|
|
|
||
The course focuses on stages of human development with emphasis on development in childhood. Students will also learn about children with special needs and their development.
Last update: Sotáková Hana, PhDr., Ph.D. (19.05.2019)
|
|
||
Kurz Vývojová psychologie a variabilita psychického vývoje navazuje na Základy psychologie a Základy vývojové psychologie. Jedná se o kurz reflektující nezbytnost základních informační zdroje o oblasti odchylek ve vývoji pro budoucí učitele mateřských škol. Studenti by měli získat vhled do specifik odlišného vývoje postižených jedinců a získat jakýsi obecný základ pro pozdější budování profesních pedagogických/speciálně pedagogických kompetencí. V současném inkluzivním vzdělávacím systému se stává nezbytným článkem přípravy učitelů. Last update: Sotáková Hana, PhDr., Ph.D. (10.09.2021)
|
|
||
V případě distanční výuky bude výuka probíhat online v určeném čase (nebudeli uvedeno jinak) na platformě Zoom. Aktuální informace obdrží studenti mailem. Last update: Sotáková Hana, PhDr., Ph.D. (13.09.2021)
|
|
||
Předmět bude zakončen písemným testem. Testu předchází splnění skupinového úkolu, který bude specifikován v rámci první přednášky. Last update: Sotáková Hana, PhDr., Ph.D. (10.09.2021)
|
|
||
ODBORNÁ LITERATURA ZÁKLADNÍ BŘICHÁČEK, V. Raný vztah matky s dítětem. In Dunovský. J. a kol. Sociální pediatrie. Pra-ha: Grada, 1999. HADJ MOUSSOVÁ, Z. Postoje učitelů k integraci postižených. Speciální pedagogika, 4, 102 - 115. KERROVÁ, S. Dítě se speciálními potřebami. Praha: Portál, 1997. KOLUCHOVÁ, J. A KOL. Přehled patopsychologie dítěte. Praha: SPN, 1989. MATĚJČEK, Z. Socializační proces. In Dunovský, J. a kol. Sociální pediatrie. Praha: Grada, 1999. MATĚJČEK, Z. Psychologie nemocných a zdravotně postižených dětí. Praha: H+H, 2001. SHEEDYOVÁ-KURCINKOVÁ, M. Problémové dítě v rodině a ve škole. Dítě mimořádně citlivé, vnímavé, tvrdohlavé, aktivní. Praha: Portál, 1998. VÁGNEROVÁ, M. Variabilita a patologie psychického vývoje. Praha: UK, 1993. VÁGNEROVÁ, M. Psychologie problémového dítěte předškolního věku. Praha, HTF 1995. VÁGNEROVÁ, M. Psychologie problémového dítěte školního věku. Praha: HTF UK, 1995. VÁGNEROVÁ, M. Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha: Portál, 1999.
Odborná literatura k jednotlivým typům handicapu či postižení bude doporučována na seminářích, bude zahrnovat naše i zahraniční monografie a časopisecké studie. Studenti se také seznámí se závaznými právními předpisy souvisejícími s inkluzivním vzděláváním http://www.msmt.cz/vzdelavani/1-pravni-predpisy-a-souvisejici-dokumenty Last update: Sotáková Hana, PhDr., Ph.D. (10.09.2021)
|
|
||
1. Základní pojmy psychického vývoje První tématický blok je zaměřen na základní pojmy a principy normality, variability a patologie psychického vývoje. V úvodu to budou spíše obecnější informace, v závěru bude zmiňován současný přístup k terminologii ve školství. Teorie normality, pojetí normality Kritéria normality v dětství
Kritéria normality v dospělosti
Teorie vlivů na vývoj (běžný vs. patologický)? Biologické vlivy vs. spo-lečenské? Jaké mají tyto postoje dopad na přijetí, výchovu a vzdělávání postiženého jedince? Jak je chápou teorie:
Činitelé variability psychického vývoje
Terminologie vývojových obtíží, vývojových poruch v dětském věku dle MNK-11 a DSM-V. Současná terminologie ve školství dle školského zákona a navazujících vyhlášek (zejm. č. 72/2005 Sb. a 73/2005 Sb.): zdravotní postižení, zdravotní znevýhodnění, so-ciální znevýhodnění
2. Rodina postiženého dítěte, rodinný kontext postižení Druhé téma bude sledovat rodinu postižených/znevýhodněných jedinců. Podobně jako je rodina základním prostředím, ve které probíhá vývoj dítěte v normě, je i pro jedince s postižením/znevýhodněním úloha rodiny neopominutelná. Přitom se musí rodina handicapovaných dětí vyrovnávat s celou řadou problémů. Sledovány budou i vazby mezi jednotlivými členy rodiny a případy, kdy je rodina zdrojem obtíží dítěte. Úloha rodiny pro zdravý vývoj dítěte, úloha rodiny pro vývoj postiženého dítěte, pro vývoj dětí s vývojovými odchylkami Úloha dítěte pro rodinu, jak ji naplňuje dítě s vývojovými obtížemi ? postižením? Rodina postiženého dítěte
Systém rodiny s postiženým dítětem
Rodina jako zdroj ohrožení vývoje dítěte (deprivace, subdeprivace, CAN, sociokulturní handicap aj.)
3. Osobnost jedince s postižením Třetí tématický blok se bude věnovat individuálním zvláštnostem jedinců se zdravotním postižením, znevýhodněním, sociálním znevýhodněním. Sledovány budou možnosti plnění vývojových úkolů v jednotlivých vývojových etapách (od časného věku až do dospělosti) i důsledky, které může vývojový problém či postižení přinášet pro formující se osobnost dítěte. Vývoj jedince zdravotním postižením, zdravotním znevýhodněním, sociálními znevý-odněním: vývojové úkoly v oblasti tělesné, psychické, emoční a sociální. Rizika a úskalí vývoje v jednotlivých etapách vývoje vzhledem k typu postižení / znevýhodně-ní. Specifické znaky vývoje jedince s postižením v časném věku, předškolním věku, v mladším školním věku, starším školním věku (puberta, adolescence), časné dospělosti. Vrozené a získané postižení a vliv na vývoj a osobnost postiženého jedince. Sebepojetí jedince s postižením. Formování osobnosti v průběhu socializace, sociální vlivy.
4. Společnost a jedinec s postižením Jedno z témat je věnováno postojům společnosti vůči jedincům s postižením/znevýhodněním. Bude postaveno na mapování posunu v přístupech k jedincům s postižením/znevýhodněním v důsledku změn ve společnosti, pracovat se bude s sociokulturní normou.
5. Vývoj jedince s daným typem postižení Pátému tématu bude věnována značná pozornost a bude tvořit cca polovinu výuky. Postupně se budeme zabývat specifickým průběhem vývoje jedince se daným typem postižení / znevýhodnění, přičemž bude dáván důraz na sociální vlivy (rodina, škola, vrstevnická skupina..). Budou mapovány specifické obtíže a problémy, se kterými se u jedincům s postižením / znevýhodněním v průběhu socializace můžeme setkávat. Sledovány budou také specifické vývojové znaky či zvláštnosti osobnosti jedinců s daným typem postižení. Nebude ani opomenuto vzdělávání, zejm. budou zmiňována pozitiva a negativa průběhu vzdělávání (integrace vs. speciální školství), hledány budou faktory úspěšné integrace do hlavního vzdělávacího proudu. Zabývat se budeme těmito problémy vývoje/postižením/znevýhodněním: poruchy vývoje rozumových schopností, jedinec s mentálním postižením pervazivní vývojové poruchy, poruchy autistického spektra jedinci s tělesným postižením, zdravotní znevýhodněním jedinci se zrakovým postižením jedinci se sluchovým postižením jedinci s poruchou komunikačních schopností specifické vývojové obtíže dětí v oblasti školního výkonu a specifické poruchy chování u dětí školního věku jedinci se sociálním znevýhodněním (sociokulturní handicap, menšiny, sociální vyloučení, žák cizinec aj.) Last update: Sotáková Hana, PhDr., Ph.D. (10.09.2021)
|