|
|
|
||
Comprehensive analysis of the compositions according to the principles of analysis of art. The analysis is focused on musical means, on their relations and expression and their mutual relations as well as other works traceable contexts (historical, social, creative, interpretive, critical).
Last update: Nedělka Michal, prof. PaedDr., Dr. (02.01.2018)
|
|
||
Acquiring knowledge and skills in analyzing complex compositions and analytical interpretation with regard to their application in music education, in journalism and music popularization activities. Last update: Nedělka Michal, prof. PaedDr., Dr. (02.01.2018)
|
|
||
Analytical communicative output in the form of audience (in the workshop). Last update: Nedělka Michal, prof. PaedDr., Dr. (02.01.2018)
|
|
||
HATRÍK, J. Percepcia ako základ a východisko pre analýzu hudobného diela. In: Metódy analýzy a interpretácie hudby z historického a systematického aspektu, I. Bratislava : VŠMU, 1997, s. 25 - 34. ISBN 80-85182-51-3. HURNÍK, I.; JŮZL, M.; NAVRÁTIL, M. O analýze hudebních skladeb z hlediska potřeb všeobecné hudební výchovy a popularizace. Hudební rozhledy, 1972, roč. XXV, č. 1, s. 26 - 36. JANEČEK, K. Melodika. 1. vyd. Praha : Státní nakladatelství krásné literatury, hudby a umění, 1956. 203 s. JANEČEK, K. Tektonika. 1. vyd. Praha - Bratislava : Supraphon, 1968. 244 s. JIRÁNEK, J. Úvod do historie hudební analýzy a teorie sémantické hudební analýzy. 1. vyd. Praha : SPN, 1991. 55 s. KULKA, J. aj. Komplexní analýza uměleckého díla. 1. vyd. Praha : SPN, 1988. 93 s. MÜHE, H. Musikanalyse. 2. vyd. Leipzig : VEB Deutscher Verlag für Musik, 1978. 240 s. ISBN 3-370-00078-4. GRIGOR´EVA, G. Analiz muzykaľnych proizveděnij. Rondo v muzyke XX veka. 1. vyd. Moskva : Muzyka, 1995. 91 s. ISBN 5-7140-0615-1. NEDĚLKA, M. Z odkazu žáků Pavla Bořkovce. 1. vyd. Praha : Univerzita Karlova - Pedagogická fakulta, 2001. 121 s. ISBN: 80-7290-041-2. RISINGER, K. Nauka o hudební tektonice XX. století. 1. vyd. Praha : AMU, 1998. 573 s. ISBN 80-8583-34-1. ŠTĚDROŇ, M. Základy mikrotektoniky (9 analýz). 1. vyd. Brno : Masarykova univerzita - Filozofická fakulta, 1991. 102 s. ŠTĚDROŇ, M. Základy polymelodiky (12 analýz). 1. vyd. Brno : Masarykova univerzita - Filozofická fakulta, 1992. 143 s. TICHÝ, V. Hudební analýza jako stimul a nástroj rozvoje kreativity. In: Olomoucké jarní muzikologické konference, Olomouc : Univerzita Palackého - Pedagogická fakulta, 2000, s. 13 - 18. ISBN 80-244-0181-9. TICHÝ, V. Úvod do studia hudební kinetiky. 1. vyd. Praha : AMU, 1992. 175 s. ISBN 80-85467-07-0. ZENKL, M. Existují nové tektonické principy? In: Živá hudba, IX. Praha : AMU, 1986, s. 143 - 148. Last update: Nedělka Michal, prof. PaedDr., Dr. (02.01.2018)
|
|
||
Aktivní účast v seminářích, analytický výstup v komunikativní formě s obecenstvem (v semináři). Last update: Nedělka Michal, prof. PaedDr., Dr. (02.01.2018)
|
|
||
A. Postup obecné komplexní analýzy 1. Stručná historie analýzy uměleckého díla 2. Specifika analýzy hudebního díla 3. Komplexní analýza hudebního díla jako proces:
1 Vnímání a prvotní popis díla: 1.1 Vnímání bez analytické intence 1.2 Estetický dojem na základě prožitku 1.3 Narativní popis
2 Příprava analýzy: 2.1 Obecná historiografická příprava 2.2 Umělecko-historická příprava: a) biografie a psychologie tvůrce, b) autorský a tvůrčí kontext, c) estetický program tvůrce, d) analýza tvůrčí metody, e) umělecko-historický kontext, f) filozoficko-estetické koncepce období, g) společensko-kulturní kontext, h) recepční kontext a ohlas díla, i) jiné pokusy o analýzu díla.
2.3 Sémiotická příprava 2.4 Archetypová příprava
3 Parciální analýzy: 3.1 Parametrická 3.2 Tektonická: a) morfologicko-syntaktická, b) strukturně funkcionální.
3.3 Sémantická 3.4 Obsahová 3.5 Formová 3.6 Stylistická 3.7 Genealogická 3.8 Genologická 3.9 Sociálně pragmatická
4 Komplexní popis díla v dimenzi tvůrce - artefakt - příjemce 5 Komplexní interpretace díla 6 Komparace s jinými uměleckými díly 7 Kritické zhodnocení a zařazení uměleckého díla do kulturně histiorického kontextu
B. Aplikovaná analýza ve školské a mimoškolní hudební výchově 1. Nalezení společného jmenovatele skladby: dominující výrazový prostředek, autorský záměr, určení díla 2. Hledání vztahů výrazových prostředků ke společnému jmenovateli 3. Analýza výrazových prostředků 4. Sémantická analýza na základě hudební zkušenosti v triádě zážitek – prostředek – význam (co, jak a proč v hudbě působí).
Last update: Nedělka Michal, prof. PaedDr., Dr. (02.01.2018)
|