Art expression in the phylogenesis and ontogenesis. Formation and development of art expression, characteristic features of
art expression and their causes. Stages of development children´s and adolescent´s art expression. Educational aspects of
subject, developement of mind, emotions and morality.
Atistic and psychologic typology.
Crisis of art expression in the period between childhood and adolescention ? art education, confrontation with reality,
discovering of art system.
Personal, individual and cultural contexts.
Last update: KITZL8AP (24.02.2015)
Výtvarný projev ve fylogenezi a ontogenezi. Vznik a vývoj výtvarného projevu, jeho charakteristické rysy a jejich příčiny.
Stadia vývoje výtvarného projevu dítěte a dospívajícího.
Výchovné a vzdělávací aspekty předmětu, rozvoj rozumových, citových a morálních dispozic dítěte.
Výtvarná, psychologická a umělecká typologie.
Překlenutí tzv. krize výtvarného projevu v období mezi dětstvím a dospíváním - výtvarná výchova, setkávání se
skutečností, objevování a poznávání možností vizuálního vyjádření. Osobnostní, individuální a kulturní kontexty.
Aim of the course -
Last update: KITZL8AP (20.02.2013)
Goals of subject:
Knowledge and understanding of regularity genesis and line of children´s art display, its stadiums, characteristical features and its causes and meanings of children´s art for childrenś healthy development.
Last update: KITZL8AP (20.02.2013)
Cíle předmětu:
Poznání a pochopení zákonitostí vzniku a vývoje dětského výtvarného projevu, jeho stádií, charakteristických rysů a jejich příčin a významu dětského výtvarného projevu pro zdravý rozvoj dítěte.
Literature -
Last update: KITZL8AP (13.01.2015)
* Literatura/ literature: BABYRÁDOVÁ, H.: Symbol v dětském výtvarném projevu. MU, Brno 1999. FULKOVÁ, M.: Diskurs umění a vzdělávání. H + H Praha, 2008. HAZUKOVÁ, H., ŠAMŠULA, P.: Didaktika výtvarné výchovy I. UK Praha - Ped F, 2005. PIAGET, J. : Psychologie dítěte. Portál, Praha 1997 READ, H. Výchova uměním. Praha : Odeon, 1967. ROESELOVÁ, V. Didaktika výtvarné výchovy V. Praha : UK Praha Ped F, 2001. ROESELOVÁ, V. Linie, barva a tvar ve výtvarné výchově. Praha : Sarah, 2004. SLAVÍK, J.: Kapitoly z výtvarné výchovy I. Zkušenost, dialog a koncept. Ped F UK Praha 1993. UŽDIL, J.: Výtvarný projev a výchova. SPN, Praha 1976.
Last update: KITZL8AP (21.02.2015)
BABYRÁDOVÁ, H.: Symbol v dětském výtvarném projevu. MU, Brno 1999. FULKOVÁ, M.: Diskurs umění a vzdělávání. H + H Praha, 2008. HAZUKOVÁ, H., ŠAMŠULA, P.: Didaktika výtvarné výchovy I. UK Praha - Ped F, 2005. PIAGET, J. : Psychologie dítěte. Portál, Praha 1997 READ, H. Výchova uměním. Praha : Odeon, 1967. ROESELOVÁ, V. Didaktika výtvarné výchovy V. Praha : UK Praha Ped F, 2001. ROESELOVÁ, V. Linie, barva a tvar ve výtvarné výchově. Praha : Sarah, 2004. SLAVÍK, J.: Kapitoly z výtvarné výchovy I. Zkušenost, dialog a koncept. Ped F UK Praha 1993. UŽDIL, J.: Výtvarný projev a výchova. SPN, Praha 1976.
Teaching methods -
Last update: KITZL8AP (21.02.2015)
lecture 2 /seminar 0
Last update: KITZL8AP (21.02.2015)
přednáška
Requirements to the exam -
Last update: KITZL8AP (20.02.2013)
Demands to controle:
Examination:
First part of exam is prezentation and critical reflection of semestral work. Examination has colocvial character. Concret demands to examination will be made from theoretical base of subject.
Last update: PhDr. Leonora Kitzbergerová, Ph.D. (30.01.2017)
* Požadavky ke kontrole: * Zkouška: První částí zkoušky je písemný test ověřující úroveň vědomostí a orientaci posluchačů v tématu. Součástí ústní zkoušky bude hodnocení semestrální práce na zadané téma. Zkouška má kolokviální charakter. Hodnocena bude znalost a reflexe prostudované literatury, schopnost prezentace vlastních poznatků a názorů, kritická reflexe názorů ostatních studentů a reflexe názorů vlastních. Konkrétní požadavky ke zkoušce budou vytvořeny z teoretického obsahu předmětu.
Syllabus -
Last update: KITZL8AP (21.02.2015)
* Key words: Art display, drewing, painting, sculpturing, onthogenesion, fylogenesion. Stadiums, characteristical features, typology. * sylabus: Art expression in the phylogenesis and ontogenesis. Formation and development of art expression, characteristic features of art expression and their causes. Stages of development children´s and adolescent´s art expression. Educational aspects of subject, developement of mind, emotions and morality. Artistic and psychologic typology. Crisis of art expression in the period between childhood and adolescention - art education, confrontation with reality, discovering of art system. Personal, individual and cultural contexts.
Last update: KITZL8AP (05.05.2015)
* Klíčová slova: Výtvarný projev, kresba, malba, modelování, ontogeneze, fylogeneze. Stádia, charakteristické rysy, typologie. * sylabus: Výtvarný projev ve fylogenezi a ontogenezi. Vnik a vývoj výtvarného projevu, jeho charakteristické rysy a jejich příčiny. Stadia vývoje výtvarného projevu dítěte a dospívajícího. Výchovné a vzdělávací aspekty předmětu, rozvoj rozumových, citových a morálních dispozic dítěte. Výtvarná, psychologická a umělecká typologie. Překlenutí tzv. krize výtvarného projevu v období mezi dětstvím a dospíváním - výtvarná výchova, setkávání se skutečností, objevování a poznávání možností výtvarného vyjadřování. * Osobnostní, individuální a kulturní kontexty.
Course completion requirements - Czech
Last update: PhDr. Leonora Kitzbergerová, Ph.D. (08.11.2019)