SubjectsSubjects(version: 978)
Course, academic year 2012/2013
   Login via CAS
Textbooks and Aids for Handicapped Students - OB2303V04
Title: Učebnice a pomůcky pro handicapované žáky
Guaranteed by: Katedra českého jazyka (41-KCJ)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2012 to 2012
Semester: summer
E-Credits: 1
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:0/1, C [HT]
Capacity: unknown / 35 (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: PaedDr. Simona Pišlová, Dr.
PhDr. Ladislav Janovec, Ph.D.
Teacher(s): PaedDr. Simona Pišlová, Dr.
Annotation -
The seminar is aimed at adjusting of existing textbooks, work sheets and aids for pupils with various handicaps (sensory defects, learning disabilities etc.) .
Last update: HOLANOVA/PEDF.CUNI.CZ (12.02.2013)
Literature - Czech

Základní literatura:

Eliášková, K. (2019). Úskalí tradičního vyučování mateřského jazyka ve vztahu k žákům se speciálními vzdělávacími potřebami. In Štěpáník, S. et al. (eds). Vztah jazyka a komunikace v česko-slovensko-polské didaktické reflexi (The relation of language and communication in Czech-Slovak-Polish reflection). Praha: Karolinum. s. 191-211.

Eliášková, K. (2018). K výuce mateřského jazyka u žáků s kombinovaným postižením. Didaktické studie, s. 135–144.

Eliášková, K. (2017). Výuka českého jazyka na středních školách u žáků se zrakovým postižením. Praha: Nakladatelství PedF UK.

Eliášková, K. (2017). Využití 3D modelů ve slohové výuce žáků se zrakovým postižením. Didaktické studie, 9(1), s. 67–71.

Lechta, V. et al. (2016). Inkluzivní vzdělávání. Praha: Portál.

Pišlová, S. (2010). Jazykové hry. Praha: Fortuna.

Pišlová, S. (2012). Pomůcky pro všechny děti aneb Radujme se při češtině. Speciální pedagogika, ročník 22, číslo 3, s. 241–247.

Štěpáník, S. et al. (eds). Vztah jazyka a komunikace v česko-slovensko-polské didaktické reflexi. Praha: Karolinum.

Doporučená literatura:

Hlebová, B. (2016). Vybrané kapitoly zo špeciálnej didaktiky predmetov (pre učiteĺov žiakov s mentálnym postihnutím). Prešov: Vydavatelstvo Prešovskej univerzity.

KUBÍČOVÁ, Z.; KUBÍČE, J. Kompenzační a didaktické pomůcky pro děti a žáky s tělesným postižením v mateřské a základní škole. Praha: Septima, 2001. ISBN 80-7216-166-0.

JUCOVIČOVÁ Drahomíra a kolektiv. Individuální vzdělávací plán pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami. Praha: D&H, 2009, 158 s. ISBN 978-80-87295-00-7

Katalog podpůrných opatření (http://katalogpo.upol.cz/)

Last update: Eliášková Klára, PhDr., Ph.D. (12.09.2020)
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html