Last update: PhDr. Tamara Bučková, Ph.D. (16.05.2019)
The analysis will focus on various aspects of thematic, compositional, linguistic and media components of literary works with regard to their possible use in teaching German as a foreign language. The course will pay attention to the prose, poetry and drama of the 20th century and German-Czech literary relations(e.g. Zdeňka Becker, Franz Kafka, Egon Erwin Kisch, Gudrun Pausewang, Otfried Preussler, Peter Härtling). Course is taught in German.
Last update: PhDr. Tamara Bučková, Ph.D. (16.05.2019)
Analýza textů se zaměří na dílčí fenomény reprezentující zajímavé aspekty děl z pohledu jejich tematické (např. aspekt genderu, autobiografické motivy, fantazie jako součást tvůrčí metody) nebo strukturní či jazykové komponenty. Předmětem analýz se stanou zejména díla druhé poloviny 20. a začátku 21. století. V kurzu budou zastoupeny všechny literární druhy a to v podobě rozličných žánrů. V obsahové náplni kurzu budou zohledněny také meziliterární vztahy - tvorba autorů majících zvláštní vazbu na českou kulturu (např. Zdeňka Becker, Franz Kafka, Egon Erwin Kisch, Gudrun Pausewang, Otfried Preussler, Peter Härtling). Další texty podle výběru studentů.
Aim of the course -
Last update: PhDr. Tamara Bučková, Ph.D. (16.05.2019)
Deepening the competence of literary analysis in the context of intercultural aspects of reception
Last update: PhDr. Tamara Bučková, Ph.D. (16.05.2019)
Prohloubení kompetence literární analýzy v kontextu interkulturních aspektů recepce.
Descriptors - Czech
Last update: PhDr. Tamara Bučková, Ph.D. (30.01.2021)
Přístupové údaje do ms teams budou doplněny před začátkem výuky.
Literature -
Last update: PhDr. Tamara Bučková, Ph.D. (16.05.2019)
1. BODE, D. (Hg.): Deutsche Gedichte. Eine Anthologie. Stuttgart: Reclam 2006.
2. KASCHNITZ, L.: Deutsche Erzähler (2 Bde.). Frankfurt a. M.: Insel 1971.
5. MARTINEZ, M. / SCHEFFEL, M.: Einführung in die Erzähltheorie. München: C.H. Beck 1999.
6. ARNOLD, H./ DETERING, H. (Hrsg.): Grundzüge der Literaturwissenschaft. München: dtv 1996.
7. CORNEJO, R./ CHARVÁT, F.: Einführung in das Studium der Literatur. Ústí nad Labem: UJEP 2005.
8. BEISPIELINTERPRETATIONEN (persönliche Auswahl)
Syllabus -
Last update: PhDr. Tamara Bučková, Ph.D. (16.05.2019)
1. Organizational instructions
2. Short story analysis (Peter Bichsel)
3. The phenomenon of literary fiction vs. literary document (Johne Boyne vs. Jenifer Teeger)
4. autobiographical motifs (literary reports by Egon Erwin Kisch)
5. aspect of gender in young literature (Tamara Bach)
6. fairy tales, fantasy (Jacob, Wilhelm Grimm; Ernst Theodor Amadeus Hoffman; Adelbert von Chamisso; James Krüss; Michael Ende)
7. Experimental poetry
8. Drama Analysis (scenic staging of literary texts)
9. – 11. Analysis of literary works by students' choice (e.g. Theodor Fontane, Franz Kafka, Erich Maria Remarque, Friedrich Dürrenmatt)
12. Conclusion, course evaluation
Last update: PhDr. Tamara Bučková, Ph.D. (16.05.2019)
1. Organizační pokyny; algoritmus analýzy
2. Povídková tvorba současných autorů (P. Bichsel, Ch. Heyn, I. Schulze, W. Kaminer)
3 - 4. Fenomén věrohodnosti literární fikce vs. Literárního dokumentu: např. J. Boyne: Chlapec v pruhovaném pyžamu vs. J. Teegeoová: Amon. Můj dědeček by mě zastřelil; fenomén literární reportáže - E. E. Kisch)
5. - 6. Podoba autobiografických motivů v různých literárních žánrech: např. O. Preussler: Mein Rübezahlbuch vs. G. Grass: Beim Häuten der Zwiebel; E. E. Kisch: Der rasende Reporter, Markplatz der Sensationen)
7. Aspekt genderu (Tamara Bach: Masmädchen) - spojení tématu se zastoupení dvojjazyčných (hudebních) textů
8. - 9. Fantazie jako součást autorské metody (Michael Ende popř. jiný autor podle výběru studujících)
10. Konkrétní poezie nebo analýza tvorby autorů na základě výběru studujících
11. Analýza divadelní hry na základě návštěvy konkrétního divadelního představení (bude domluveno na prvním semináři)
12. Texty podle výběru autorů (např. Theodor Fontane, Franz Kafka Erich Maria Remarque, Friedrich Dürrenmatt)
Uzavření kurzu
Course completion requirements - Czech
Last update: PhDr. Tamara Bučková, Ph.D. (31.01.2019)
Aktivní účast na seminářích, vypracování průběžných úkolů.