SubjectsSubjects(version: 970)
Course, academic year 2024/2025
   Login via CAS
Therapeutic aspects of art education - OB2321A34
Title: Terapeutické aspekty VV II
Guaranteed by: Katedra výtvarné výchovy (41-KVV)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2020
Semester: summer
E-Credits: 2
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:0/2, MC [HT]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: Mgr. Lucie Jakubcová Hajdušková, Ph.D.
Pre-requisite : OB2321A32
Annotation -
Students learn to use creative-expressive methods based on art therapy and critically reflect their own relation to art activities in art education. Students will acquire basic competencies to lead experiential activities and to solve personal and disciplinary problems of pupils. Students learn to use basic psychohygienic and ethical norms of educational work in art education.
Last update: Svatošová Zuzana, Mgr., Ph.D. (29.05.2019)
Aim of the course - Czech

Cílem předmětu je vybavit studenty základními znalostmi z oblasti terapeutických, arteterapeutických a artefiletických metod a dovednostmi k přípravě a vedení artefileticky pojatých výchovně vzdělávacích aktivit.

Last update: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (08.03.2013)
Literature - Czech

CAMPBELLOVÁ, J.: Techniky arteterapie ve výchově, sociální práci a klinické praxi. Praha : Portál, 1998.

JEDLIČKA, R.; KOŤA, J.: Analýza a prevence sociálně patologických jevů u dětí a mládeže. Praha : Karolinum, 1998.

SLAVÍK, J. Artefiletika. In ROESELOVÁ, V. a kol.: Proudy ve výtvarné výchově. Praha : Sarah, 2000, s.50 - 52, 192 - 206.

SLAVÍKOVÁ, V.; SLAVÍK, J.; HAZUKOVÁ, H.: Výtvarné čarování - artefiletika pro předškoláky a mladší školáky. Praha : Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2000.

VANĚK, J. Úvod do estetické zkušenosti. Praha : Vysoká škola ekonomická, Fakulta informatiky, 1997.

Last update: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (08.03.2013)
Teaching methods - Czech

seminář

Last update: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (08.03.2013)
Requirements to the exam - Czech

Aktivní účast min. 70% (vzhledem k sebezkušenostnímu charakteru semináře),

vypracované úkoly zadávané během semestru v portfoliu,

vypracovaná reflektivní bilance a didaktický úkol,

absolvování závěrečného pohovoru.

Last update: Svatošová Zuzana, Mgr., Ph.D. (30.01.2019)
Syllabus - Czech

1. metodická stránka artefileticky pojaté výuky (methodics of artephiletical lesson) - hlavní metodické pojmy a postupy, fáze výuky, vazba na kurikulum

2. teoretická stránka artefileticky pojaté výuky (theory of artephiletical lesson) - obsah zážitku v edukativní situaci, koncept, prekoncept, komunikace, reflexivní dialog, personalizace a enkulturace, rozdíl artefiletiky a arteterapie, umění a artefiletika

3. praktická složka semináře (practical part of the course) - vlastní tvorba a návštěvy galerií nebo muzeí výtvarného umění, reflexe výtvarného zážitku

klíčová slova: výtvarný zážitek, obsah, výraz, reflexe, prekoncept, koncept

Last update: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (08.03.2013)
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html