|
|
|
||
Interpretation of an artwork. The work of art as a specific visual and cultural text. Designing of educational programme and
testing of its particular elements. Reflection and evaluation. Educational programme and empirical spectatorship in the
gallery and in the public spaces. Visual and cultural literacies as basic professional competencies of an art education
teacher.
Last update: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (19.01.2009)
|
|
||
Attainment target:
To be able to reflect notions of an image and its functions in contemporary culture. Critical reflecting of portfolio developments and constructing a concept of different approaches to gallery education. Improving of a previous educational model for a particular cultural artefact, designing and editing of educative materials for the gallery and museum of art. Testing with collaboration of partner schools and partner galleries/museums.
Last update: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (19.01.2009)
|
|
||
BRYSON, N. (1997) Umění v kontextu. In KESNER, L. (ed.) (1997) Vizuální teorie. Praha : H & H, 1997. ISBN 80-86022-17-X. DIDI-HUBERMAN, G.: Před časem.. Společnost pro odbornou literaturu. Barrister and Principal, o.s., 2008. ISBN 978-80-87029-41-1. FILIPOVÁ, M., RAMPLEY, M. (Eds.) Možnosti vizuálních studií. Obrazy-texty-interpretace. Společnost pro odbornou literaturu, Barrister and Principal, o.s., a Brno, MU, Filozofická fakulta, Seminář dějin umění, 2007. ISBN 978-80-87029-26-8. FULKA, J.: Fantasma a referent. Dvě interpretace lesa u Botticelliho. In NOVOTNÝ, J. (ed.) Člověk mezi rozprostraněností a krajinou. Studie k rozmanitosti chápání prostoru. Praha: Vita intellectiva, 2008. ISBN 978-80-87258-04-0 FULKOVÁ, M.: Diskurs umění a vzdělávání. Praha: Nakladatelství H&H, 2008. ISBN 978-80-7319-076-7 FULKOVÁ, M.; STRAKER, A.; JAROS, M.: The Empirical Spectator and Gallery Education. The International Journal of Art and Design Education. 2004, 23, č. 1, str. 4-16. ISSN 1476-8062 FULKOVÁ, M.: Děti nevyrůstají v galeriích. Diskurs empirického diváka. In Šupšáková, B. Vizuálna kultúra a umenie v škole. Digit, Bratislava, 2004. Str. 151 - 178. ISBN 80-968441-1-3 FOUCAULT, M.: Diskurs, autor, genealogie. (Překlad Horák, P.) Praha: Nakladatelství Svoboda, 1994. FULKOVÁ, M., KITZBERGEROVÁ, M.: Edukativní programy pro Galerii Rudolfinum 1998 - 2008. FULKOVÁ, M.; TIPTON, T.: A (Con)text for New Discourse as Semiotic Praxis. The International Journal of Art and Design Education, 2008, 27, č. 1. ISSN 1476 - 8062 HALL, F.: Co se stalo s postmodernismem. In Labyrint, č. 3-4, 1998 HANÁKOVÁ, P.(ED.): Výzva perspektivy. Obraz a jeho divák od malby quattrocenta k filmu a zpět. Praha: Academia, 2007. ISBN 978-80-200-1625-6 HAWKES, T.: Strukturalismus a sémiotika. Brno, Host, 1999. ISBN KESNER, L. ml.: Muzeum umění v digitální době. Vnímání obrazů a prožitek umění v soudobé společnosti. Praha, Argo a Národní galerie, 2000. ISBN 80-7035-155-1 (NG) KESNER, L. (ed.): Vizuální teorie. Současné angloamerické myšlení o výtvarných dílech. Praha, H+H, 1997. ISBN 80-86022-17-X VÁŠA, O.: Apokalyptické krajiny Herculese Segherse. Mezi předjímáním smyslu a katastrofou. In NOVOTNÝ, J. (ed.) Člověk mezi rozprostraněností a krajinou. Studie k rozmanitosti chápání prostoru. Praha: Vita intellectiva, 2008. ISBN 978-80-87258-04-0
Last update: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (19.01.2009)
|
|
||
seminar Last update: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (19.01.2009)
|
|
||
Evaluation:
Continual assesment of reflective journals and visual portfolio, submission of pilot studies on a chosen theme. Testing of particular educative model, its didactic analysis. Reflective teaching.
Last update: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (19.01.2009)
|
|
||
Syllabus:
Improving an understanding of notions of visual and cultural theories: influence and power of discursive formations, discourses of school and gallery discursive practice (discourse of images) as constitutive agents in social field. Empirical spectator as an agent of signification and meaning, post-structural and semiotic influences in understanding of the cultural text/context.
Last update: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (19.01.2009)
|