Last update: PhDr. Magdalena Saláková, Ph.D. (31.10.2019)
A study of the development of western music. Emphasis will be placed on developing a thorough knowledge of music literature. The objective of History of Music I-IV is for the student to gain an understanding of the development of western music from the earliest known sources until the present day. The course will include the study of both sacred and secular music in all genres. It will place a strong emphasis on listening to and identifying various styles of music. Upon successful completion of the course, students will be expected to:
• Demonstrate a basic knowledge of significant composers and works related to Western music of 20th century
• Apply understanding of stylistic trends through aural recognition and analysis of representative works
• Identify the various genres of music and trace their development through the major historical periods
• Understand and describe the development of instruments throughout music history
• Analyze representative works and evaluate how music was shaped by broad political, cultural, and economic trends and by the values of the society that produced it
Last update: PhDr. Magdalena Saláková, Ph.D. (26.02.2019)
Pokračování čtyřsemestrální přednášky, která se snaží zprostředkovat ucelený pohled na hlavní etapy dějin evropské hudby z hlediska vývoje hudebního myšlení a hudebních stylů, kompozičních technik a hudebních druhů a forem. Výuka celé přednášky je realizována ve dvou letech studia a je rozvržena následovně: jeden semestr je věnován hudbě evropského středověku a renesance (do roku 1600), jeden semestr hudbě období baroka a klasicismu (1600-1800), jeden semestr hudbě 19. století a jeden semestr hudbě 20. století. V rámci přednášek a cvičení jsou zahrnuty ukázky vybraných nahrávek hudební tvorby příslušných historických období, celá díla a proposlouchání předepsaných ukázek spadají do samostudia studentů.
Dějiny hudby dvacátého století
Pojetí přednášek je založeno na zdůraznění věcných přesahů látky do kulturně-historických souvislostí na jedné straně (hudba jako sociální fakt) a na její didaktickou aplikaci na straně druhé (hudba jako integrální součást vzdělání a výuky). Na analýzách typických děl předních skladatelů bude demonstrována slohová individuace, typická pro hudbu dvacátého století.
Literature - Czech
Last update: PhDr. Magdalena Saláková, Ph.D. (26.02.2019)
Povinná četba - podklad pro psané reflexe:
Ross, Alex: The Rest is Noise (český překlad Zbývá jen hluk, Praha : Argo : Dokořán 2011). Převážně beletristické zpracování látky z hudebních dějin 20. století od amerického hudebního kritika (píšícího pro The New Yorker a New York Times), a to s aparátem audio ilustraci ke knize na internetu.
Doporučená literatura:
Michels, Ulrich, dtv-Atlas zur Musik. Tafeln und Texte. Bärenreiter Verlag 1977 (český překlad: Encyklopedický atlas hudby. Praha : NLN, Nakladatelství Lidové noviny 2000). Použít jako přehledný informační faktografický materiál.
Stravinskij, Igor, Kronika mého života. Praha : Orbis 1937
Janáček, Leoš, Pohled do života i díla. Uspořádal Adolf Veselý. Praha : Fr. Borový 1924
Martinů, Bohuslav: 1938-1945. Praha : Hudební matice Umělecké besedy 1947 (přetisk: Domov, hudba a svět, Praha : SHV 1968)
Novák, Vítězslav, O sobě a o jiných. Praha : Supraphon 1970
Hanuš, Jan, Labyrint svět. Praha : Odeon 1996
ad. viz dejinyhudby.blogspot.com
Requirements to the exam - Czech
Last update: PhDr. Magdalena Saláková, Ph.D. (26.02.2019)
LS je uzavřen zápočtem a zkouškou.
Zápočet po LS bude udělen za
1) min. 70% docházky
2) psané reflexe na dvě samostatně vybrané kapitoly z knihy Alex Ross: The Rest is Noise / Zbývá jen hluk. Reflexe bude velice stručně zmiňovat obsah kapitoly + zaměří se na zarážející / zajímavé / diskutabilní otázky a problémy tématu. Přinese vlastní pohled na věc a vhled do tématu. Celkový rozsah min. 2 normostrany.
Ross, Alex: The Rest is Noise (český překlad Zbývá jen hluk, Praha : Argo : Dokořán 2011).
aparát audio ilustraci ke knize na internet
Zkouška na konci LS
sestává z písemné části (= testu), který opět zahrnuje i poslechovou část a z ústní zkoušky. V ústní části zkoušky zodpoví uchazeč/ka vždy jednu otázku z obou historických období daného roku výuky. Otázky se losují. K ústní zkoušce předloží uchazeči a uchazečky soupis prostudované odborné literatury (min. 8 položek) a soupis proposlouchané hudby. Soupis literatury by měl zahrnovat kromě výběru z doporučených souborných pojednání dále minimálně po dvou monografických pracech ke každému z uvedených hudebně historických období podle vlastního výběru uchazeče či uchazečky. Soupis proposlouchané hudby by měl obsahovat nejméně 20 položek (titulů = CD).
Syllabus - Czech
Last update: PhDr. Magdalena Saláková, Ph.D. (26.02.2019)
1) Změny na přelomu století (impresionismus, Strauss, rozpad tonality...) 2) Druhá vídeňská škola (Schönberg, Berg, Webern) 3) „neoklasicismus“, „neofolklorismus“ (I. Stravinskij, B. Bartók a další) 4) Paříž mezi dvěma světovými válkami (E. Satie, Pařížská šestka a další) 5) Hudba a politika (Hindemith, Weil, Šostakovič, Prokofjev) 6) Serialismus (Messiaen, Boulez, Stockhausen, Nono)
+ dle časových možností vybrané kapitoly z:
7) Chance, aleatorika, témbrová hudba (Cage, Ligeti, Lutoslawski, Penderecki) 8) Elektronická hudba (Varèse, Schaeffer, Henry, Stockhausen etc.) 9) Vokální hudba a hudební divadlo (Ligeti, Berio, Nono, Kagel etc.) 10) Minimalismus (Young, Riley, Reich, Glass etc.) 11) Česká hudba 2. poloviny 20. století (Kabeláč, Klusák, Kopelent, Fišer, Sommer, Lukáš, Eben, Agon etc.) 12) Neoromantismus a polystylovost (Górecki, Schnittke, Gubajdulina, Pärt etc.)