SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Special Education - Individuals with Physical Handicap II - OB2318315
Title: Sppg znevýhodněného člověka s TP II.
Guaranteed by: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2021
Semester: summer
E-Credits: 5
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:2/1, Ex [HT]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: doc. PaedDr. Vanda Hájková, Ph.D.
Co-requisite : OB2318314
Pre-requisite : OB2318305
Interchangeability : OB2318112
Is co-requisite for: OB2318341
Is pre-requisite for: OB2318319
Is interchangeable with: OB2318112
Annotation -
Last update: MLCKOVA/PEDF.CUNI.CZ (08.03.2010)
Classes are divided into four thematic blocks: 1. Central motor impairments within special education - appearance, etiology, symptomatology, classification, communication, educational aspects [Cerebral palsy, clinical symptoms, classification, psychosocial impacts and educational aspects] 2. Congenital developmental disorders - incidence, conception factors, psychosocial aspects [craniosynostosis, craniostenosis, limb deficits, neural duct anomaly, viscous congenital developmental disorders - appearance, symptomatology, types, pursuing and recording] 3. Severe physical impairment - communication, facilitation [origin and development of severe and multiple impairment, basal stimulation, activation, handling] 4. Health disadvantage within special education - typology of malfunctions and their psychosocial results [epilepsy, diabetes mellitus, multiple sclerosis, attack conditions of their etiology, pain, dietetic arrangements, regime arrangements, family with ill member, health disadvantage at school]
Literature - Czech
Last update: HAJKOVAV/PEDF.CUNI.CZ (16.02.2016)



  • HÁJKOVÁ,V. Podpora  speciálních vzdělávacích potřeb žáků se zdravotním  znevýhodněním, PedF UK, Praha, 2008
  • HÁJKOVÁ, V.( ed.): Bazální stimulace, aktivace a komunikace v edukaci žáků s kombinovaným postižením. EPOCHA & Somatopedická společnost: Praha 2009
  • HÁJKOVÁ , V., STRNADOVÁ , I. ( eds.): Zředěný život. Léčebné, psychosociální a vzdělávací aspekty progresivních onemocnění. EPOCHA & Somatopedická společnost: Praha 2011
  • JANKOVSKÝ, J Ucelená rehabilitace dětí s tělesným a kombinovaným postižením. TRITON 2006
  • MICHALÍK, J. a kol. Metodika práce s žákem se vzácným onemocněním Studio Press, s.r.o. a Společnost pro MPS, 2012
  • VÍTKOVÁ, M.  Somatopedické aspekty.Brno: Paido, 2006.

 

Course completion requirements - Czech
Last update: doc. PaedDr. Vanda Hájková, Ph.D. (01.02.2018)

Zvládnutí zkouškového testu na 85%. Možnost 2 oprav.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html