|
|
|
||
Seminars are focused at cultivating the student's readership and at the work with prose fiction and poetry texts. Seminars foster an open-minded and thoughtful approach in students to the work of literature, to its richness of meaning and form. Seminars care to dismantle the secondary school stereotypes in thinking and the fear of work with texts.
Last update: Klumparová Štěpánka, Mgr., Ph.D. (07.12.2006)
|
|
||
Brukner J.- Filip J. Poetický slovní. Praha: MF, 1997. Haman, A.. Úvod do studia literatury a interpretace díla. Praha: Mladá fronta, 1997. Henckmann, W. - Lotter, K. Estetický slovník. Praha: Svoboda, 1995 Hrabák, J. Poetika. Praha: Čs. spisovatel, 1987. Kapitoly z teorie literárního díla, ed. M. Kubínová. Praha: ÚČL, 1993. Opelík, J. a kol. Jak číst poezii. Praha: ČS, 1969. Peterka, J. Studijní texty k úvodu do literatury. Praha: PedF UK 1998. Peterka, J. Teorie literatury pro učitele. Praha: PedF UK, 2001. Petrů, E. Úvod do studia literární vědy. Olomouc: Rubico, 2000. Úvod do literární vědy. Praha: Hermann a synové, 1999. Vlašín, Š. Slovník literární teorie. Praha: Čs. spisovatel, 1984.
Last update: Klumparová Štěpánka, Mgr., Ph.D. (07.12.2006)
|
|
||
Rámcové požadavky ke zkoušce Cílem je vytvoření teoretického základu (terminologie, poetika) potřebného pro systematické poznávání literární slovesnosti v širokém spektru jejích modalit (literatura umělecká a populární; próza, poezie, drama; folklorní slovesnost, literární fantastika, literatura faktu, literární komika, literatura pro děti a mládež) i pro informovanou a smysluplnou komunikaci o literárních textech. Uchazeči by měli zejména prokázat schopnost pracovat s klíčovými pojmy (doložit je příkladem z četby nebo vlastní kreací), přiblížit literární zážitek, popsat a pochopit text, formulovat pro text vhodné náměty, souhrnně charakterizovat literární dílo. Předpokladem zkoušky je zápočet ze semináře v zimním i letním semestru. Součástí zkoušky je písemný test. Ke zkoušce se předkládá seznam šesti literárních děl různého typu (ne jednotlivých povídek či básní) za účelem jejich souhrnné charakteristiky a teoreticky poučené reflexe.
Témata, pojmy, problémy 1. Pojem literární slovesnosti, texty literární a neliterární, třídění literatury 2. Historický vývoj literární komunikace 3. Literatura umělecká a populární, žánry populární literatury 4. Literatura národní a světová 5. Funkce literatury (estetická, formativní, kognitivní), jejich konkurence 6. Literární dílo, titul, textová geneze díla, intertextovost 7. Autor; typy tvůrčích osobností, implicitní autor (autorský subjekt), způsoby sebevyjádření, lyrický subjekt, jméno autora, naivní biografismus 8. Čtenář; literární gramotnost, literární kód, akt čtení, faktory ovlivňující četbu; čtenář předpokládaný (adresát), fikční adresát, osobní záznamy z četby 9. Jazyk; jazyková imaginace, specifičnost literárního jazyka, konkurenční množiny výrazových prostředků; grafické ztvárnění jazykového projevu, rovina zvuková, lexikální, syntaktická, stylová 10. Kompozice 11. Básnický obraz, obrazné konstrukce 12. Verš a rytmus, volný verš, rým a strofa 13. Téma a motiv, smysl díla 14. Postava 15. Příběh/ děj 15.1. Narace, vypravěč 16. Časoprostor 17. Druhy a žánry; lyrika, epika, drama; próza, poezie 17.1. Epos, román, povídka, novela, sonet 17.2. Hlavní dramatické žánry, dialog a monolog 18. Folklorní slovesnost 18.1. Pohádka, pověst, přísloví, balada 19. Literatura pro děti a mládež, autorská pohádka 20. Literatura faktu 21. Literární fantastika 22. Literární komika 23. Hodnocení a hodnota 24. Interpretace
Last update: Klumparová Štěpánka, Mgr., Ph.D. (07.12.2006)
|