The mission of the Computer Graphics course is to achieve the student's understanding of basic principles and methods of processing graphic data on the computer, thus creating conditions for effective creative work with graphic tools, and through them with the graphics information on computer. At the same time, is the mission of course to induce basic theoretical background and competence to further develop of students in the direction of 3D graphics, multimedia applications and authorial approach to the use of graphic data in different types of documents. Objective of the course Computer Graphics is in mastering the knowledge and activities in the field of computer graphics related to managing working with graphical data and the use of graphic information with the support of computers, including knowledge of the various ways of acquiring and editing of graphic data and characteristics of the corresponding facilities and programs. The course content focuses on relevant theoretical foundations of computer graphics from the computer science, physics, biology and psychology, principles and algorithms of processing graphic data on the computer and its features, specifications, options, types and sources of image data, processing colors, types and properties of graphic formats , application of bitmap and vector graphics, hardware for processing and graphics programs for creating and processing graphics.
Last update: RAMBO/PEDF.CUNI.CZ (22.11.2009)
Posláním předmětu Počítačová grafika je docílit u studentů pochopení základních principů a způsobů zpracování grafických dat na počítači, a tak vytvořit předpoklady pro efektivní tvůrčí práci s grafickými nástroji a jejich prostřednictvím s grafickými informacemi na počítači. Současně je posláním předmětu navodit základní teoretické a kompetenční zázemí pro další rozvoj ve směru 3D grafiky, multimediálních aplikací a autorského přístupu k využití grafických dat v různých typech dokumentů.
Cíl předmětu Počítačová grafika spočívá v osvojení příslušných poznatků a činností z oblasti počítačové grafiky vztahujících se ke zvládnutí práce s grafickými daty a využívání grafických informací s podporou počítače, včetně poznání různých způsobů získávání a úpravy grafických dat a charakteristik příslušných zařízení a programů.
Obsahově se předmět orientuje na relevantní teoretické základy počítačové grafiky z oblasti informatiky, fyziky, biologie a psychologie, principy a algoritmy zpracování grafických dat na počítači a jejich vlastnosti, specifika, možnosti, druhy a zdroje grafických dat, zpracování barvy, typy a vlastnosti grafických formátů, aplikace bitmapové a vektorové grafiky, technické vybavení pro zpracování grafiky a programy pro tvorbu a zpracování grafiky.
Literature - Czech
Last update: RAMBO/PEDF.CUNI.CZ (21.09.2011)
FOLEY, J., D. Computer graphics - principles and practice. Addison-Wesley Publishing, 2005.
FRASER, B., MURPHY, CH., BUNTING, F. Správa Barev. Brno : Computer Press, 2004.
KOLINGEROVA, I. Krásy počítačové grafiky : Počítačová podpora kreativity Dostupné z URL: < http://iason.zcu.cz/~kolinger/vyukaZCU.html#KPG > : < http://iason.zcu.cz/~kolinger/vyukaZCU.html#POKR >
LONG, B. Complete Digital Photography. Hingham : Charles River Media, 2004.
MURRAY, J.D., vanRYPER, W. Encyklopedie grafických formátů I, II. Brno : Computer Press, 2005.
NAVRÁTIL. P. Počítačová grafika a multimédia. Praha : Computer Media, 2007.
ŘÍHOŠEK, T. Webová grafika. Brno : Computer Press, 2003.
TŮMA, T. Počítačová grafika a design. Brno : Computer Press, 2007.
ŽÁRA, J. a kol. Moderní počítačová grafika. Brno : Computer Press, 2005.
3DGRAFIKA.CZ : Server o problematice 3D grafiky a digitálních médií. Dostupné z URL: < http://3dgrafika.cz// >.
Centre of Computer Graphics and Data Visualisation. Dostupné z URL: < http://herakles.zcu.cz/education/zpg/cviceni.php >.
DIGINEFF : Server o digitální fotografii a počítačové grafice. Dostupné z URL: < http://www.digineff.cz/ >.
GRAFIKA ON-LINE : Server o počítačové grafice a digitální fotografii. Dostupné z URL: < http://www.grafika.cz/ >.
On-Line Computer Graphics Notes. Dostupné z URL: < http://graphics.idav.ucdavis.edu/education/GraphicsNotes/homepage.html >.
Počítačová grafika. Dostupné z URL: < http://ruzin.fei.tuke.sk/predmety/pg/ >.
Materiály k výuce předmětu na serveru MOODLE. Dostupné z URL: < http://moodle.pedf.cuni.cz/ >.
Textové materiály, prezentace a grafické soubory distribuované v průběhu semestru.
Syllabus -
Last update: RAMBO/PEDF.CUNI.CZ (22.11.2009)
THEORETICAL FOUNDATIONS OF COMPUTER GRAPHICS
Analytical and computational geometry in computer graphics, physical properties of light, perceptual properties of light, the light and color perception, color spaces and color models
GRAPHIC DATA
Bitmap data, color attribute, bit attribute, vector data
CHARACTERISTICS OF THE DIGITAL IMAGE
Image resolution, interpolation, geometric transformations, sampling and alias, antialiasing, expression of colors , direct color and process color, color transformation, dithering, image brightness, histogram, gamma, transformation of luminance scale
GRAPHIC FILES AND FORMATS
Types and characteristics of image formats, data compression and compression algorithms and their properties, raster formats, vector formats, metaformats
CREATING AND PROCESSING OF GRAPHICS
Acquisition of graphic data, the sensor elements light sensitive, scanners, digital photos, programs for creating and processing of graphics, graphic accelerators, development, standards, basic parameters, monitors, projectors, printers
WORK WITH BITMAP AND VECTOR GRAPHICS EDITOR
Available tools and features of the program, options for creating bitmap graphics, basics of creating vector objects, user settings, work with layers, styles and templates, import, archive files, export, conversion, calibration, printing
WORKING WITH GRAPHICS
Editing and conversion of graphic files, scanning image masters, scanning, digital photo, OCR, creating animated GIF sequences, color separation, prepress, printing
FOUNDATIONS OF 3D GRAPHICS
3D object representation, geometric transformations, projections, projection matrix, parallel projection, central projection, light, illumination models, light sources, shadows, textures, types of mapping, shadow maps, light maps
Last update: RAMBO/PEDF.CUNI.CZ (21.09.2011)
TEORETICKÉ ZÁKLADY POČÍTAČOVÉ GRAFIKY
· Vývoj a směry zpracování grafických informací na počítači
· Aplikace počítačové grafiky, vizualizace
· Zpracování grafické informace, analytická a výpočetní geometrie v počítačové grafice, technické a programové vybavení pro zpracování grafiky
· Fyzikální a percepční vlastnosti světla, jas, odstín, sytost, světlost, barevná teplota
· Pojem barvy, vnímání světla zrakem, rozlišovací schopnost oka, vnímání jasu, vnímání barev, barevný kontrast
· Barevné prostory, chromatický diagram, gamut lidského vidění, způsoby vyjádření odstínu barvy, barevné modely, hlavní druhy barevných modelů
GRAFICKÁ DATA
· Druhy a zdroje grafických dat
· Metody popisu grafických dat, metoda rastrového popisu, metoda vektorového popisu