|
|
|
||
The aim of the course is to acquaint students with basic concepts (prevention - diagnostics - intervention - therapy in the context of pre-school children) and basic forms and methods of prevention, intervention and therapy in preschool age. The basic theme is the developmental difficulties of preschool children, which lead to the necessity of pedagogical, special pedagogical and psychological support and intervention directly in the kindergarten environment, familiarization with methods and materials for intervention. Furthermore, the most common problems in pre-school age leading to psychological care in school counseling facilities and clinical workplaces will be discussed. Students will be familiar with the practice of some clinical and counseling psychological facilities involved in psychological care for preschool children.
Last update: Kucharská Anna, doc. PhDr. PaedDr., Ph.D. (19.05.2019)
|
|
||
Cílem kurzu je získání informací o možnostech pedagogicko-psychologické-intervence v předškolním věku, a to jak z hlediska praxe v mateřských školách (intervence učitelky), tak intervence a terapie ve školských poradenských zařízeních a klinických pracovištích. Last update: KUCHARSA/PEDF.CUNI.CZ (23.02.2011)
|
|
||
• Bogdanowitzová, M. - Swierkozsová, J.: Metoda dobrého startu. Ostrava, Kasimo 1998. • Kirbiová, A.: Nešikovné dítě. Dyspraxie a další poruchy motoriky. Praha, Portál 2000. • Matějček: Praxe dětského psychologického poradenství. Praha, SPN 1991. • Matějček: Dítě a rodina v psychologickém poradenství. Praha, SPN 1992 • Matějček: Rodiče a děti. Praha, Avicenum 1986 • Langmeier - Matějček: Psychická deprivace v dětství. Praha, Avicenum 1974. • Riefová, S.: Nesoustředěné a neklidné dítě ve škole. Praktické postupy pro vyučování a výchovu dětí s ADHD. • Říčan a kol.: Dětská klinická psychologie. Praha, Avicenum 1991 (a další vydání) • Sindelarová, B.: Předcházíme poruchám učení. Praha, Portál 1995. • Svobodová, Z. - Kolátorová, H : Hrajeme si s předškoláky. Pracovní listy pro rozvíjení grafomotoriky, myšlení, matematických představ, zrakového vnímání, koncentrace. Praha, PPPP s.r.o. 1995. • Svancarová, D. - Kucharská, A.: Test rizika poruch čtení a psaní u nastupujících školáků. Praha, Scientia 2001. • Vojtík, V. - Machová, J. - Břicháček, V.: Poruchy vývoje dětí a mladistvých a jejich projevy v rodině a ve škole. Praha, SPN 1990. • Třesohlavá, Z. - Černá, M. - Kňourková, M.: Dříve než půjde do školy. Praha, Avicenum 1990. Last update: KUCHARSA/PEDF.CUNI.CZ (21.02.2011)
|
|
||
Studenti zpracovávají seminární práci v rozsahu 8 stran, s bibliografickými odkazy, dle zadaných kritérií: 1. Teoretická práce: možnosti podněcování vývoje předškolního dítěte v té které oblasti (např. řeč, grafomotorika, pozornost aj.) 2. Vypracování intervenčního programu - na základě literárních pramenů, případně doplněno vlastními zkušenostmi a podněty učitelek MŠ 3. Analýza dostupných intervenčních programů (shromáždění informací o programech a jejich srovnání) 4. Kazuistika žáka, u kterého byla realizována podpora vývoje v té které oblasti 5. Překladová práce - intervenční program pro stimulaci vývoje Předmět je ukončen atestem - písemný test. Docházka: max. 3 absence. Last update: KUCHARSA/PEDF.CUNI.CZ (23.02.2011)
|
|
||
Psychologická a pedagogická terapie a intervence (pojem, předmět a cíl) v dětském věku, navazující na preventivní a diagnostické aktivity, specifika v předškolním věku. Vývojové problemy v předškolním věku, vedoucí k pedagogicko-psychologické intervenci a terapii: .
Praxe klinických a poradenských psychologických zařízení, které se na intervenci (pedagogické, speciálně pedagogické, psychologické) u dětí předškolního věku podílejí. Spolupráce mateřských škol s nimi. Principy psychoterapie a užívané konkrétní psychoterapeutické techniky v dětském věku. Last update: KUCHARSA/PEDF.CUNI.CZ (23.02.2011)
|
|
||
Předmět navazuje na kurz Pedagogicko-psychologická diagnostika, který byl realizován ve 2. ročníku. Last update: KUCHARSA/PEDF.CUNI.CZ (21.02.2011)
|