SubjectsSubjects(version: 964)
Course, academic year 2024/2025
   Login via CAS
Introduction to Study of Health Education - OB2317101
Title: Úvod do studia výchovy ke zdraví
Guaranteed by: Katedra pedagogiky (41-KPG)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2016
Semester: winter
E-Credits: 2
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:0/1, C [HT]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: PhDr. Jaroslava Hanušová, Ph.D.
Is pre-requisite for: OB2317114, OB2317111, OB2317112, OB2317123, OB2317113, OB2317152
Is interchangeable with: OKB2317001
Annotation -
The course presents the basic paradigms of health promotion and health care. It defines the concept of health literacy and its development priorities. Based on the WHO Health 2020 as the framework of European health policy for the 21st century.
Last update: Čeledová Libuše, doc. MUDr., Ph.D. (27.08.2014)
Aim of the course -

The aim of the course is to introduce students  of health education, motivate them to actively focus on issues of human health in terms of European health strategy and health education issues in the context of education and training.

Last update: Čeledová Libuše, doc. MUDr., Ph.D. (27.08.2014)
Literature - Czech

1.    ČELEDOVÁ, L., ČEVELA, R. Výchova ke zdraví. Vybrané kapitoly. 1.vyd. Praha: Grada Publishing. 2010, s. 127. ISBN 978-80-247-3231-8.

2.    ČEVELA, R., ČELEDOVÁ, L., KALVACH, Z. , HOLČÍK ,J., KUBŮ,P. Sociální gerontologie. Východiska ke zdravotní politice a podpoře zdraví ve stáří 1.vyd. Grada Publishing. 2014, s. 240. ISBN 978-80-247-4544-2

1.    HOLČÍK, J.; ŽÁČEK, A., KOUPILOVÁ, I.. Sociální lékařství. Brno: LF MU. 2011 ISBN 978-80-87192-15-3

2.    MACHOVÁ, J., KUBÁTOVÁ, D. a kol. Výchova ke zdraví. Praha:Grada Publishing. 2011. s. 296. ISBN 978-80-247-2715-8

3.    VURM, V. a kol. Vybrané kapitoly z veřejného a sociálního zdravotnictví. 1. vyd. Praha: Triton, 2007. 125 s. ISBN 978-80-7254-997-9.

4.    WALTEROVÁ, E. (ed.) Úloha školy v rozvoji vzdělanosti. 1. a 2. díl. Brno : Paido, 2004, 259 s. ISBN 80-7315-083-2

5.    ZVÍROTSKÝ, M. Úvod do zdravotní gramotnosti pro pedagogiky. Učební texty pro studenty pedagogických oborů. Praha: UK PedF. 2009. s. 80. ISBN978-80-7290-431-0.

Last update: Kovaříková Miroslava, PhDr., Ph.D. (09.10.2016)
Requirements to the exam - Czech

Zápočet bude udělen na základě výsledků zápočtového testu.Test obsahuje uzavřené i otevřené otázky. Minimální úspěšnost 75 %. 

Last update: Kovaříková Miroslava, PhDr., Ph.D. (09.10.2016)
Syllabus -
  1. The basic determinants of health and their possible interactions.
  2. Health literacy; concept; models; development.
  3. The ways of education to health care, the value of health.
  4. Informational base for health promotion, information literacy.
  5. Role of the teacher in the process of health promotion; empowerment; governance.

 

Last update: Čeledová Libuše, doc. MUDr., Ph.D. (27.08.2014)
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html