativní programy - s didaktickou transformací naplňování obsahu. Vysvětlí cíle osobnostně orientovaného modelu, jejich formulaci v RVP PV, metody pedagogické práce, uspořádání obsahu pedagogické práce, potřeby dítěte, typy tříd v mateřských školách a další podmínky pro předškolní vzdělávání. Bude otevírat současné změny a problémy předškolního vzdělávání. Last update: KOTATKO/PEDF.CUNI.CZ (19.01.2015)
|