|
|
|
||
The Theresian and Josephine Periods form a bridge that will lead us into the 19th century, in which our present day began, in which people discovered democracy and universal suffrage, realized the importance of science and technology, overcome hunger, learned to cure the vast majority of diseases and they believed that the world would still be better and better ... In this century the Czech nation experienced its "Erfolgsstory" (H. Lemberg); a weak and non-ruling community threatened by modernization has become a relatively mature and confident nation, which eventually enjoyed state independence
Last update: Beránková Iva, PhDr. (29.10.2019)
|
|
||
The aim of the lecture is to acquaint students with the general history and history of the Czech lands in the period 1740-1914. Last update: Beránková Iva, PhDr. (29.10.2019)
|
|
||
Literature: http://pages.pedf.cuni.cz/kddd/studenti/bakalarske-studium/ Also: https://biblio.hiu.cas.cz/#!/ Last update: Beránková Iva, PhDr. (29.10.2019)
|
|
||
Přednášky, konzultace. Last update: SKOPEK/PEDF.CUNI.CZ (31.08.2009)
|
|
||
Last update: Beránková Iva, PhDr. (29.10.2019)
|
|
||
1. Úvod, osvícenství, osvícenské reformy 2. Revoluce, francouzská revoluce, průmyslová revoluce 3. Národní hnutí, vývoj Rakouska a českých zemí mezi Vídeňským kongresem a březnem 1848 4. Revoluce 1848-49, neoabsolutismus 5. Rozvrstvení občanské společnosti, sociální otázka; liberalismus, socialismus, anarchismus 6. Ústavní a politický vývoj Habsburské monarchie v 2. polovině 19. století 7. Česká politika I 8. Němci a Židé v českých zemích 9. Česká politika II (a slovenská otázka) 10. Evropa v 2. polovině 19. století (Německo, Francie, Velká Británie) 11. Evropa v 2. polovině 19. století (Rusko, Balkán) 12. Vím, zemře století jak stařec churavý… (Rekapitulace epochy) Last update: SKOPEK/PEDF.CUNI.CZ (03.01.2011)
|