|
|
|
||
The subject follows or resp. complements the subjects of Ecology, Selected Environmental Issues and Environmental Education Seminar. An important part of teaching is to get acquainted with school gardens - examples of good practice.
By blocks
1. Introduction to the problem. Structure and function of managed ecosystems (agroecosystems) including interactions of internal biotic and external socio-economic processes on model example "natural school garden". Agroecosystem - agroecosystem X natural ecosystem, basic concepts (additional energy, substance cycles, habitat, ecological niche, biomass, etc.).
2. Garden as model agroecosystem. History of school gardens. Eubotic Movement. School gardens as natural classrooms and places of relaxation abroad as well as in the Czech Republic. Outdoor lessons. Ornamental schools. Forest nurseries. Garden therapies.
3. Natural gardens and their characteristics. How to Certify a Natural Garden. Permaculture. Stone gardens. Vertical gardens. Moss painting.
4. Biotopes, habitats, game and educational elements, model organisms in the school garden.
5. Four elements in the school garden. Garden for spontaneous and creative activities of pupils.
6. Financing school gardens.
7. Competencies that can be developed in the school garden.
8. Research activities in the school garden.
9. Production of natural materials in the school garden.
Last update: Jančaříková Kateřina, doc. PhDr., Ph.D. (15.09.2017)
|
|
||
Cílem předmětu je seznámit studenty - současné i budoucí učitele - s potenciálem školních zahrad pro vzdělávání, a to nejen přírodovědných předmětů. Studenti se seznámí s historií - vyžíváním školních zahrad v historii českého školství i se zahraničními zkušenostmi.
Last update: JANCARIKOVA/PEDF.CUNI.CZ (06.05.2010)
|
|
||
Ukončení předmětu je možné dvojím způsobem: 1) Aktivní účast + zpracování úkolu dle zadání Upřesnění: Aktivní účastí se rozumí přítomnost po celý čas výuky (tedy bez pozdního příchodu a dřívějšího odchodu) a soustředění se na výuku (student aktivně odpovídá na otázky vyučující, zapojuje se do učebního procesu, nevyřizuje si poštu na notebooku, nevyrušuje apod.). Právo rozhodnout, čí účast bude resp. nebude považována za aktivní má vyučující. Pokud má vyučující dojem, že si student na výuce učivo neosvojil, má právo požadovat přezkoušení. 2) Přezkoušení + zpracování úkolu dle zadání Vysvětlení: Tato možnost je určena studentům, kteří nebyli přítomní na celé výuce a nebo těm, kteří se na výuce věnovali jiným záležitostem. Přezkoušení probíhá ve třech termínech určených vyučujícím ve zkouškovém období. Upřesnění: Student si k přezkoušení nastuduje doporučenou literaturu a řádně se z ní připraví (nestačí zápisky od spolužáků). Termíny přezkoušení určuje vyučující. Zadávaný úkol: studenti dostanou na výběr z několika témat, která budou zpracovávat - jedná se o přípravu do výuky, její realizaci a reflexi. Zadaný úkol: Každý student si vytvoří portfolilo (desky s kroužkovou vazbou s listy ve fóliích) či digifolio s dokumentací vhodně vybrané školní zahrady. Požadované údaje: - poloha, - rozloha (velikost zahrady), - popis zahrady, který bude obsahovat další informace (sklon zahrady, přítomnost vody apod.), - jak je zahrada využívána pro potřeby vyučování (ano/ne, jaké předměty, jak často), - jak je zahrada využívána pro potřeby volnočasových aktivit (družina apod., jak často), - kdo se o zahradu stará, - jaká zákoutí jsou zde záměrně zřízena nebo udržována, - jaké ekosystémy lze na této zahradě pozorovat (jsou zde i nepůvodní?), - kolik finančních prostředků (nebo i jiných, např. brigády) je ročně na údržbu zahrady vynakládáno, odkud jsou prostředky čerpány, - vlastní hodnocení zahrady (vhodnost pro výuku). Last update: Jančaříková Kateřina, doc. PhDr., Ph.D. (21.08.2017)
|
|
||
Burešová, K. Učíme se v zahradě. Chaloupky, 2007. Více informací http://cevv-uk-pedf.blog.cz Last update: JANCARIKOVA/PEDF.CUNI.CZ (06.05.2010)
|
|
||
Výuka bude probíhat interaktivní formou. V rámci předmětu navštívíme zajímavé a využívané školní zahrady. Last update: JANCARIKOVA/PEDF.CUNI.CZ (06.05.2010)
|
|
||
Ukončení předmětu je možné dvojím způsobem: 1) Aktivní účast + zpracování úkolu dle zadání Upřesnění: Aktivní účastí se rozumí přítomnost po celý čas výuky (tedy bez pozdního příchodu a dřívějšího odchodu) a soustředění se na výuku (student aktivně odpovídá na otázky vyučující, zapojuje se do učebního procesu, nevyřizuje si poštu na notebooku, nevyrušuje apod.). Právo rozhodnout, čí účast bude resp. nebude považována za aktivní má vyučující. Pokud má vyučující dojem, že si student na výuce učivo neosvojil, má právo požadovat přezkoušení. 2) Přezkoušení + zpracování úkolu dle zadání Vysvětlení: Tato možnost je určena studentům, kteří nebyli přítomní na celé výuce a nebo těm, kteří se na výuce věnovali jiným záležitostem. Přezkoušení probíhá ve třech termínech určených vyučujícím ve zkouškovém období. Upřesnění: Student si k přezkoušení nastuduje doporučenou literaturu a řádně se z ní připraví (nestačí zápisky od spolužáků). Termíny přezkoušení určuje vyučující. Zadávaný úkol: studenti dostanou na výběr z několika témat, která budou zpracovávat - jedná se o přípravu do výuky, její realizaci a reflexi. Zadaný úkol: Každý student si vytvoří portfolilo (desky s kroužkovou vazbou s listy ve fóliích) či digifolio s dokumentací vhodně vybrané školní zahrady. Požadované údaje: - poloha, - rozloha (velikost zahrady), - popis zahrady, který bude obsahovat další informace (sklon zahrady, přítomnost vody apod.), - jak je zahrada využívána pro potřeby vyučování (ano/ne, jaké předměty, jak často), - jak je zahrada využívána pro potřeby volnočasových aktivit (družina apod., jak často), - kdo se o zahradu stará, - jaká zákoutí jsou zde záměrně zřízena nebo udržována, - jaké ekosystémy lze na této zahradě pozorovat (jsou zde i nepůvodní?), - kolik finančních prostředků (nebo i jiných, např. brigády) je ročně na údržbu zahrady vynakládáno, odkud jsou prostředky čerpány, - vlastní hodnocení zahrady (vhodnost pro výuku). Last update: Jančaříková Kateřina, doc. PhDr., Ph.D. (14.05.2019)
|
|
||
Studenti mohou sledovat informace o probraných tématech na http://cevv-uk-pedf.blog.cz Upřesnění: V levé liště je třeba vybrat okénku předmětu a ve článcích vybraný semestru a formu studia. Last update: Jančaříková Kateřina, doc. PhDr., Ph.D. (12.08.2017)
|